Bunq raakt waarschijnlijk veel klanten kwijt door nieuwe koers

0

Heel veel bestaande klanten van de ‘nieuwe’ bank Bunq zijn kwaad. Dit komt door de nieuwe koers die Bunq gaat varen. Op 1 augustus kondigde Bunq de nieuwe aanpak aan bij een presentatie. Het gaat om Bunq Premium. Waar klanten eerder voor 1 euro per maand klant konden zijn, komt er nu een totaalpakket van €7,99  per maand.

Twee keer zo duur als grootbank

Voor dit bedrag krijg je een pinpas, twee debit Mastercards, mobiel betalen via de app en één (of meerdere) Bunq-rekening(en). Het bedrag komt neer op 96 euro per jaar. De grootbanken zijn voor zo’n pakket een stuk voordeliger, namelijk zo rond de 50 euro per jaar. Op het eigen forum van Bunq zijn de reacties niet mals, zoals hieronder is te lezen:

bunq

Zoveel ophef had de nieuwe bank toch niet verwacht, blijkt uit een email die donderdag naar de klanten van Bunq werd gestuurd:

Ons oude prijsmodel had zijn voordelen. Maar kreeg ook veel kritiek: veel mensen vonden het te ingewikkeld. Als we in dat model al dit nieuws hadden toegevoegd was het helemaal een onbegrijpelijke brij geworden. En daarom kwamen we met een simpel abonnement waar alles in zit: bunq Premium. Over bunq Premium is de laatste dagen verwarring en discussie ontstaan. Graag wil ik daar met deze email wat woorden aan wijden :).

Allereerst de verwarring: door een inaccuraat nieuwsbericht, dat vervolgens werd overgenomen door andere nieuwsberichten, is er een verkeerd beeld ontstaan. Graag wil ik benadrukken dat de huidige gebruikers gewoon gebruik kunnen blijven maken van hun diensten, tegen de voorwaarden die al golden. Van een prijsverhoging is geen sprake.

Daarnaast is er een discussie gaande in de bunq-gemeenschap. Deze lijkt zich in 3 groepen te splitsen:

Groep 1
Dit is een kleine groep van tientallen mensen die heel actief is op social media en op Together. Zij vinden vooral dat bunq een prijsvechter moet zijn. Helaas moet ik deze groep teleurstellen: bunq is nooit een prijsvechter geweest, en zal het ook nooit worden. Daar zijn er immers al genoeg van, en daar ligt onze kracht niet.

Groep 2
Dit is een groep van ongeveer 400 mensen die houdt van bunq. Onze waarden nadraagt. Het fijn vindt dat we niet investeren in nare bedrijven. Dat we niet te koop lopen met hun privé-informatie. Dat we geweldige apps bouwen. Deze groep vindt vooral de communicatie en plotselinge introductie van de nieuwe abonnementen vervelend.

Aan deze groep wil ik mijn oprechte excuses aanbieden. We worden allemaal gedreven door dezelfde liefde voor bunq. Door mijn tomeloze inzet waarmee ik me gestort heb op alle nieuwe dingen die we eergisteren gelanceerd hebben (Android NFC, SDK’s, bunq worldwide MasterCard, Shared Requests, etc.) heb ik te weinig nagedacht over de manier van introductie. Ik wil jullie dan ook bedanken voor jullie feedback en mij verontschuldigen voor mijn fout. In de haast is het aanmaken van nieuwe bankrekeningen (tot 10 stuks) uitgezet. Dat zetten we bij deze recht. Daarnaast kan er nog een maand lang de oude Maestro-pas besteld worden voor de oude geldende voorwaarden (tot 4 september 23.59). Omdat we dit moeten aanpassen in de code kan dit vanaf morgenochtend 10.00.

Nogmaals mijn excuses, zoals ook nu weer blijkt: ook ik maak fouten.

Groep 3
Dit is een grote groep mensen die ook houdt van bunq én van de nieuwe abonnementen. Zij hebben en masse hun steun betuigt via Support chat. Niet publiekelijk omdat zij geen zin hebben in een publieke discussie. Zij vinden de nieuwe abonnementen – inclusief alle nieuwe innovaties – geweldig.  Zoals de random CVC security code, de eerste MasterCard debitcard in Nederland, etc. Om een idee te geven: ondanks de nachtelijke uren zijn er de eerste 12 uur al meer dan 1000 premium leden bijgekomen.

Tot slot wil ik nogmaals iedereen bedanken voor zijn/haar constructieve feedback. Daar luisteren we graag naar. Gun ons wel de tijd om er ook iets mee te kunnen doen.

Noodzakelijke stap?

Volgens de oprichter van Bunq zijn er al meer nieuwe klanten bijgekomen, dan dat er mensen zijn die door de nieuwe koers de Bunq rekening hebben opgezegd. Te verifiëren is dit overigens niet. Bunq moest deze nieuwe aanpak waarschijnlijk uitrollen, omdat het anders wellicht het hoofd niet boven wat kan houden. Het bedrijf maakte in 2016 ruim 5,2 miljoen euro verlies. De oprichter, Ali Niknam heeft het tekort bijgestort om de tech bank draaidende te houden. Hij kan dit doen, omdat hij tevens nog mede aandeelhouder is van TransIP, één van de grootste webhosting bedrijven van Nederland. In totaal investeerde Niknam in 2016 voor ruim 9 miljoen euro in Bunq.

Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on Twitter0Share on LinkedIn0

Over deze schrijver

Biflatie.nl publiceert artikelen over de crisis en de huidige (macro)-economische situatie, biflatie, de huizenmarkt, de eurocrisis, goud & grondstoffen, de machthebbers en het monetaire systeem. Twitter: @Biflatie