MSM volledig de weg kwijt

28

Via FTM: Het vertrouwen in de journalistiek is weg. Dat is de onverbiddelijke conclusie die na de uitslag van de Amerikaanse verkiezingen getrokken kan worden. De oorzaak: corporate media maken tegenwoordig deel uit van het establishment, in plaats van deze het vuur aan de schenen te leggen. Ook in Nederland.

De Amerikaanse mainstream media (MSM) hadden het niet zien aankomen, maar het gebeurde toch: Donald Trump versloeg Hillary Clinton. De klap kwam keihard aan en verdwaasd kijkt het journaille nu naar haar eigen optreden. Een misser van epische proporties, schreef The Washington Post. De talloze uitlegartikelen die beschreven waarom Trump volkomen kansloos was, de vele peilingen die daarop wezen — de illustere.The New York Times wist zelfs te melden dat Clinton 85 procent kans had om gekozen te worden. Ze hadden het allemaal mis.

De New York Times, die zich gedurende de verkiezingen heel duidelijk liet kennen als pro-Clinton, likt inmiddels zijn wonden. Arthur O. Sulzberger Jr., de uitgever van de krant (niet de hoofdredacteur!) stuurde zijn abonnees een mail waarin hij beloofde dat de krant in de toekomst onpartijdig en eerlijk over Trump zou berichten. Een keiharde en vernederende klap in het gelaat van de redactie.

Die klap is eigenlijk voor veel meer journalisten bedoeld. Ik kan er kort over zijn, omdat zo weinig mensen het zullen ontkennen: de gehele Amerikaanse kwaliteitspers heeft het gruwelijk laten afweten. ‘American media failed spectacularly this election cycle,’ beaamt dus ook Joshua Benton, directeur van het prominente Nieman Journalism Lab, dat verbonden is aan de Harvard University in Boston. Lees het hele artikel op FTM.nl

Over deze schrijver

Berichten van externe websites en andere bronnen.