Belastingdienst loopt vast: tijd voor EU-heffingen, …oei!

Als je ergens 48 jaar lang hebt gewerkt dan blijf je op enige afstand je oude werkgever volgen. Het was mijn vader die mij in 1969 het baantje bij de Belastingdienst bezorgde. Tussen belastingkantoor en mijn ouderlijke woning lag een speeltuin waar ik opgroeide. Pa zaliger vond het een goed idee om mij vanuit die speeltuin op mijn zestiende bij de Belastingdienst verder te laten ontwikkelen. Het Rijk betaalde toen beter dan een bank of bij het ziekenfonds waar andere klasgenoten terecht kwamen, en je kreeg een ambtenarenstatus. Mijn korte broek werd een lange broek, plus een overhemd met stropdas. Heel eigenwijs keek ik vanaf de eerste etage neer op de speeltuin waar de resterende voetballertjes niet zo vaak meer een bal over het hek trapten want de slechtste voetballer was verhuisd naar de andere kant van het hek. Zo nam mijn leven een andere wending.

Centralisering

Nu ga ik mijn werkzame leven bij een saaie overheidsinstantie hier niet beschrijven want u zult afhaken. Zelf vond ik het niet saai want er gebeurden wel spannende dingen. Natuurlijk is het bij Politie en Defensie een stuk levendiger dan op saaie kantoren van overheidsdiensten waarvan er talrijke de provinciesteden vulden in de jaren 60, 70 en 80 van de vorige eeuw. Totdat ook de globalisering doordrong in Nederland en bedrijven zich ontwikkelden tot grootschalige ondernemingen. Om mee te doen met de rest van de wereld was het verstandig om te fuseren met de concurrentie om als multinational de wereld te veroveren. Zo fuseerden ook kleinschalige belastingkantoren in de provincie en werden aan het eind van de vorige eeuw bijna alle kantoren in de provincie gesloten. Een landelijke Belastingtelefoon moest de problemen van belastingplichtigen oplossen. Werkprocessen werden geconcentreerd in grote kantoren waardoor gespecialiseerde teams zich konden richten op de verschillende segmenten in de samenleving.

Globalisering

In Apeldoorn werd een centraal computercentrum ingericht waar honderden systemen aan een enorme database werden gekoppeld. Ambtenaren konden er alle informatie van burgers en bedrijven uit vissen om een ‘rechtvaardige belastingheffing’ te kunnen uitvoeren. Heffen naar draagkracht en innen naar betaalcapaciteit. Nederland was een democratisch land waar terdege rekening werd gehouden met de burger. Dat was ooit de insteek van de vaderlandse politiek. Helaas liep dat anders. Steeds meer politici richtten hun vizier op de Europese politiek in Brussel. Door de globalisering voelden veel Europese landen zich gedwongen te fuseren tot een EU. Samen sta je sterker tegenover andere wereldmachten. Als kleine bedrijven multinationals worden dan moeten landen ook samenwerken om mondiaal tegenwicht te bieden aan economische grootmachten. Dat ook de NAVO en nationale defensie sterker moeten worden werd pas duidelijk toen er een oorlog uitbrak in Europa.

EU-ID

Dat grootschalig denken ten koste gaat van de nietige burger en het MKB dringt langzaam door bij wakkere burgers. Kijk bijvoorbeeld naar de Belastingdienst die nationaal opereert ‘ten gunste van’ de NL-burger, terwijl velen vinden dat het fiscale systeem inmiddels tegen ons werkt. Toen de Belastingdienst door de politiek met het toeslagensysteem werd opgezadeld is het gedonder begonnen. In plaats van voor de burger werd het systeem ook tegen de burger gebruikt. De feitelijke boosdoener was het centraal computersysteem dat was ingericht om burgers te controleren op inkomen, burgerlijke staat, nationaliteit, en betalingscapaciteit bij invorderingsproblemen. Controlemiddelen die een overheid steeds gemakkelijker kan toepassen doordat digitale identiteit straks verplicht wordt. Ons sociaal fiscaal nummer(Sofinr) werd een burgerlijk servicenummer(BSN) en straks een EU-ID. Ontwikkelingen die uitstekend passen bij de uitvoering van de Agenda 2030 van het WEF.

Oplichting

Wat heeft die agenda nu te maken met de NL-Belastingdienst? Ik vrees heel veel. We zien dat de uitvoering van de fiscale wetgeving totaal is vastgelopen. De Belastingdienst kan de werkzaamheden niet meer aan. De wetgeving is door de jaren heen veel te complex geworden. Het ‘mooiste’ voorbeeld is nu het fiasco rondom de compensatie van de spaartaks die de fiscus dreigt te overspoelen. Wanneer het terug betalen van teveel betaalde box 3-belasting rechtvaardig zou verlopen dan zou een compensatie naar alle box 3-belastingplichtigen meer dan 26 miljard euro gaan kosten. Bij beperking tot een kleinere groep zouden juristen opnieuw procedures aanspannen om het gelijkheidsbeginsel volledig tot z’n recht te laten komen. Na het toeslagenschandaal ontstaat een nieuw fiscaal evenement van gigantische omvang. Ben ik blij op afstand te mogen toekijken zonder slachtoffer te zijn. Of zijn we allemaal slachtoffer, want hoe gaat onze regering dit oplossen zonder de Schatkist aan te spreken? “Het gat op de Rijksbegroting valt niet te dichten zonder de Nederlandse bevolking op te lichten.”

Sociaal credit systeem

We kunnen onze fiscale problemen beter doorschuiven naar Brussel waar de EU-regenten popelen om een Europese belastingheffing in te voeren. Een heffing die met nieuwe digitale controlemiddelen veel eenvoudiger kan. Wanneer de ECB klaar is om de CBDC in te voeren en iedereen is voorzien van een EU-ID. Wat is een beter moment dan het moment waarop ons nationale fiscale systeem vast loopt. Neemt u eens een kijkje op deze website van de Europese Commissie . Misschien wordt u enthousiast. Dat hoop ik namelijk want anders ben ik bang dat de overheid mij terug roept om de Belastingdienst te ‘versterken’ met mijn verouderde expertise om te helpen met een onuitvoerbare hersteloperatie. Begrijpt u mijn ironie? Dit wordt een catastrofale mislukking met enorme gevolgen. Het juiste moment om over te schakelen naar belastingheffing via het sociaal credit systeem. Laat de box 3 hersteloperatie rusten, het teveel betaalde geld is toch al weg. Laten we de Europese Commissie aansporen om onze Belastingdienst Europees te federaliseren.

Gelukkig is de speeltuin er nog

Het is tijd om afscheid te nemen van de nationale Belastingdienst. Tijd voor een digitaal Europees fiscaal systeem, zonder te mierenneuken met getalletjes door overbodige belastingambtenaren. “Laat het systeem werken voor ons en niet andersom. Gelukkig is die speeltuin achter dat ouwe belastingkantoor in mijn stadje er nog…..”

GW

17 reacties

  1. De belastingdienst heeft een enorm probleem, namelijk de sociaal en fiscale regelgeving zien om te zetten in een deugdelijke uitvoering ervan.
    Gezien de complexiteiten van de regelgeving en de uitkomst van rechtszaken, begint dit steeds moeilijker te worden. Over gaan naar een andere systeem heeft geen nut. Den Haag is een black box, maar Brussel is nog een graadje erger.
    Het teveel betaalde belastinggeld moet terugbetaald worden. Tenslotte als de burger fouten maakt, moet deze ook betalen. En als het veel geld kost, het zij zo. Misschien moet er maar een taaie vent, die schoon schip maakt. En laat de nieuwe topmanagers aan de 2de Kamer vertellen, dat uitvoering onmogelijk is geworden.

    1. Willens en weettent doorgezet, jaar in jaar uit,ondanks waarschuwingen. Hadden ze niet te veel mensen in dienst, een aantal jaren terug…Zijn met een prima bones met pensioen gestuurd. En de complexheid is dat er te veel achter deurtje in het systeem zitten, voor de hoge heren! In juni 2016, op RTL-Z : Vermogen belasting is diefstal… Toen al in het nieuws!

  2. https://www.telegraaf.nl/financieel/1704899835/geen-bezwaar-gemaakt-tegen-spaartaks-heeft-geen-zin-dachten-wij

    „Een diefstal van miljarden euro’s” – dat is volgens fiscalist Cor Overduin de uitspraak van de Hoge Raad dat de Belastingdienst alleen maar de 60.000 mensen hoeft de compenseren die op tijd bezwaar maakten tegen de spaartaks. Talloze anderen moeten hopen op de gulheid van verantwoordelijk staatssecretaris Van Rij. Hoe boos ze daarover zijn, bleek wel toen De Telegraaf een oproep deed voor hun verhalen: binnen de kortste keren leverde dat honderden reacties op.

  3. Twee dingen waren ruim 10 jaar geleden al overduidelijk…..onze samenleving is veel te snel veel te complex geworden en dus gaan we aan ondoordacht versnelling van complexiteit , ten dienste van commerciële belangen, ten onder, en…..de logistieke systemen zijn zo millimeterfijn op elkaar afgestemd dat iedere disruptie een calamiteit in supply chains veroorzaakt…..beide zaken zijn nu overduidelijk in full swing en doen hun vernietigende werk…..beiden zijn ze niet meer op de rails te krijgen….en deze trainwreck zal steeds meer tractie krijgen…..ergens onderweg zal deze trainwreck overal conflicten en oorlogen veroorzaken…..overigens geen samenzweringen en complotten…..gewoon hebzucht in de vrije markt en oliekoekedomme politici die het hebben laten gebeuren……

  4. Met “dank” aan “onze” EU-leiders die werkelijk àlles hebben gedaan om het “Oekraïene-conflict” uit te lokken :

    https://www.zerohedge.com/markets/theres-no-stopping-recessionary-reckoning

    Maar goed, daar was het die Neo-Marxistische Bende dan ook om te doen hè ?

    Precies : de (economische) genadeklap te geven aan haar “eigen” burgers …

    ( ps : en de “gecontroleerde oppositie”, Poetinneke, kopte de bal natuurlijk eenvoudig “in” ! )

  5. Het heffen van belastingen is eeuwen oud en zal altijd blijven bestaan.
    De politiek heeft het complex en ingewikkeld gemaakt, maar dat kan natuurlijk ook anders.

    Als er ooit een Europese belasting komt, dan zal dat net als in Amerika, nooit ten koste van de nationale en regionale belasting gaan.
    Wat wel merkwaardig is, dat er zo’n grote verschillen op nationaal en regionaal niveau zijn. In Portugal betaald men bijna geen belasting op inkomen, terwijl Portugal veel geld uit de EU pot opstrijkt. De meeste Grieken betalen helemaal niks !
    Daarmee is de pijn gelijk duidelijk, U, Nederlander zal altijd veel meer belastingen moeten betalen, omdat U kennelijk een beetje gemakzuchtig, naief en goed gelovig bent.

    Het lijkt mij gruwelijk om voor de belastingdienst te werken, dan hoor je toch kennis te hebben van het Europese belastingbeleid, en kan je met eigen ogen waarnemen, hoe ons volk wordt uitgebuit en misbruikt…………wat een onrecht…….wat een legale diefstal.

    Ik vreet nog liever van de bijstand, als dat ik onderdeel wordt van zo’n organisatie !

    1. Citaat: “Het lijkt mij gruwelijk om voor de belastingdienst te werken, dan hoor je toch kennis te hebben van het Europese belastingbeleid, en kan je met eigen ogen waarnemen, hoe ons volk wordt uitgebuit en misbruikt…………wat een onrecht…….wat een legale diefstal.”

      Hier wil ik graag op reageren. De meeste belastingambtenaren voeren de wet op correcte wijze uit en heffen en innen conform de voorschriften. Beleidsmedewerkers werken op het Ministerie en in de hoogste managementslagen en adviseren de Staatssecretaris. De politiek bepaalt de fiscale wetgeving en ambtenaren voeren de opgelegde taken uit.

      Zelf maakte ik deel uit van de sector Dienstverlening en voerde ik gesprekken met belastingplichtigen/belastingschuldigen die problemen of vragen hadden m.b.t. hun fiscale situatie. Het gaf mij de nodige voldoening omdat ik een oplossing moest zoeken die paste bij de persoon. Niet de BD maar de persoon stond bij mij centraal. Voor de BD was ik niet waardevol want ik bracht weinig op, in tegenstelling tot collega’s van de heffing en inning. Het was niet de beste plek om promotie te maken, wel de plek om dienstbaar te zijn aan de burger. Wanneer een klant aan het einde van het gesprek mij de hand reikte was ik een tevreden man. De excessen daar gelaten.

      Een belastingambtenaar werkt in loondienst net zoals meer dan een miljoen andere (semi) overheidsmedewerkers. Iemand die voor de overheid werkt maakt hem niet tot een ander mens dan de werknemer die opdrachten uitvoert voor zijn private werkgever. De ambtenarenstatus van weleer is al lang gedegradeerd tot de normale status van werknemer in loondienst. Een rijksambtenaar geniet geen bevoorrechte privileges meer zoals in de jaren zestig van de vorige eeuw. Wat de beloning betreft is de ambtenaar zelfs de sluitpost van de begroting.

      Europees fiscaal beleid staat ver af van de belastingdienstmedewerker en nog verder af van de NL-staatsburger. M.i. moeten we daar tegen zijn zolang NL een soevereine staat is met eigen parlement en eigen Schatkist. Heel langzaam sluipen er binnen de EU fiscale EU-heffingen in voor milieu en klimaat. Hoe staat dat in verhouding tot onze binnenlandse fiscale verplichtingen? Gaan we drievoudig betalen? Inkomstenbelasting over ons inkomen en omzetbelasting over onze uitgaven en daar bovenop EU-heffingen? Dat is teveel.

      De ECB gaat nog een stapje verder als straks de CBDC wordt ingevoerd, maar dat is een ander verhaal: https://biflatie.nl/de-weg-naar-cashloze-samenleving-betekent-warm-welkom-voor-surveillance-maatschappij/

  6. Het berekeningsprincipe van ‘fictief rendement’ kennen we niet alleen van de ‘spaartaks’, maar ook (met een omgekeerd effect) bij de berekening van de dekkingsgraad van de bedrijfspensioenen, waardoor de eertijds riante NL pensioenen voor rekening van de verzekerden en gepensioneerden meer in overeenstemming met het ‘Europese model’ werden gebracht.

    Handig bekeken, politiekwettelijk gelegaliseerde onteigening, waarover de onafhankelijke rechtspraak in dit land zich nooit heeft mogen uitspreken.

  7. “De ambtenarenstatus van weleer is al lang gedegradeerd tot de normale status van werknemer in loondienst.”
    Meen je dat werkelijk? Dan was het belastingkantoor in jouw geval blijkbaar ook niet de juiste plek om dat te beoordelen.
    Het gaat daarbij niet alleen om loon en eventuele emolumenten, maar vooral om bestaanszekerheid in een door en door ‘geliberaliseerde’ arbeidsmarkt, waarop miljoenen ‘gewone werknemers’ hun vaste baan hebben verloren en moesten inruilen voor een urencontract op ‘afroep’ of ZZP.
    De ‘sluitpost’ in overheidsbegrotingen laat overigens meer dan genoeg ruimte voor uitbreiding van de bureaucratie ten behoeve van de bureaucratie. Voor rekening van de belastingbetaler. Dat wel.
    De ‘diender’ zal zich pas kunnen meten met de werknemer in de vrije sector als ook zijn werkgever, de overheid, in de concurrentie van de ‘marktwerking’ staande zou weten te blijven, zonder de rekening voor alle gevallen gaten simpel dor te schuiven naar de burger.

    1. Zo is dat! De ambtenaar heeft dus nog steeds een bevoorrechte positie, in dienst van de overheid als werkgever, die zijn begroting onder alle omstandigheden sluitend krijgt, voor rekening van de belastingbetaler die niets te zeggen heeft over de besteding van zijn geld en ook machteloos is bij oeverloze verspillingen die in het bedrijfsleven genadeloos worden afgestraft.
      Al decennia wordt (m.n. door de politiek zélf!) gepleit voor een kleine, slagvaardige overheid, met meer ‘voeling’ met de burger, kortere bevelslijnen en meer transparante verantwoordelijkheden. Het resultaat? Meer versnippering, meer ambtenaren en technocraten, meer bureaucratie en nóg meer bestuurslagen, instituties en doublures.
      Dit kaartenpaleis zal niet lang meer overeind te houden zijn als de bron opdroogt.

  8. Ja, maar goed, de strekking is duidelijk : Nederlanders worden in het kader van de “Europese Nivellering” totààl in hun gaatje genomen.

    Nederland, als kleine jongen met Grote Buren, had ook nooit deel moeten gaan uitmaken van de euro-SHIT, wat het volk ook duidelijk tot uitdrukking bracht in 2003 (?) : meer dan 60% was tegen ! (Frankrijk en Ierland daarmee verslaand !)

    Maar via de (cosmetische) “Lissabon-constructie” uit 2005 (?) kachelde de TIRANNIEKE EU-trein (met een “gezamenlijke portemonnee”) gewoon rustig door alsof er nooit iets gebeurd was.

    Vanuit Nederlands (financieel) perspectief bezien pùùr KINDERMISBRUIK natuurlijk !!!

      1. Ik wacht tevergeefs op je argumenten jongen.

        Wèl héél “dapper” van je dat je constant van naampje verandert.

        Dat draagt ook énorm bij aan je geloofwaardigheid, “ècht !”

        Marginaal wormpje dagge d’r bent …

  9. Helaas heeft de belastingdienst een slechte reputatie opgebouwd onder de Nederlanders.
    Denk hierbij aan de kindertoeslagaffaire, de vermogensrendementsheffing en vele misstanden, waarbij Nederlandse burgers als ” outcast” worden weggezet.

    Vreemd dat geen enkele belastingambtenaar heeft aangekaart, dat de vermogensrendementsheffing (fictief, broodje aap) volgens internationale wetgeving misdadig is en de mensenrechten ernstig schaad. Gelukkig heeft de nationale rechtbank zijn rug recht gehouden en is de belastingdienst veroordeeld.

    Kennelijk zijn de belastingambtenaren killen, gevoelloze personen, zonder hart.
    Makkelijk om jezelf te verschuilen achter de nationale belastingwet……ik moet de regels uitvoeren (bah, zo herkenbaar!)……en kan dus niet anders, want ik ben te laf (stel je voor ontslagen te worden) om een standpunt in te nemen tegen mijn werkgever.

    Kennelijk raakt het niemand dat wij (Nederlanders) fors moeten bloeden voor de EU, terwijl andere EU landen het niet zo nauw nemen met het vorderen van belastingen.
    Het gelijkheidsprincipe (binnen de EU) bestaat niet…..ook binnen de belastingdienst maakt niemand zich daar druk om, vreemd. Die ambtenaren zal het dus een worst zijn of de Nederlandse burger eerlijk en gelijk wordt behandelt.

    Het is een gruwel en nachtmerrie om ooit in conflict met de fiscus te belanden.
    Nederland…….belastingdictatuur !

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nieuw in de wereld van cryptocurrencies? Bekijk nu uw mogelijkheden op Nederlands grootste exchange...

Ontvang jij al een passief inkomen door het staken van crypto?

Lees meer over crypto staking op onze favo platformen: