Betaalbaar elektrisch rijden voor iedereen?

5

De Franse startup Transition-One zou een techniek ontwikkeld hebben om elke wagen elektrisch te doen rijden. “Ik verkoop aan mensen die zich geen elektrische auto van 20.000€ kunnen veroorloven.” Aldus stichter Aymeric Libeau in een interview met Bloomberg. Kostprijs om zowel benzine als dieselauto’s om te turnen: 8500€. In Frankrijk wordt er subsidie voor gegeven wat de kostprijs nog terugbrengt tot 5000€. Zijn eerste prototype is een Renault Twingo van 2009. 

Afbeelding van MikesPhotos via Pixabay 

In één dag

‘French startup Transition-One has developed retrofitting technology that adds an electric engine, batteries and a connected dashboard into older models of Fiat Chrysler Automobiles NV, Volkswagen AG, Renault SA and PSA Group (…)’ Libeau hoopt op Europese goedkeuring om reeds in september 2019 de eerste orders aan te kunnen nemen. Zijn onderzoek en testen hebben twee jaar gekost. Het is verricht in samenwerking met een Franse technische school. Verder zoekt hij 6 miljoen euro om een fabriek op te richten. Deze zou 4000 auto’s per jaar kunnen omturnen. Duur om een wagen om te bouwen? Eén dag.

Grote schaal

Nogal wat steden zijn de oudere, sterk vervuilende dieselwagens aan het bannen of fiscaal bestraffen. Mogelijk zou het voor deze autobezitters een oplossing zijn. Om alsnog te blijven rijden maar dan minder schadelijk voor het milieu. ‘Ook in Nederland hebben tal van bedrijfjes dit de afgelopen jaren gedaan. Het bijzondere van Transition-One is echter de ambitie om dit op grote schaal te gaan doen, terwijl geprobeerd wordt de kosten heel laag te houden.’ Elektrisch tijden wordt alom gepromoot als groen rijden. Maar de vraag moet gesteld worden: is de energie nodig om te batterij op te laden wel groen (genoeg)?!

De markt

De ANWB heeft alle elektrische auto’s in Nederland in kaart gebracht. Van de goedkoopste tot de duurste, anno 2018/2019. Plus de modellen die nog in 2020 en 2021 verwacht worden. Dat gaat dan van zo’n 23.000€ tot wel 100.000€, voor de prijzen die nu reeds bekend zijn.

Formule E-Team (FET) 

Zo heet het initiatief door de Rijksoverheid genomen, enkele jaren geleden, samen met een heel aantal Nederlandse bedrijven. Daaruit is de Green Deal Elektrisch Vervoer 2016 – 2020 uit voortgekomen. ‘De Green Deal Elektrisch Vervoer 2016-2020 wil alle acties op EV-terrein bundelen zodat elektrisch vervoer een stevig fundament krijgt in 2020 en geen verdere overheidsondersteuning nodig heeft om door te groeien. Om dat te bereiken wil zij de consumentenmarkt verder ontwikkelen, de laadinfrastructuur verbeteren en verruimen (…)’ De doelstellingen voor de toekomst zijn dan:

  • ‘dat in 2025 50% van de nieuw verkochte auto’s voorzien is van een elektrische aandrijflijn en stekker én dat minimaal 30% daarvan – oftewel 15% – volledig elektrisch is.
  • voor 2020 is de ambitie dat 10% van de nieuw verkochte personenauto’s een elektrische aandrijflijn en stekker heeft
  • dat in 2020 75.000 particulieren elektrisch aangedreven auto’s rijden, waarvan 50.000 tweedehands auto’s en 25.000 nieuwe voertuigen.’

Over de auteur

Zet de dagelijkse economische en maatschappelijke onderwerpen uiteen.