Bigbank interview

0

Wij spraken met de internetbank “Bigbank”. Een voor Nederlandse consumenten en kleine bedrijven te gebruiken internetbank. Met als groot voordeel, de mogelijkheid tot een rente tot maar liefst 1.5%.

Bigbank

Biflatie: Bedankt Bigbank dat jullie willen meewerken aan dit interview. Voor de lezers die jullie nog niet kennen, zou je Bigbank kort kunnen introduceren?

Bigbank is een consumentenbank het hoofdkantoor in Estland. In een aantal landen als Estland, Letland, Litouwen, Finland en Zweden verstrekken we vanuit onze kantoren in die landen leningen aan consumenten en kleine bedrijven. In Nederland, Duitsland en Oostenrijk werken we als internetbank. In deze landen bieden we termijndeposito’s met een vaste looptijd en spaarrekeningen met een flexibele looptijd. In Nederland zijn we sinds 2012 actief. Eerst alleen met termijndeposito’s en sinds april 2020 ook met Flexibel Sparen, onze spaarrekening met optimale flexibiliteit. We gebruiken het geld van deposito’s en spaarrekinningen voor het financieren van de leningen aan consumenten en bedrijven. Dat is een stabiel en eenvoudig bankconcept. 

Biflatie: Veel banken spreken over negatieve rente die eraan zitten te komen, ook een andere digitale bank (Transferwise) heeft inmiddels al negatieve rente doorgevoerd. Bij jullie is er zelfs nog een rente tot 1.5% mogelijk, hoe maken jullie dit mogelijk?

Bigbank: Bigbank heeft een traditioneel en stabiel bankmodel. We halen geld op in de markt en zetten dat uit in de vorm van leningen. We halen niet meer geld uit de markt dan we nodig hebben voor de leningen. Veel banken hebben overschotten aan kapitaal die ze vervolgens tegen betaling, een negatieve rente, als tegoeden aanhouden bij de Europese Centrale Bank, de ECB. Die kosten berekenen ze als negatieve rente door aan hun klanten, de spaarders. Als Bingbank hebben we een positieve rentemarge op leningen en daardoor kunnen we spaarders een aantrekkelijke rente bieden. Die behoort vaak tot de hoogste in de markt. 

Biflatie: Hoe onderscheiden jullie je van andere digitale banken?

Bigbank: We hebben als bank een traditioneel bedrijfsmodel, maar we zijn geen traditionele bank. We werken met een hoogwaardig en zelf ontwikkeld digitaal platform, wat de bank zeer efficiënt maakt en klanten optimale service en toegankelijkheid biedt. We hebben ook geen omvangrijk internationaal kantorennetwerk. Onze kosten zijn daardoor relatief laag. Verder hebben we een breed gespreide portefeuille van kleine leningen aan consumenten en kleine bedrijven, met een relatief laag risico. Door de combinatie van lage kosten en een laag risico kunnen we spaarders een hogere rente bieden dan veel andere banken. 

Biflatie: Bigbank komt oorspronkelijk uit Estland, hoeveel mensen zijn er werkzaam voor Bigbank NL?

Bigbank: Er zijn geen mensen werkzaam in Nederland, maar we werken vanuit Estland met een Nederlandstalige klantenservice met Nederlandse medewerkers en een cross border team van 7 medewerkers. Uiteraard zal dat groeien als het aantal klanten in Nederland toeneemt.  

Biflatie: Jullie hebben vele awards gewonnen, waar zijn jullie het meest trots op?

Bingank: We zijn het meest trots op awards die we krijgen door een hoge waardering van klanten. Uiteindelijk zijn het de klanten waarvoor we werken en die we de beste service en een aantrekkelijke rente willen bieden. Als dat gewaardeerd wordt zien we het als een bevestiging dat we op de goede weg zijn. 

Biflatie: Voor jullie bedrijf zijn voornamelijk jongeren werkzaam, zijn jullie klanten ook voornamelijk jongeren? Wie is jullie doelgroep?

Bigbank: onze doelgroep is iedere spaarder die op zoek is naar een aantrekkelijke rente, een laag risico en goede dienstverlening. Als internetbank zijn we toegankelijk voor iedereen die daar vertrouwd mee is. Jongeren en ouderen. We maken geen onderscheid. Om optimaal toegankelijk te zijn voor iedereen hebben we ook een Nederlandstalige telefonische servicedesk met een Nederlands telefoonnummer. 

Biflatie: Waar staat Bigbank over 10 jaar?

In de afgelopen acht jaar hebben we een stabiele positie opgebouwd in de Nederlandse markt. We krijgen hoge waardering van klanten en onze klantengroep groeit gestaag. Die lijn willen we naar de toekomst doortrekken. We willen dat klanten ons zien als een stabiele bank die een aantrekkelijke rente en goede service biedt. 

Biflatie: Voor mensen die hun geld tegen 0% op de rekening laten staan bij de normale bank, wat zouden jullie tegen deze groep mensen willen zeggen?

Bigbank: We merken dat mensen ons zien als een buitenlandse bank en daardoor meer risicovol. Die mensen zouden we willen zeggen: we zijn een stabiele bank met een traditioneel bedrijfsmodel en gevestigd in een EU land. Dat stelt ons in staat ook onder de huidige marktomstandigheden aan aantrekkelijke rente te blijven bieden. Negatieve rente zullen klanten bij Bigbank niet zien. Als bank uit een EU land en een euroland maken we deel uit van het Europese garantiestelsel dat spaartegoeden tot 100.000 euro (inclusief rente) garandeert. Daarin verschillen we niet van andere banken. Wat ons onderscheidt van andere banken is de rente die we bieden. Die is aantrekkelijker dan bij veel andere banken. 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.