China en het Coronavirus/Covid19: dweilen met de kraan open

11

Miljoenen Chinezen worden verordend morgen, maandag 24 februari 2020 terug op hun werk te verschijnen. De fabriek van de wereld die China is, kan zich financieel-economisch niet veroorloven te lang gesloten te blijven. Maar hoe al die werknemers dat praktisch moeten doen? Met reisbeperkingen alom. En ongetwijfeld in een sfeer van algemeen wantrouwen. Want wie van de tallozen waarmee je noodgedwongen in contact komt is besmet, en wie toch niet? Wanneer angst regeert, en je moet kiezen tussen brood op de plank brengen en misschien je leven riskeren? Maar er zijn nog bijkomende ontwikkelingen en gevaren die oprijzen op zondag 23 februari 2020; rond het nog immer uitbreidende Coronavirus/Covid19…

De feiten

Eerst maar de trieste ‘stand’, die we meermaals dagelijks voor u bijhouden, op moment van schrijven. Van besmette personen, streken en landen. Van het aantal overlijdens:

February 23, 2020, 07:15 GMT.

Coronavirus Cases:

78,777

Deaths:

2,462

Recovered:

23,258.’ 53.057 personen die besmet zijn waarvan 11.553 ernstig of kritiek. De verhouding tussen genezen verklaarden en overlijdens staat op 90 procent tegenover 10 procent.

Onzekerheid

Incubatie tijd. Algemeen wordt aangenomen dat de tijd dat je het virus in je hebt en de uitbraak met symptomen, twee tot veertien dagen is. Dat wordt officieel bevestigd door de autoriteit in deze, de WHO, Wereld Gezondheids Organisatie. Maar! En hier schuilt een potentieel groot gevaar: er zijn drie gevallen bekend waarbij dit 19, 24 en zelfs 27 dagen was. Dat alleen al kan enorme consequenties hebben. Omdat er geen zekerheid meer is dat wie genezen verklaard wordt, dat ook in werkelijkheid is… Onzekerheid, angst, wantrouwen zijn in deze ook killers. Wij schreven het reeds en het wordt o.m. door een viroloog gisteren, zaterdag, op televisie bevestigd: deze kunnen meer schade aanrichten dan het Coronavirus/Covid19 zelf. Voor het economisch systeem dus. Leidend tot stilstand, bevriezing, inertie. Zo melden we al dat zelfs getwijfeld wordt over eventuele besmetting door bankbiljetten.

Uitbreiding

De uitbreiding dan van besmettingen en overlijdens buiten China. Die vindt in sommige landen onwaarschijnlijk vlug plaats. Deze gezondheidscrisis is niet alleen een nationaal maar ook een internationaal probleem geworden. Van één land, China, einde december 2019, naar 33 landen en territoria (zoals Hongkong beschouwd wordt bv.) op 23 februari. 2020. En ook binnen landen zelf, zoals in Zuid-Korea en Italië. Van geen gevallen van besmetting bekend heel snel naar een paar honderd. Op een paar weken tijd slechts ook naar overlijdens. Zuid-Korea: 4 doden en 556 besmettingen. Italië: respectievelijk 2 en 79. Het virus steekt landsgrenzen en zeeën over alsof het niets is. Naar de VS bijvoorbeeld waar tot voor een paar weken nog geen vuiltje aan de lucht was. Maar momenteel reeds 35 personen het virus in zich dragen. Naar de Scandinavische landen, de rest van Azië, Europa. Opvallend in deze is dat het werelddeel Afrika tot nog toe nauwelijks getroffen is. Met slechts één geval van besmetting bekend, in Egypte. Gezien de zeer nauwe handelsrelatie met China wel bijzonder. Maar we weten nu: het begint altijd ergens met één…

Mobiel

We zijn ook allemaal ontzettend mobiel geworden, nationaal en internationaal. Vandaar de snelle opmars natuurlijk. Maar er is nog een potentieel gevaar. Mensen kunnen besmet zijn zonder een voet in China, de oorspronkelijk en grootste haard in deze gezet te hebben. Dan moeten ze in aanraking zijn geweest met iemand die dat wel deed. Dus moet er gezocht worden naar wie precies, en wanneer. Kunnen we ons voorstellen welke gigantische taak dit betekent voor overheden en instanties nationaal en internationaal? Want ondertussen moet het economische leven wel verder gaan. Moeten werknemers wel op hun werkplek verschijnen. Winkels en fabrieken dienen verder of opnieuw te openen en draaien…

Economische gevolgen

Ongetwijfeld worden de luchtvaartindustrie en de toeristische sector het zwaarst getroffen. Wie reist er nog en waarheen? Koeweit wil niet meer op Iran vliegen, wie en wat volgt nog meer? Maar ook de automobielindustrie, met de verkoop van wagens in China gedecimeerd. Want wie is nog in de stemming om een nieuw voertuig te gaan uitkiezen? Apple, posterchild van economisch succes, moest een winstwaarschuwing afgeven. Ook Samsung meldt problemen. De supply chain, de aanvoerketen van producten, goederen, onderdelen is verstoord. Want er wordt onvoldoende geproduceerd vanuit China. Japanse musea worden gesloten. Opvallend is ook dat nogal wat mensen onverdraagzamer zijn geworden. Racsime steekt in deze de kop op. Geen idee wat bijvoorbeeld houders van Chinese restaurants in de VS verweten kan worden… We willen zeker geen paniek zaaien, maar u getrouw de informatie brengen voor zover we die vinden en aankrijgen. Let op: dan hebben we het altijd nog meest over officiële cjifers. Waarvan sommigen de accuraatheid betwijfelen.