China wil nieuwe maritieme zijderoute

3

China stelt een maritieme zijderoute voor om de handel te bevorderen met de Zuidoost Aziatische landen. Er bestaat al geruime tijd onenigheid over de territoriale soevereiniteit in de Zuid-Chinese Zee tussen China en de landen die tot de ASEAN (Association of Southeast Asian Nations) behoren. Tijdens het staatsbezoek van de Chinese president Xi in Indonesië en Maleisië zei hij dat de maritieme zijderoute het “gouden decennium” tussen China en de regio tot een “diamanten decennium” zou maken.

asean

Big business

Momenteel is China het tiende lid van de ASEAN en daarmee ook de grootste handelspartner. Vorig jaar oversteeg de handel tussen China en de regio de 400 miljard dollar. Dat is zes keer zoveel als een decennium geleden. Wederzijdse investeringen waren ruim boven de 100 miljard dollar, een verviervoudiging ten opzichte van tien jaar geleden.

Belangrijke handelsroute

Daarnaast wordt een nieuwe zijderoute wederzijds geambieerd door de bevolking doordat het nog steeds collectief in het geheugen aanwezig is, aldus een rapport. De Zijderoute was 2000 jaar geleden niet alleen een handelsroute, maar ook een route voor cultuur en vrede dat Europa, het Midden-Oosten en Azië met elkaar verbond.

Spanningen

Het nieuwe voorstel moet de spanning die er ondanks de groeiende handel nog steeds is wegnemen. Onenigheid over de Zuid-Chinese Zee tussen China en vooral de vier ASEAN-landen Vietnam, de Filipijnen, Maleisië en Brunei is groeiende. China maakt aanspraak op vrijwel de gehele Zuid-Chinese Zee. Daar zijn aanzienlijke olie- en gasreserves gevonden die grotendeels de aanleiding zijn van het dispuut.

Over de auteur

Studeert geschiedenis aan de Universiteit van Groningen. Geïnteresseerd in economische theorie, financiële markten en geopolitieke ontwikkelingen.