De populaire e-mail automatiseerder Mailchimp is het recentste bedrijf dat reclame voor nieuwe (Initial Coin Offerings voor crypto) en bestaande cryptomunten wil verbannen. Hierin volgt het de ‘Grote drie” zijnde Google, Facebook en Twitter. Deze 3 zijn tezamen goed voor de helft van online adverteren in de VS. Alle zeggen hiermee het beleggerspubliek te willen beschermen. Want je hebt oprichters, zoals deze… en oplichters.
By Piotr VaGla Waglowski, http://www.vagla.pl [Public domain], via Wikimedia Commons
Crypto en verboden vruchten
Deze en andere platformen, zoekmachines en sociale media zijn ideaal om te adverteren. Voor bonafide bedrijven maar ook voor malafide, zij die slechte bedoelingen hebben. ‘Take the (crypto-) money and run’ dus. Maar censuur is een precair instrument waar je voorzichtig mee moet zijn. Iets verbieden, censureren, kan net de aantrekkelijkheid ervan vergroten.
Ban of boycot?
De Italiaanse ‘Digital Economist’ Paolo Tasca noemt het een strijd van gecentraliseerde systemen tegen gedecentraliseerde. Deze bezitters van het merendeel van onze data zien volgens hem een bedreiging vanuit een virtuele wereld waarop ze geen vat hebben. Wordt ongetwijfeld vervolgd…