De Amazon van de deeleconomie

0

De Australische startup ShareRing wil de Amazon van de deeleconomie worden. Mede-oprichter Tim Bos (in vertaling): “Mijn visie is dat je de ene week een grasmaaier leent in Melbourne. En de volgende week een fiets in Beijing. Je betaalt geen wisselprovisie. Beide uitleners of leveranciers kennen onmiddellijk jouw identiteit.”  En verder: “We willen dat het zoiets wordt als shoppen op Amazon. Waarbij de helft van de producten trouwens niet eens door Amazon zelf geleverd wordt. Zonder dat de klant zich daarvan altijd bewust is.” Grote ambities dus. Maar waarvoor staat die deeleconomie eigenlijk?

CC0 Creative Commons Pixabay

Deeleconomie

Bij de term ‘deeleconomie’ denken we misschien spontaan aan Airbnb of Uber. Je deelt een huis of appartement of voertuig. Via genoemde platformen die tussenpersoon spelen. Het zijn beide met hun soortgenoten echter organisaties die in de eerste plaats op winst uit zijn. Niets verkeerd mee uiteraard maar het delen komt wel op de tweede plaats. Daardoor schept de term deeleconomie nogal verwarring en dekt deze niet goed de lading. Er bestaat ook nog zoiets als slechts de kosten laten dekken of een deel ervan. Dat is voor wat betreft een auto huren of een zitplaats daarin Blablacar. Dan spreken we eerder van het professioneel organiseren van carpoolen.

Platformeconomie

ING vindt dat we eigenlijk beter ook van een platformeconomie kunnen spreken. Hier treft u een interessant artikel aan over de vele en ook verschillende initiatieven. De benaming deeleconomie zouden we best reserveren voor platformen of organisaties waarbij het commerciële aspect niet voorop staat. Wanneer winst maken niet het hoofddoel is. De platformeconomie wordt dan gereserveerd voor de tegenhanger. Waarbij commercie, geld verdienen, wel het oogmerk is.

Blockchain

Met behulp van de blockchain wil ShareRing (goeie naam trouwens) de identiteit verifiëren, de tracking van goederen en de betaling of vergoeding afhandelen. De startup verzamelde reeds 3,8 miljoen dollar. Door middel van een public offering hopen zij aan een startkapitaal van 62 miljoen te komen. Grote ambities vereisen blijkbaar ook big money.

Over de auteur

Zet de dagelijkse economische en maatschappelijke onderwerpen uiteen.