De beleggerstrein: rood sein wordt zo weer groen

10

Het is werkelijk wonderbaarlijk hoe de financiële markten opveren wanneer er slecht nieuws is neergedaald over de wereldeconomie. We volgen hier op Biflatie.nl al vanaf 2009 de economische ontwikkelingen, en daarbij zijn de gedragingen van de financiële markten van grote betekenis. Het gedrag van beleggers en investeerders heeft een enorme invloed op de onderliggende economische welvaart zoals dat door de massa in de samenleving wordt gevoeld.

Analyseren is moeilijker dan ooit

Niet voor niets zijn er veel analisten en economen die nauwlettend de diverse signalen in de gaten houden. Voornamelijk in dienst van banken en fondsen om hun cliënten te adviseren over aan- en verkoop van aandelen en vastgoed. Ik volg een aantal van deze hoog opgeleide deskundigen. Als je hun verschillende analyses naast elkaar legt dan zijn er niet twee gelijk aan elkaar. Er zijn zoveel verschillende factoren in de wereldwijde economische ontwikkelingen die soms tegengestelde bewegingen op gang brengen dat het verdomd moeilijk is om een juiste gevolgtrekking te maken.

Ontspoord

Ook onverwachte gebeurtenissen, zoals nu de uitbraak van een virus, kunnen een onverwachte richting geven aan de economische bewegingen. Dat is nu wat het zo spannend maakt op de beurzen. Juist in dit nieuwe decennium is het spannender dan ooit op de financiële markten. Dat heeft te maken met het monetaire beleid van de centrale banken, en dat geldt wereldwijd. Deze zijn totaal ontspoord. Let wel, dat zijn mijn woorden. Niet de woorden van de beleggers en hun adviseurs. Centrale banken hebben de wissels massaal omgegooid. Hun beleid is er vanaf 2009, sinds de vorige kredietcrisis, op gericht om de financiële markten te voorzien van goedkoop geld. Er is geen sprake van een tweesporen beleid maar het geldtreintje rijdt slechts één kant op. Voor de beleggers staat het sein telkens weer op groen nadat die kortstondig op oranje stond. Elk signaal van naderende economisch rampspoed is opnieuw een signaal voor de ECB en de FED om de beleggerstrein weer op snelheid te brengen. Er worden wat wissels omgegooid zodat de hoge snelheidstrein vol met beleggers weer ruim baan hebben.

Wissels worden omgezet

Als er een sein op oranje springt dat wordt de rente weer een stapje verlaagd of opnieuw een opkoopbeleid opgestart om slechte leningen van bankbalansen op te kopen. Zo ziet grofweg het beleid van centrale banken er uit. Het is een éénrichtingsverkeer. De 1e klascoupés van beleggers zijn aan elkaar gekoppeld en vormen één lange trein. Overal worden de wissels omgezet om de beleggerstrein doorgang te verlenen. De 2e klascoupés van de massa vormen lange treinen die op elk station stoppen om de beleggerstrein voorrang te verlenen. De wissel wordt al jarenlang omgezet ten gunste van het grootkapitaal. Veel analisten vragen zich nu af waar het eindpunt ligt van de beleggerstrein. Er komt een moment dat ergens het spoor doodloopt. Aan het eind van een dood spoor staat een flinke buffer die de schok moet opvangen als de trein onvoldoende afremt. Mijn vrees is dat de beleggerstrein teveel snelheid heeft en dat de schokbrekers van de trein de klap niet afdoende kunnen opvangen.

China gooit de wissel om

We zien het nu weer met het coronavirus dat flink wat spanningen teweeg bracht op de markten. De angst voor een economische inzinking in China was de reden om aandelen te verkopen. Maar slimme beleggers weten dat centrale banken de markten te hulp schieten als het dreigt mis te gaan. Men verwacht dat de Chinese centrale bank opnieuw een injectie toedient aan de markten en hun balans vergroot met de aankoop van slechte leningen. Dat geeft voor even wat lucht op de balansen van de zwetende banken die steeds meer moeite hebben hun verdienmodel overeind te houden vanwege de aanhoudende lage rentetarieven. En dat geldt wel heel sterk voor Europa waar de ECB al een tijdje negatieve tarieven(-0,5) berekent aan de banken die teveel geld overhouden op hun balansen na een dagje handelen. Dat is een rood sein.

Europese banken op dood spoor

Een ander rood sein is de sanering van de Deutsche Bank(DB). Vele duizenden banen verdwijnen daar en de bezem gaat door diverse managementslagen. Om kosten te besparen. Echter geeft dat een tijdelijk effect. Als het niet structureel verandert met het verdienmodel van de banken dan zal na een tijdje het aandeel van DB weer flink dalen. Hetzelfde probleem doet zich nu voor bij de bank “UniCredit” in Italië. Net zoals de DB van Duitsland is UniCredit de grootste bank van Italië. Er worden 6000 medewerkers ontslagen en 450 filialen gesloten. Ik noem dat slechte signalen maar toch veroorzaken deze saneringen een stijging van het aandeel. Na een tijdje is het positieve effect verdwenen en zullen aandelen van veel banken in de EU weer dalen als blijkt dat ondanks de stimulantia van de ECB, met hun aanhoudend lage rentetarieven, het verdienmodel van Europese banken niet verbetert.

De noodrem of het stootblok

De ECB-trein rijdt met hun trein vol steungeld op een dood spoor. Straks zijn de sporen op de stations die vol staan met de lange tweedeklascoupé-treinen van de massa een belemmering om een wissel om te gooien voor een vrij spoor. Dan rest alleen het dode spoor op een rangeerterrein en komt de beleggerstrein tot stilstand. Of dat lukt zonder aan de noodrem te trekken dat moeten we afwachten. Een harde klap op het stootblok is zeker niet uitgesloten.

GW