De grote Aziatische invloed op de bitcoinkoers

0

Wie geïnteresseerd is in cryptomunten en het nieuws errond volgt, zou kunnen denken dat Amerika en Europa centraal staan. Nochtans wordt al zeker de koers van de belangrijkste digitale munt, bitcoin, voornamelijk door Azië gestuurd. Het team van Mosaic, Cryptoasset Data and Research Platform, bestudeerde de invloed van de Aziatische media. Zij deden dit helemaal teruggaand tot de oorsprong, januari 2009. De koersreactie van BTC is wel opvallend.  

Invloed Aziatische media

Wat in China, Korea en Japan gebeurt (op crypto- en blockchaingebied), deed de volatiliteit van BTC gemiddeld met 18,61 procent toenemen. En dit binnen de tien dagen dat belangrijke ontwikkelingen de hoofdpagina’s haalden. Met uitschieters van koersbewegingen (positief en negatief) tot wel 57,2 procent. Opvallend, wanneer die dagelijkse volatiliteit gemiddeld nauwelijks 5 procent bedraagt. (Het lage percentage verwonderde ons ook, maar deze site bevestigt deze vaststelling.)

Het gebeurt dààr (en veel minder hiér)

‘Daar’ betekent dan genoemde drie landen, en ‘hier’ staat voor Noord-Amerika en Europa. Het hoogste handelsvolume voor cryptomunten in het algemeen vindt plaats op Malta. Maar vlak daarachter en sterker toenemend in belang zijn Hong Kong en Zuid-Korea. Hoewel de voertaal op de meeste cryptobeurzen Engels is, biedt een meerderheid Aziatische talen aan als tweede, derde,…, tot wel zes talen. ‘Regardless of their geographic location, exchanges clearly place great importance on their Asian-language audience, particularly Mandarin speakers.’ Azië beheerst ook het mijnen van bitcoin, met ongeveer tweederde van de ‘world’s hashrate, or processing power behind Bitcoin’. De reden? De veel lagere electriciteitskost in Azië, in het bijzonder in China.

En de meeste bezitters en gebruikers van cryptomunten?

Die zitten, op Zuid-Afrika na, ook weer in drie Aziatische landen. In Zuid-Afrika bezit en gebruikt 10,7 procent van alle internetters cryptomunten. Maar vlak daarna volgen, met alle drie rond de 10 procent, Thailand, Indonesië en Vietnam. Opvallend toch weer dat het Yearbook ‘Digital 2019’ zowiezo het gegeven gemeten heeft. ESSENTIAL INSIGHTS INTO HOW PEOPLE AROUND THE WORLD USE THE INTERNET, MOBILE DEVICES, SOCIAL MEDIA, AND E-COMMERCE. Wat weer eens het groeiende belang van digitale munten aantoont.

Over de auteur

Zet de dagelijkse economische en maatschappelijke onderwerpen uiteen.