De olieprijs spuit omhoog: +43% in 5 maanden

33

Het grootste verschil tussen de afgelopen recessie en de huidige recessie is dat de olieprijs ondanks de economische krimp blijft stijgen. Tijdens de kredietcrisis viel de prijs van een vat ruwe olie terug van $150,- naar onder de $50,-. Een paar jaar later hebben we wederom officieel te maken met een recessie, maar de prijs van olie daalt deze keer niet. Vrijdag is de prijs van ruwe olie tot het hoogste punt in de afgelopen 10 maanden gestegen. Alleen al in februari steeg de prijs van de oliefuture (WTI: Light Sweet Crude Oil) met 12%. In de laatste vijf maanden is de prijs van een vaatje olie met bijna 43% toegenomen. De prijs van WTI noteert op het moment van schrijven (vrijdagmiddag) ruim boven de $108,-. Brent oil kruipt zelfs richting de $125,- per vat.

Benzineprijs naar record
Ondanks dat de prijs in dollars nog geen nieuwe record heeft bereikt, worden er in euro’s wel nieuwe recordprijzen voor olie betaald. De prijs van Brent olie steeg naar bijna €94,-. De vorige piek was in juli 2008, toen moest er €93,46 worden afgerekend voor een vat olie. Dat Nederlanders direct te maken hebben met de gevolgen van hogere ruwe olie prijzen merken ze aan de pomp. De prijs van benzine is namelijk in februari 2012 naar een all time high gestegen. Consumenten moeten inmiddels meer dan €1,80 betalen voor één liter Euro 95.

Emerging Markets
Dat de prijs van olie stijgt heeft te maken met de toenemende vraag vanuit China, Brazilië en India. Dit effect geldt voornamelijk op langere termijn. De vraag naar brandstoffen zal blijven stijgen, omdat de populatie in deze emering markets als kool groeit. Tevens wordt de bevolking steeds welvarender. De opkomende economieën doen het de afgelopen jaren in verhouding een stuk beter dan de geïndustrialiseerde economieën.

Ondanks dat de economische groei in China licht aan het afkoelen is, groeit de economie nog wel met 2% op kwartaalbasis(!). In Nederland krijgen we te maken met 0,9% krimp, volgens de laatste ramingen van de Europese Commissie. Het gaat in Nederland zeker niet goed, voglens deze voorspellingen doen alleen nog een aantal PIIGS-landen het minder dan ons.

China wordt grote olie-slurper
De olieconsumptie in China stijgt richting de 10 miljoen vaten olie per dag. Er wonen in China nu 1,33 miljard mensen. Komt neer op 0.006 vaten per persoon per dag. Ga maar even na wat er gaat gebeuren met de olieprijs als deze ontwikkeling zich doorzet. Hieronder een (iets oudere) grafiek van de Chinese olieconsumptie, maar ik denk dat u zichzelf goed een voorstelling kan maken waar die lijn de volgende jaren heen zal stijgen Oh ja, in 2010 alleen kwamen er in China zo’n 10 miljoen auto’s op de weg bij. Niet zo gek dus dat China als eerste liet weten dat ze graag nog veel meer Iraanse zou willen kopen, na de aankondiging van Ahmadinejad dat de EU niet meer op Iraanse olie hoeft te rekenen.

Geopolitieke spanningen

Op korte termijn spelen vooral de geopolitieke spanningen met Iran een grote factor. Dat de olieprijs in 2012 zo snel is gestegen heeft namelijk voor een groot deel te maken met de ontwikkelingen tussen Iran en de rest van de wereld. Vanaf 1 juli 2012 is het in Europa gedaan met de import van Iraanse olie. De Europese Unie importeert momenteel nog 20% van het zwarte goud dat in Iran is geproduceerd.

Volgens het Internationaal Monetair Fonds kan de olieprijs nog 20% tot 30% duurder worden als Iran zijn olie niet meer kan afzetten. Iran is ondertussen bezig met een eigen plan (Lees: Iran begint Ruilhandel met olie en goud) en heeft lak aan de Westerse wereld. Een hogere olieprijs is funest tijdens economisch mindere tijden, want de koopkracht van de Europeanen komt onder druk te staan omdat de inflatie zal toenemen door een hogere olieprijs. Indien de spanningen rondom de nucleaire activiteiten van Iran blijven bestaan, zal de olieprijs mogelijk nog verder stijgen.

De OPEC liet overigens weten dat de verwachtingen voor de wereldwijde olieconsumptie per dag in 2012 naar beneden zijn bijgesteld met 120.000 vaten tot 940.000 vaten per dag. Maar vooralsnog heeft dit niet geresulteerd in lagere olieprijzen. Lees ook: $200 Oil Coming As Central Banks Go CTRL+P Happy

Koen Dil

33 REACTIES

  1. Leuk dat er 10 miljoen auto’s per jaar bijkomen in China, maar ook een gemiddelde Chinees kan toch geen benzine meer betalen als de olieprijs binnen een aantal jaar boven de 200 dollar staat? De olie = op. De piek in productie is bereikt, dus er staan over een jaar of honderden miljoenen auto’s gewoon stil. Oude koekblikken die niet meer kunnen rijden, omdat de smeerolie te duur is geworden. Alleen als er een manier wordt gevonden om de huidige auto’s goedkoop om te bouwen naar een duurzamere energiebron blijven we in de toekomst nog rijden.

  2. In een eerder artikel heb ik vermeld dat een olieprijs boven de $100 inhield dat er binnen een half jaar een recessie op komt is. (http://biflatie.nl/artikelen/58-crisis/11667-zijn-de-revoluties-voorbode-voor-een-volgende-crisis) Nu de recessie er is blijft de prijs de prijs onverminderd hoog. Uitgaande van mijn eerdere betoog betekent dit dat de economie zich niet een korte tijd gaat herstellen. Als de olieprijs ten tijde van de recessie was gedaald zou er slechts sprake zijn van een kortstondig economisch “herstel”, zoals in 2009/2010. (En een kortstondig economisch herstel zal dan alleen leiden tot hogere olieprijzen gevolgd door een nieuwe dip.)

    Wie het schemaatje van de energieconsumptie ziet overduidelijk een exponentiële curve. (https://nl.wikipedia.org/wiki/Exponenti%C3%ABle_groei) net voor de hockeystick. Dit betekent dat de oliebehoefte in China alleen nog sterker zal groeien terwijl dat peakoil rond 2017 ook op komst is (Peakoil makkelijk winbare olie was in 2006/2007). Daarbij is China nog veel minder verslaafd aan olie en zou hierdoor ook makkelijker de hoge(re) olieprijzen kunnen ophoesten dan wij hier in de oude economiën. Ook is China nog maar een opkomende economie. Ook in India zal binnenkort ook een stevigere olievraag te zien zijn.

    Al met al lijkt me dat we op de vooravond van een gigantisch olieprobleem staan. Maar weinigen zijn er hier alert op. We zouden snel naar een carbon-arme levensstijl moeten zien om te schakelen.

    Verder is het echt onzin dat Iran zijn olie niet kwijt kan door een Westerse boycot. China en India zeggen vrolijk dank u wel en het is nog maar de vraag of die olie nog ooit onze kant op komt. En waarom? Niet voor die atoomwapens, want de enige kernmachten in die regio zijn de VS en Israel. De komende Iran oorlog gaat om olie en om die olie naar het westen te laten komen ipv naar China, Rusland en India. Ook dat er in goud, graan, … wordt betaald ipv in Dollars is een trap tegen het zere been van de US. Die landen hebben het recht om handel te drijven met de valuta die ze zelf willen.

    Laten we niet vergeten dat olie niet alleen brandstof is, maar ook bijna al onze producten, maar ook onze voedselvoorziening. Ook deze zullen met een hoge(re) olieprijs stijgen en honger is het uiteindelijke gevolg van als er een grote oliecrisis is omdat voor 1 calorie voedsel 7 tot 10 calorieën fossiele energie nodig is.

  3. Ik zou iedereen aanraden eens op chris martensen te googelen… deze man verkondigd dit al jaren, en laat ook zien dat er binnen korte tijd geen oplossing voor dit probleem is….

    Heel simpel een windmolen kost jouletechnisch meer dan hij ooit oplevert (dat wij er een afwijkende economische waarde aanhangen kan alleen maar omdat er cheap oil is), kern energie houdt ook op omdat er tegenwoordig een berg moet worden afgegraven om nog wat uranium te vinden dat kan worden verrijkt… we stoken nu al jaren op oude kernwapens, maar die gaan binnekort weer nodig zijn als afschrikmiddel bij alle militaire onrust die er nu speelt.

    Verder is geen uitzicht op een energie soort met een hogere energie dichtheid dan olie, en dat is nodig om de economie verder te helpen. een verhaal is dat de baas van toyota begin 1900 iets van 10.000 dollar heeft uitgeloofd voor degene die iets zou uitvinden met meer energie per cm3 als benzine, dat bedrag heeft nog niemand kunnen opeisen.

    Tel daarbij de gemiddelde ontwikkelingstijd voor een nieuwe uitvinding bij op en we weten dat de komende 20 jaar op zijn minst interesant gaan worden!

  4. Maar waarom daalde de olieprijs na de van van Lehman Brothers in september 2008 toen wel zo snel? Had dat te maken dat men toen door de kredietcrisis een nieuwe wereldwijde grote depressie incalculeerde en dat toen ook de wereldhandel instortte?

  5. @M je zegt het zelf al… kredietcrisis…

    Er was toen even helemaal geen geld, niemand wilde elkaar iets lenen waardoor ten eerste de olie niet gekocht kon worden, ten tweede de economie dreigde stil te vallen en geen olie nodig had…

    Verder werd er ook een hoop gespeculeerd en lag de complete golf en noordzee vol met volle tankers voor de kust!

  6. @ S7P

    Vreemd dat die Peakoil verhalen steeds opduiken als de olieprijs sterk stijgt, ook als die stijging een ANDERE oorzaak heeft, zoals nu. Namelijk de spanning rond Iran. Enkele maanden terug was olie fiks lager en had niemand het over Peakoil. Ik ga ervan uit dat de prijs weer daalt als de toestand met Iran overwaait en dat Peakoil dan weer ‘verdwijnt’.

  7. @6 Zal de wereldeconomie binnenkort door onrust in het Midden-Oosten, Europese crisis weer net zo hard gaan krimpen als tijdens en vlak na de kredietcrisis? Maar dat we dan een krimp krijgen met gierende inflatie i.p.v. deflatie?

    Kunnen we dan verwachten dat het met de economie nu een kwestie is van keihard achteruit hollen, gevolgd door een klein beetje vooruit hollen en wee hard achteruit, enz, dat we dus de komende tijd te maken zullen krijgen met een zeer langdurige krimp nu peakoil realiteit aan het worden is?

  8. @8 niet zo zeer het stijgen van de prijzen, maar de volatile (stevig fluctuerende)karakter van de prijzen is een aanwijzing van peakoil. Wat je nu ziet is dat de BRICs ook meer olie en grondstoffen gaan gebruiken en dat houdt nu de olieprijzen hoog. Ik verwijs ook naar de exponentiële toename van de oliebehoefte van China.

  9. Vervolg:

    Eeven een vraag: Hoe hoeg kan de olieprijs maximaal worden wanneer er een grote regionale oorlog in het Midden-Oosten uitbreekt door toedoen van Syrië en Iran, kunnen we dan olieprijzen verwachten van meer dan 500 Dollar per vat?

  10. @11 Kan ik niet inschatten want deze prijzen die dan gelden zijn niet logisch maar gebaseerd op gemoed en angst. Dus je kunt wel nagaan dat ze stevig omhoog gaan, maar er is hier geen logische schatting van te maken.

    @7 Thanx.

    #10 vervolg. Verder schrijf ik ook over peakoil als de prijzen een kortere periode laag zijn.

  11. @ iedereen : ‘Peak Oil’ is pure commerciële BULLSHIT die gepropageerd (en dus gefinancierd) wordt door de eigenaars van olie- en gaswinnende bedrijven, en anders niks.

    Hangt natuurlijk samen met hun “olie = rotte bomen, struiken en/of vergane algjes die ‘spontaan’ (10Km diep!!) de grond in zijn gezakt” – theorie / leugen, maar die ‘onderweg naar beneden’ geen enkel oliespoor hebben nagelaten, want op die-en-die diepte begint ‘plotsklaps (feit !!! hallo ???) die olie-zee ‘zomaar-ineens’ hè ?

    Zelfs in de Amazone, toch al minimaal zo’n 2 miljoen jaar een oerbos te noemen, vindt men geen zwarte drap op dieper dan 40m… stelletje ongesgoolden …

    Lieve mensen : olie komt van beneden naar boven, en NIET omgekeerd. En na water is het de tweede meest aanwezige vloeistof op/in de aarde. Punt.

    http://www.thunderbolts.info/forum/phpBB3/viewtopic.php?f=4&t=2150
    http://www.searchanddiscovery.com/documents/abstracts/2005research_calgary/abstracts/extended/keith/images/fig01big.jpg
    http://www.scribd.com/doc/55489859/Inorganic-Petroleum-Origin

    http://www.geotimes.org/june03/NN_gulf.html

    Dus effen kàppen nou aub, [u]stelletje geprogrammeerde MUTSEN[/u] ! ! !

    Voor boeren-logica geen plaats in de menselijke geest … pfff … nee-nee, alléén Khazaren-propaganda vindt nog ingang …

    En vergeet vooral ‘De Petitie’ niet te tekenen …

    … en je luiertje te verschonen heh-heh …

  12. Aan de inspecteur van belastingen, de koningin en de gehele politiek van Europa,
    Het spijt mij u te moeten mededelen, dat het voor mij welhaast onmogelijk is in te schatten of ik mijn belasting tot 21-12-2012 nog wel kan en wil betalen.
    Mijn financiële positie is zeer onoverzichtelijk geworden, dankzij de toepassing van uw Arbeidswet, Auteurswet, Horecawet, Beurswet, Loterijwet, Motorrijtuigenwet, Warenwet, Woningwet, Drankwet, Gezondheidswet, Winkelsluitingswet, Invalidenwet, Vestigingswet, Flexwet, Ziektewet enz. enz., die op een weerloos en verward publiek zijn losgelaten.

    Door al uw wetten ben ik zo terneergeslagen, aangeslagen, uitgeput, uitgebuit, uitgewoond, uitgetrokken en uitgeperst, dat ik niet meer weet waar ik aan toe ben, hoe ik moet zijn en of ik hier nog wel wil zijn.

    Men heeft mij genoodzaakt te betalen voor Milieubelasting, Inkomstenbelasting, Vennootschapsbelasting, Precariobelasting, Loonbelasting, Onroerendgoedbelasting, Overdrachtsbelasting, Staatsbelasting, Straatbelasting, Rioolbelasting, Grondbelasting, Wegenbelasting, Verzekeringsbelasting, Beursbelasting, Weeldebelasting, Gemeentebelasting, Dividendbelasting, Successiebelasting, Hondenbelasting, Vermakelijkheidsbelasting en Waterschapsbelasting. En verder voor tabaksaccijns, benzineaccijns, gedistilleerdaccijns, zegelrecht, registratierecht, invoerrecht, uitvoerrecht, statistiekrecht, reinigingsrecht en wat er nog meer aan rechten zijn.
    Voorts krijg ik de plicht om bij te dragen aan WAO, AOW, WW, WWW, UWV, VVV, BTW en tal van andere weeën, als ook aan Zorgverzekering, Autoverzekering, Aansprakelijkheidsverzekering, Ziektegeldverzekering, Brandverzekering, Kostbaarhedenverzekering en andere zekerheden die inmiddels allang niet meer zo zeker zijn met dit kabinet.
    Ik betaal liggeld, stageld, loopgeld, wachtgeld, parkeergeld, tolgeld, sluisgeld, schoolgeld, inschrijfgeld, uitschrijfgeld, lesgeld, kijk- en luistergeld en hoe dan ook: heel veel geld!

    Ik word verzocht of verplicht om bij te dragen aan Dierenbescherming, Vrijheidsbond, Kankerbestrijding, Astmafonds, Leprafonds, Nierfonds, Kinderbescherming, Rampenfonds, Begrafenisfonds, Geheelonthoudersfonds, maar ook het Rode Kruis, Gele Kruis, Oranje Kruis, Groene Kruis, het Witgele Kruis en een regenboog aan andere kruizen.

    De regering en anderen die in hun naam regeren hebben mij zó geregeerd, dat ik niet meer weet wie ik ben, of ik er ben en of ik er nog wel wil zijn. Ik ben verplicht, verdacht, verhoord, ondervraagd, berispt, beboet, bekeurd, bestraft, bekeken, onderzocht, nagegaan, gecontroleerd, geëvalueerd, gezuiverd, ingesloten, opgesloten, uitgesloten, verwisseld, ontbonden, gecommandeerd, gesommeerd, ingeschreven, uitgeschreven, doorgelicht, voorgelicht, opgelicht en uitgelicht.

    Ik heb tot nu toe mijn leven doorgebracht met het invullen, inschrijven, opschrijven, overschrijven, halen, betalen, opsturen en bekrachtigen en tekenen van formulieren. Ik heb al honderden keren verklaard dat ik ben geboren, waar en wanneer. Ik vraag me soms zelfs af: waarom?

    Ik word achtervolgd door actiecomités, bonden, fondsen, verenigingen, clubs, instellingen, instituten, organisaties en stichtingen, zowel schriftelijk als telefonisch (liefst onder het eten) en zelfs thuis aan de deur. Mijn enige geluk is dat ik geen geld overheb om te kunnen steken in ING, ABN-AMRO en alle andere Rothchild banken, Palm Invest, Easy Life, Dubai Resorts, IceSave, Fortis of andere oplichters.

    Ik ben bijna zover dat ik mijn huis wil verkopen en mijn leven wil beëindigen, maar daarvoor moet ik eerst een energiekeurmerk aanvragen en betalen én ook nog voldoen aan de Euthanasiewet, waarvoor ik dan weer formulieren moet gaan aanvragen, invullen en opsturen.

    Ik had eigenlijk graag een nieuwe auto willen kopen, maar dan moet ik 42,3 procent belasting betalen over de netto-cataloguswaarde. Waarom is dat? Moet ik straf hebben? Of is dat een boete omdat ik te hard gewerkt heb? Een auto van de zaak wordt ook al bestraft met bijtelling. En binnenkort hebben we ook nog rekeningrijden vanwege het milieu. Ik betaal ook al slurptaks en vliegtaks. Nu moet ik naar Düsseldorf of Brussel rijden, is dat wel goed voor het milieu?
    We hebben ook nog verpakkingstaks, want ook verpakkingen zijn slecht voor het milieu. Volgens mij blijven producten juist langer vers door de verpakking en gooien we ze niet zo snel weg, want dat is pas slecht voor het milieu. En waarom ook niet, Nederland heeft brave burgers, bijna niemand maakt bezwaar.
    We hebben in Nederland voor alles een stichting, praatgroep, actiegroep, commissies van wijze mannen en vrouwen die zich bezighouden met rapporten, die uiteindelijk door niemand worden gelezen, en dit alles aangevoerd door oppersukkel Rutte en zijn vrienden die al jarenlang bezig zijn met kilometerzones, flitspalen, spitsstroken die dichtblijven, dimlicht overdag, rookverbod in de horeca, praatgroepen voor herïntegratieproblemen, tolerantie van minderheidsgroepen, inburgeringscursussen, tekorten in de zorg en het gedaalde libido van de dwergcavia.
    Dat we jaren bezig waren met een HSL-lijn dwars door ons landschap, waarbij u minstens 20 miljard boven het budget bent gegaan, is wel goed voor het milieu??? Weet u wat slecht is voor het milieu? De toegenomen criminaliteit en de excessen in de samenleving, ontvluchte tbs’ers en hangjongeren, die hele wijken en winkelcentra onbegaanbaar maken voor brave Nederlandse burgers die wél om hun leven geven.
    Premier Rutte sponsort wel banken en verzekeraars, die jarenlang casino speelden met het door ons aan hen toevertrouwde geld. En nu, na al hun blunders, moeten wij er nogmaals voor opdraaien om de boel draaiende te houden en de staatschulden in te lopen. Maar als wij burgers omvallen, dan kunnen we nergens aankloppen.
    Nee, ik betaal geen belasting meer! Ik ben gewetensbezwaard geworden en ga niet langer akkoord met uw miljoenennota’s.

    Hierbij verklaar ik – afwachtende op het nieuwe eerlijke financieel-economische systeem – niets te ondernemen tot de gehele politiek, de monarchie en de duistere aansturing is verwijderd en verdwenen.
    Hoogachtend……

  13. @Runn : zéér interessante analyse !
    Eigen ‘produkt’ .. of ehh … ergens ‘geleend’ … Hmm …

    Pleur ‘m in ieder geval maar overal op het Web weg, met uitzondering van vrijspreker.nl : daar is je gedachtengoed namelijk veel te libertarisch voor heh-heh …

    O ja, je was de vliegtax vergeten-gnn-gnnn …

  14. @moluky : wist je dat er vogeltjes zijn die op één gram vet 2000Km kunnen vliegen ?
    Zonder flauwekul !

    Is toch ongelofelijk ..?

  15. @Lohengrin : De wereld [u]moest en zou[/u] voor energie totaal afhankelijk worden van olie van de haute finance, omdat ze daardoor (via hun olie-monopolie positie) regeringen wereldwijd onder controle konden houden, en ‘gebeurtenissen’ konden aansturen en indien nodig, corrigeren.

    Toegang tot vrije energie (gratis en ongelimiteerd) voor iedere wereldbewoner betekent dan ook het einde van de macht van de haute finance (en dùs van haar manipulaties) .

    Dus moest die Tesla dood.
    Zo gaat dat helaas …

  16. Er is weldegelijk een antwoord op de energie crisis rondom olie : namelijk de LENR van Andrea Rossi. Zie:
    http://www.e-catworld.com
    Maar denk je dat dit verwelkomd wordt??? WEL NEE we gaan lekker met z’n alle wantrouwig lopen doen en de boel afkatten. Wetenschap en MainStreamMedia willen er niets van weten.
    Het wordt steeds duidelijker hoe onze economie door olie gedomineerd wordt ook in crisissituaties.
    WE HEBBEN EEN OPLOSSING maar we doen er niets mee op een mega grote schaal die voorspoed brengt, en politiek die deze technologie geweldig zou moeten sponsoren en promoten haalt weer totaal onwetend zijn schouders op.
    HUFTERS zijn het, ALLEMAAL!

  17. @Eco-ernie : Hufters, natuurlijk, maar daar worden ze ook goed voor betaald, hè ?

    Om een ‘hufter’ te zijn … en oplossingen te blokkeren …

  18. Vele reacties zijn gebaseerd op kwaad en boosheid , maar zijn onder ons gezegd automobilisten die de Shell of Esso of Texaco mijden en desnoods een paar kilometer verderop een goedkoper station opzoeken zodat er een tankstation oorlog komt om de prijs van olie te doen zakken .
    Het probleem is in een klap opgelost hoor , als je maar deze aangegeven maatschappijen voorbij gaat ..
    Ik mag aannemen dat het simpele volkje dit kan begrijpen , einde citaat.

  19. Rinus de niet nadenker,
    Alle producten die jij en ik kopen komen van de grote raffinaderij in Rotterdam. En als je had nagedacht dan weet je dat die van Shell is. Tevens is er nog een van Total en die staat in Vlissingen. Beter nadenken de volgende keer.

  20. Hallo Hubberts peakoil, halloo olieprijs van 150 dollar. http://www.marketoracle.co.uk/Article33300.html

    Productie kan de vraag de afgelopen jaren al niet eens meer bijbenen. Nog een paar jaar en vliegen is iets voor de elite.

    OF de vliegtuigen moeten op algen gaan werken. Zijn ze mee bezig, alleen zal natuurlijk wel weer worden gedwarsboomd door de olie en kerosine sjeiks.

  21. [quote name=”HansPolderman”]Rinus de niet nadenker,
    Alle producten die jij en ik kopen komen van de grote raffinaderij in Rotterdam. En als je had nagedacht dan weet je dat die van Shell is. Tevens is er nog een van Total en die staat in Vlissingen. Beter nadenken de volgende keer.[/quote]

    ik noemde de drie maatschappijen op die wij als automobilisten beter kunnen mijden en de andere zijn bij uitstek geschikt om een prijzen oorlog te ontketenen hieronder een inleidend stukje en daarna de maatschappijen die niets te maken meer hebben van een Shell
    o.a.
    In Nederland zijn diverse oliemaatschappijen actief in de detailhandelsmarkt: Shell (Royal
    Dutch Shell), Esso (Exxon Mobil), BP, Texaco (ChevronTexaco), Total, TinQ (Gulf Oil), Tamoil Nederland (dochter van de Libische National Oil Corporation), AVIA (coöperatieve tankstation keten), Argos Oil (een Rotterdamse oliemaatschappij), Tango en Q8 (beide eigendom van Kuwait Petroleum).

    Deze diversiteit levert een vrij concurrerende markt op.

    Total Raffinaderij Nederland is één van de beste raffinaderijen ter wereld gebruik makend van de meest geavanceerde technologie.

    Total Raffinaderij gevestigd ook in Rotterdam maakt van ruwe aardolie brandstoffen.
    In een geavanceerd raffinageproces halen we uit de crude, (ruwe aardolie) de volgende brandstoffen:

    Gas ( LPG )
    Benzine
    Diesel
    Kerosine
    Stookolie
    Smeeroliën
    Petrochemische industrie

    BP Raffinaderij Rotterdam is een van de grootste raffinaderijen van Europa.
    De raffinaderij verwerkt dagelijks 400.000 vaten aardolie, wat uitkomt op een jaarlijkse productie van 19 miljoen ton.
    Zij produceren uit aardolie een uitgebreid pakket aan eindproducten en halffabricaten .

    • Gas ( LPG )
    • Euro loodvrij
    • Ultimate
    • Super plus
    • Diesel
    • Kerosine ( vliegtuig benzine )
    • Huisbrandolie
    • Stookolie
    • Grondstoffen petrochemische industrie

    Kuwait Petroleum of Q8 is een raffinaderij te Rotterdam en kan per dag als het moet 100.000 ton ruwe olie verwerken in raffinage met als eindproducten,

    • Gas ( LPG )
    • Benzine
    • Kerosine
    • Diesel
    • Huisbrandolie
    • Stookolie
    • Petrochemische industrie

    TinQ is een dochter onderneming van Gulf Oil ( Gulf eens van Shell ) nu een zelfstandige olie maatschappij is met een raffinage capaciteit van 247.000 vaten per dag een geduchte concurrent en levert een aantal eindproducten op zoals,

    • Gas ( LPG )
    • Benzine
    • Kerosine
    • Diesel
    • Stookolie
    • Smeeroliën
    • Petrochemische industrie

    AVIA ( Avia Marees ) is een zelfstandige olie en brandstofketen heeft zijn opslag in Rotterdam en in Liège ( Luik ) België zijn belangrijkste raffinage en produceert als eindproduct

    • Gas ( LPG )
    • Benzine
    • Kerosine
    • Diesel
    • Huisbrandolie
    • Stookolie
    • Smeeroliën
    • Petrochemische industrie
    • Huisbrandolie

    ziedaar genoeg stations om te tanken die dus niets te maken hebben met Shell , Esso of Texaco.
    gewoon goed blijven nadenken.

  22. oei Hans, ik meen hier een probleem (voor jou) te bespeuren, want Rinus had er wel degelijk over nagedacht …

    En Rinus laat niet met zich spotten hahaahaaa !

    Al snapt iedereen tegelijkertijd heel goed dat er een vèt cartel achter de brandstofprijzen moet zitten ; waarom verschilt de literprijs dan niet ‘gewoon’ 12 of 15 ct per tankstation/merk ? Toch ?

    Komt ook omdat wereldwijd er slechts enkele tientallen famlilies achter de olie-industrie (boren, exploitatie & raffinage) zitten, hè ?

  23. [quote name=”Knowtoomuch”]oei Hans, ik meen hier een probleem (voor jou) te bespeuren, want Rinus had er wel degelijk over nagedacht …

    En Rinus laat niet met zich spotten hahaahaaa !

    Al snapt iedereen tegelijkertijd heel goed dat er een vèt cartel achter de brandstofprijzen moet zitten ; waarom verschilt de literprijs dan niet ‘gewoon’ 12 of 15 ct per tankstation/merk ? Toch ?

    Komt ook omdat wereldwijd er slechts enkele tientallen famlilies achter de olie-industrie (boren, exploitatie & raffinage) zitten, hè ?[/quote]

    Kartelvorming is strafbaar volgens het wetboek van strafrecht Artikel 328 bis Sr en zou dus feitelijk door de Nederlandse regering die een NMa tot zijn beschikking heeft kunnen optreden , ware het niet dat zij de regering hier een financieel gewin heeft dus stijf de ogen dicht knijpt voor het vergrijp op grote schaal door verschillende olie maatschappijen .
    bron zie link
    http://www.wlaws.com/mededingingsrecht_en_strafrecht_hernieuwde_kennismaking.pdf

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.