De Triple A status van Frankrijk is van belang voor heel Europa, maar hoelang blijft die nog ?

7

Het wordt steeds spannender in Europa. Na een dramatische beursweek met volatiele dagen waarin we uiteindelijk bijna onveranderd afsluiten lijkt het erop alsof we in het oog van de storm zitten. Iedereen weet dat er nog veel zal gaan gebeuren maar hoe en wat precies is onduidelijk. Hier is een mogelijke voorzet: Reuters begon vandaag de dag met het bericht dat de Franse economie in het 2e kwartaal uit kwam op een groei van 0%, ofwel stilstand, terwijl er een groei van 0,3% werd verwacht door analisten. Deze cijfers volgen op een groei van 0,9% uit het eerste kwartaal. De cijfers werden vooral veroorzaakt door terugvallende uitgaven bij de consument van 0,7% en een daling van 0,9% van de import. Volgens kenners zullen deze cijfers weleens gevolgen kunnen hebben voor de geplande bezuinigingen en de uitvoerbaarheid hiervan. De huidige Triple A rating was echter bijna geheel afhankelijk van de uitvoerbaarheid van de plannen die wel degelijk nodig zijn. Zo heeft Frankrijk een schuld ten opzichte van 83,5% van het BBP en een werkeloosheid van ongeveer 9%, ook is het tekort op de huidige begroting zo’n 6,1%. Als je er dan van uitgaat dat er nu nog genoeg bezuinigd moet worden is dus duidelijk dat het een lastig verhaal wordt voor Sarkozy en zijn ministers om een recessie te vermijden.

overheidsschuld_tov_economie

Daarnaast zijn de Franse banken ook niet de meest solide op dit moment. Zo was er afgelopen week het gerucht dat de bank Societe Generale op omvallen stond, al werd dit later ontkracht. Dit gerucht had echter wel een daling van ruim 10% tot gevolg, de koers van de bank is dan ook al gehalveerd vanaf begin Januari. Ook is de interbancaire rente die gerekend worden door banken onderling, de LIBOR rente,  bij Societe Generale een van de hoogste in Europa. Daarnaast heeft 1 Aziatische bank al de kredietlijn stopgezet en zijn 5 andere banken dit aan het overwegen. Of de bank echte problemen heeft is nog uiterst onzeker, maar dat het zo zijn zwakheden kent kan je gerust een understatement noemen. Tevens zitten andere banken zoals BNP Paribas en Credit Agricole ook diep in onder meer Italiaanse en Spaanse obligaties, waardoor deze banken ook het nodige risico lopen.


Als gevolg van deze onzekerheden is er gister besloten tot een verbod van het “short-selling” van aandelen in Frankrijk, Belgie, Spanje en Italie. Er wordt op dit moment overlegd of dit ook niet toegepast kan worden in de rest van Europa. Dit is echter weer een puur voorbeeld van een maatregel die op korte termijn de banken wat lucht verschaffen maar op lange termijn averechts zullen werken. Zo is er nog enig begrip bij de kenners dat het “naked short-selling” is verboden, dus het shorten van een aandeel zonder dat je het bezit, maar als je het aandeel bezit is het een onnodige stap die ook vraagtekens zet bij kenners over de gezondheid van al deze financiele instellingen. Deze stap werd overigens ook genomen gedurende de crisis van 2008 door de SEC en ook toen had het maar weinig effect en werkte het uiteindelijk averechts met een daling van maar liefst 48% in beurswaarde. Het is dus ook maar de vraag of deze politieke incompetentie beloond zal worden.


De belangrijkste vraag die nu volgt is hoelang de kredietwaardigheidbureaus S&P, Moody’s en Fitch Frankrijk een triple-A rating laten houden. Na de slechte cijfers van vandaag en de eveneens minder gunstige vooruitzichten in de toekomst is het maar de vraag hoelang zij hun waardering zo hoog laten staan. Er is op dit moment echter een voordeel voor de Fransen. Fitch, de kleinste kredietbeoordelaar van de 3, is namelijk deels in Franse handen, waarbij de directeur van Fitch een goede bekende is van Nicolas Sarkozy. Die zullen dus waarschijnlijk het langst wachten met het nemen van beslissingen en kijken hoe S&P en Moody’s gaan reageren op de vandaag naar buiten gekomen cijfers.


Waarom Frankrijk de “usual suspect” is van alle triple-A landen om als eerst afgewaardeerd te worden hoeft alleen maar te kijken naar het staatje bovenaan. Van alle 14 landen met een triple A rating staat Frankrijk op de 2e plek met hun schuldniveau, onder Singapore die echter een werkeloosheid heeft van slechts 2%. In verband met de verhoging van EFSF fonds en de verdeling van garanties is het echter van essentieel belang dat Frankrijk hun triple-A status behoudt, zodat niet alleen Duitsland, Nederland, Finland en Luxemburg overblijven om garant te staan voor de PIIGS landen. Anders zouden Mark Rutte en Angela Merkel weleens heel snel weer teruggeroepen kunnen worden naar hun parlement met de vraag waarom zij bijna geheel alleen garant moeten staan voor 1,7 biljoen om de noodlijdende landen te steunen.

 

 

Ruben van der Gun

Over de auteur

Biflatie.nl publiceert artikelen over de crisis en de huidige (macro)-economische situatie. Ook nieuws over bitcoin & cryptocurrencies, de huizenmarkt, goud & grondstoffen, de machthebbers en het monetaire systeem. Twitter: @Biflatie