De ultieme influencer: BitBoy Crypto heeft 5 miljoen volgers

Van invloed gesproken: de crypto YouTuber die ik persoonlijk volg (met nog een slordige 25 andere ´influencers´) heeft een indrukwekkende mijlpaal gehaald. Want wanneer 5 miljoen ´volgers´ aan je lippen hangen (gelukkig niet letterlijk) mag je van een historische Reputatie spreken; met een hoofdletter R, absoluut. Ik loop duidelijk achter, want had nog het aantal cryptofans in gedachten dat BitBoy Crypto (de Amerikaan Ben Armstrong) als gids verkoos. Moet ff niet gekeken hebben, want van 1,2 miljoen in mijn herinnering uit 2020 is dat aantal in september 2021 opgelopen tot vier keer zoveel… 

Reputatie

Natuurlijk moet je zo´n reputatie verdienen. Langzaam vertrouwen winnen (of heel snel), door interessante content te brengen. Weldoordachte inzichten. Correcte voorspellingen. Maar er is een gevaar verbonden aan zo´n massa crypto adepten, die uit je hand eten (ook weer figuurlijk bedoeld.) Want stel dat ´slechts´ een tiende van die 5 miljoen volgers effectief koopt, wanneer BitBoy zegt dat een bepaalde munt gaat vertienvoudingen. Een voorbeeld uit de praktijk want ik herinner me nog de videoboodschap waarin Ben poneerde dat Ethereum (ETH) van 1000 dollar (augustus 2020) naar $10.000 zou gaan. Wel, ether is flink op weg om zijn gelijk in deze te bewijzen, want tikt op zaterdag 4 september 2021 reeds het $4000 niveau aan. Een enorme waardetoename in een jaar tijd. En aldus deze ´influencer´ is de rit omhoog nog niet ten einde.

Verleidingen alom

Het gevaar waarop ik doel is wel degelijk dat dergelijke ´voorspellingen´ als een self fulfilling prophecy kunnen werken. Wanneer jouw invloed té groot wordt. Je projectie van een koerstoename komt dan uit net omdát jouw volgers zo´n cryptomunt gaan kopen. Immers: zovele van je andere voorspellingen hebben zich reeds gematerialiseerd, dus zal deze vast ook uitkomen, toch? We kunnen alleen maar hopen dat Ben niet zwicht voor verschillende verleidingen die om elke hoek loeren. Géén beschuldigingen uiteraard van mijnentwege, we zijn louter theoretisch bezig. Maar stel dat Ben eerst zélf een investering in een coin doet. Om ze vervolgens aan te bevelen. Gegarandeerd succes, toch? Of: een of ander blockchain bedrijf dat een bepaalde munt in de markt heeft zitten, betaalt BitBoy Crypto (of een soortgelijke ´influencer´met aanzienlijke invloed). Om haar cryptocoin te ´promoten´. Nogmaals: geen enkele insinuatie zelfs dat Ben Armstrong zich aan dergelijke verderfelijke praktijken schuldig maakt. Maar het gebeurt wel, dit is geen vergezochte of hypothetische veronderstelling. Misschien of waarschijnlijk zou het redelijk snel over zijn met zo´n reputatie; vast. Geloofwaardigheid opbouwen door kennis en kunde  tentoon te spreiden; vertrouwen winnen kost tijd en moeite. U kent vast het spreekwoord: vertrouwen komt te voet maar vertrekt te paard…

Eén kans. Geen twee

Ik geloof iedereen tot het tegengestelde bewezen is. Laat me dit anders uitdrukken, of ik kom over als een goedgelovige sul. En zeker in beleggen, investeren, wanneer het vaak om aanzienlijke bedragen gaat, kun je best zo voorzichtig mogelijk zijn. ´t Is vaak ook zuurverdiend geld, dat met noeste arbeid, bloed en zweet verkregen is. Lichtjes overdreven misschien maar dat is toch in grote lijnen het geval voor ondergetekende. Voorzichtigheid komt dus eerst. Maar ik geef toch nogal vlug vertrouwen, in het algemeen. Zonder daarbij heel m´n hebben en houden te riskeren. Maar als token, geste, weet u wel? Om de reactie te zien, het vervolg, in de zin van: wat doet die persoon met dit openlijke, vlugge vertrouwen. Is hij of zij dat waard of… De keerzijde van dit behoorlijk snel vertrouwen geven is dan zoals de Engelstalige uitdrukking luidt: ´Fool me once, shame on you´. Bedrieg me één keer, stel me éénmaal teleur, en ik hou het voor altijd voor bekeken. Nooit zal ik je nog, al was het maar voor één cent, vertrouwen. Iedereen krijgt één kans bij mij. Dit gezegd zijnde: ik heb vertrouwen in BitBoy Crypto. Een beetje. Nogal veel. Tot ik ervan overtuigd ben dat hij of iemand zoals hij sjoemelt. 

Ben is géén influencer

De titel van dit stuk begint eigenlijk al fout. Ben Armstrong een ´influencer´ noemen. Want die benaming of duiding heeft beslist een pejoratieve bijklank gekregen. Het woord zegt het zelf: een beïnvloeder! Ik wens helemaal niet ´beïnvloed´ te worden? U toch ook niet, geachte lezer? We zijn oud en wijs genoeg (nou ja…) om onze eigen beslissingen te nemen, toch? Goede beslissingen en slechte beslissingen, want niemand zit heel te tijd of eeuwig juist. De kunst is ook niet – om bij ´beleggen´ te blijven – om géén fouten te maken. De kunst is er zo min mogelijk te maken. Beslissingen nemen dus, van kopen of verkopen of houden, hodlen, op basis van zoveel mogelijk informatie. Goede, juiste, correcte info. Kijk maar eens hoe ´influencers´ omschreven worden, op Wikipedia. org. Influencer-marketing dan, want de marketeers van deze wereld hebben de potentiële bron van zuiver goud al lang ontdekt:

´Influencer-marketing is een vorm van marketing via sociale media waarbij geprobeerd wordt om met behulp van invloedrijke mensen, potentiële klanten te beïnvloeden. Vanwege hun grote aantal volgers en het succesvol overtuigen van hun publiek wat betreft hun opinies, levensstijl en ervaringen, worden ze ook wel socialemedia-influencers genoemd. Influencer-marketing vindt plaats op socialemediakanalen zoals YouTube, Instagram en Twitter. Ook wordt het toegepast in blogs, op nieuwswebsites en in tijdschriften. De techniek neemt dan de vorm aan advertorials, advertenties die ogenschijnlijk inhoudelijke artikelen zijn. Het doel van influencer-marketing is, door een lange (en subtiele) blootstelling aan het merk of product, de doelgroep te overtuigen om het product te kopen.´

Influencers zijn verkopers

Influencers zijn verkopers! De ´moderne´ verkopers. die van het heden. Niks meer en niks minder! Nu heeft ´verkopen´ niet per se een negatieve connotatie. Want alles moét immers verkocht worden. Alles! Dus verkopers zijn onontbeerlijk, in alle soorten en mate. Verkopen is een heel interessant beroep, met veel afwisseling, tal van uitdagingen en instant resultaten. Hoewel honderden miljoenen mannen en vrouwen op de wereld het beroep uitoefenen, zijn velen geroepen maar weinigen verkozen. Verkopen, goed verkopen, een topverkoper zijn, dit statuut bereiken, in namelijk heel, heel moeilijk. Het vergt intensieve warenkennis, welgemeende empathie en verregaande mensenkennis. Dat, plus altijd enthousiasme! Onontbeerlijk. Je moet echt zelf geloven in je product of dienst, of dit tenminste uitstralen. Een kunst die veel wannebe verkopers/verkoopsters ontberen. Want verkopers/verkoopsters, de beste, moeten kunnen acteren. Heel goed acteren, willen ze uitblinken in dit beroep. Er moet minstens (en liefst een zo groot mogelijk) deel echt enthousiasme, geloof aanwezig zijn. De rest is acteren; zoals de échten dat doen, op toneel, tv en in de film. Persoonlijke ervaringen, zefls al zijn ze vergezocht, oproepen om dit of dat uit te beelden op een geloofwaardige manier.

Toonbank

Persoonlijk beschouw ik een verkoper als iemand die iets toont, voorstelt, presenteert. Op ideeën brengt ook. Zo zie ik het graag, tenminste, en zo deed ik het zelf ook. Niet pushen, nooit aandringen. Slechts proposeren, aanvoeren, inlichten, belichten, als in een display. Een schitterende, aantrekkelijk, verlokkende toonbank, in fel licht gevat.Want heeft u zelf ook zo´n hekel aan hard-selling, oog in oog met een verkopers/verkoopster in een winkel, die je beslist dit of dat wilt opsolferen? Vast wel. Maar omdat dit het decennium is der ´volgers´, met burgers en buitenlui van jong tot oud die maar al te graag deze of gene ´volgen´; in gedrag, kledij, leefstijl en voorkeuren? Zo is internet-marketing, het verschijnsel ´influencers ´, via en dankzij sociale media, zo groot kunnen worden. Waarom is dit een decennium van volgers geworden? Waar is de drang naar onderscheiding gebleven, het zichzelf-zijn en uniek? Wanneer iedereen iedereen maar naäapt? Wees geen volger, zou ik zeggen, maar een leider! Ook al leid je maar één persoon – jezelf.

Het Eldorado van Cryptoland

Dit gezegd zijnde beschouwt ondergetekende BitBoy Crypto, Ben Armstrong, niet als een influencer. Zelfs niet als een soft-seller. Nooit volg ik persoonlijk klakkeloos zijn of andersmans aanbevelingen, verwachtingen of voorspellingen. Maar hij brengt me wel op ideeën, reikt meestal interessante info aan want Ben is duidelijk goed geconnecteerd. BitBoy Crypto uit zich ook nog eens kort en krachtig. Is grappig, vaak, in zijn manier van doen en laten en expressie. Laat ons zeggen dat hij als een wegwijzer is. Je kunt deze richting uit, maar ook gene. Want er zijn nog (minstens) 25 andere stemmen, geluiden, gidsen, wegwijzers. Alle wegen leiden daarom niet naar het spreekwoordelijke Rome, maar er zijn beslist véél wegen naar het Eldorado van Cryptoland. Probeer maar eens…

Dan ga ik nu ff kijken wat er zoal  in Bens toonbank ligt. Kijkt u mee?


8 reacties

  1. Ik volg ook Bitboy Crypto. Ik vind hem goed, verstand van het onderwerp, geeft inzicht in zijn eigen investeringen, maar weet ook goede antwoorden te geven op vragen.
    Ik denk dat hij toch moet oppassen, want de acroniemen accepteren geen marktbeïnvloeding. Hij kan zomaar een waarschuwing krijgen.
    Maar er zijn meerdere ‘bureau’s: digital asset news, Coin Bureau, Savvy Finance, Crypto Jebb, Louise Thomas, Alessio Rastani, Crypto Casey etc.

  2. Wanneer geld je drijfveer is in het leven en je hebt veel ervan vergaard, dan heb je blijkbaar veel te verliezen?p.

    Echte rijkdom zit echter niet in financieel bezit.

  3. Klopt helemaal Ivo, een sleutelwoord is ook: tevredenheid. Een kunst, dit te vergaren! Wie veel heeft verlangt meestal naar nog meer. Terwijl dit een doodlopende straat is, of ook: een straat die net niét eindigt, die nergens naartoe loopt. Ik schrijf het net als reactie op Laurie: voor mij persoonlijk is het verstrooiing, en compensatie. Vraag het maar aan psychologen en psychiaters: we zijn allemaal bezig met te compenseren, op een of andere manier. Pfff, wat een zwaarwichtige taal en onderwerpen allemaal. Kijk eens naar buiten: de zon schijnt, gratis! (Dus waarom ga ik niet naar buiten in plaats van…) Groetjes iedereen!

  4. Mijn insteek is om baan onafhankelijk te worden, een passief inkomen genereren, zodat ik niet meer van een baan afhankelijk ben.
    De meeste mensen zijn tobbers, gaan van probleem naar probleem. Dat is ook de redenen dat er pesterijen zijn, slecht gedrag en een afschrijf cultuur. Ik heb voor veel organisaties gewerkt, en zolang de organisatie in rustig vaarwater zit, blijft het redelijk. Totdat er veranderingen komen, dan begint men elkaar te bijten. Het zijn je vrienden niet, maar collega’s.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nieuw in de wereld van cryptocurrencies? Bekijk nu uw mogelijkheden op Nederlands grootste exchange...

Ontvang jij al een passief inkomen door het staken van crypto?

Lees meer over crypto staking op onze favo platformen: