Grondprijs in Japan op laagste niveau in 36 jaar

0

De prijs van grond in Japan is door de recessie en de zware economische omstandigheden gedaald naar het laagste niveau in de afgelopen 36 jaar. Dit houdt letterlijk in dat de prijs van grond in 2010 goedkoper is dan grond in 1974. In 2009 daalde de grondprijs met 6,1%. In 2008 daalde de prijs met 4,7%.

Dit blijkt uit gegevens van het Japanse ministerie van land, infrastructuur, transport en toerisme. De prijs van grond is met zo’n 60% gedaald ten opzichte van 1991. In dit jaar piekte de Japanse economie. Hirosmichi Iwasa, directeur van Real Estate Companies Association, verwacht dat de prijzen van grond in 2010 enigszins zullen herstellen. Uit het onderzoek van het Japanse ministerie bleek dat slechts 7 van de 24.410 vergelijkbare parcelen in prijs waren gestegen in 2009. Een laagterecord, zo blijkt uit het rapport, gepubliceerd in de Australian Financial Review.

Japan heeft niet als enige land te maken met de waardedaling van vastgoed en grond. De prijs van vastgoed in de Verenigde Staten was in december 2009 zo’n 41% minder waard in vergelijking met het hoogtepunt uit oktober 2007. Dit blijkt uit de Moody’s- Real Commercial Property Index.

In de grote steden van Japan daalde de prijs van grond en vastgoed het meest. In januari bedroeg de daling in Tokio 7,3%, in Osaka 7,4% en in Nagoy 6,1%. Van de 10 grootste faillissemensen tijdens de kredietcrisis waren 8 vastgoedbedrijven. Het duurste stuk land in Tokio, namelijk de Ginza Luxury Shopping Area, daalde vorig jaar met ruim 26% naar 28,4 miljoen Yen (zo’n €200.000,-) per vierkante meter. Ondanks de prijsdalingen is Tokio nog steeds de duurste plaats ter wereld om bijvoorbeeld een kantoor te openen.

Ondanks alle negatieve berichten over de grondprijzen, commercial real estate en de deflatie, zijn er ook een aantal positieve aspecten te bespeuren over de Japanse economie. Zo bleek dat het werkloosheidspercentage in het 1e kwartaal van 2010 in het afgelopen jaar nog niet zo laag is geweest. Ook gaven Japanse consumenten al 6 opeenvolgende maanden meer uit in vergelijking met de vorige maand.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.