Hoe technologie en economie nog sterker met elkaar verbonden raakten in 2019

0

We zijn begonnen aan een nieuw jaar en een nieuw decennium die ons ongetwijfeld weer heel veel nieuwe innovaties gaan brengen. Op economisch vlak gaan we spannende tijden tegemoet. Maar als we iets van 2019 hebben kunnen leren, dan is het wel dat we op technologie kunnen terugvallen.

Voor de oudere generaties onder ons is het moeilijk voor te stellen dat we alweer 20 jaar in de 21ste eeuw leven. Een eeuw die zich kenmerkte door geopolitieke verschuivingen, maar ook door technologische hoogtepunten en economische veranderingen. Economische stromingen vernieuwden zich, soms noodgedwongen, en het hele concept “werk” veranderde ontegenzeggelijk. De meeste vernieuwingen en veranderingen die we op economisch gebied zagen, waren direct verbonden met innovaties op technologisch gebied. Als we terugkijken naar 2019 dan wordt dat alleen maar bevestigd: het was een jaar waarin economie en technologie elkaar naar hogere hoogten stuwden. Een overzicht in vijf begrippen:

Interactie

2019 was het jaar van interactie, het verbeteren van de ervaring en consumenten weer dat beetje extra geven. Dat gebeurde op verschillende manieren: zo deed virtual reality (VR) voor het eerst écht zijn intrede deed in met name de entertainmentwereld. Consumenten kunnen anno 2020 kiezen uit zo’n enorm aanbod aan series, films en interactieve platformen dat het verhogen van de ervaring een van de enige manieren is die producenten nog hebben om er écht bovenuit te steken. Dat interactieve is steeds belangrijker geworden: makers proberen op verschillende manieren consumenten een nog intensere ervaring te bieden. Netflix bracht met Black Mirror een serie uit waarbij de kijker mocht bepalen wat er gebeurde. Halverwege een aflevering kon een kijker dan kiezen hoe een serie zich zou ontwikkelen. De macht bij de kijker als nooit tevoren!

Ook spelplatformen doen mee: speel roulette bij Betway met een dealer van vlees en bloed, alsof je in een echt casino zit – een ervaring die je anders alleen in een stenen casino zou kunnen krijgen. Via een livestream sta je in verbinding met een dealer die in een studio ergens anders ter wereld zit. Zij of hij draait het bord, jij voelt je alsof je in een casino zit. Zo zijn er verschillende soorten entertainment en platformen die op een interactieve manier nog meer ervaring bieden: een goed voorbeeld is de trend op Youtube waarbij gamers zich streamen terwijl ze spelletjes spelen. Fans kijken live mee hoe hun helden spelletjes spelen. Daarnaast voorzien ze de video’s ook nog van ludiek commentaar!

AI

2019 was ook het jaar dat kunstmatige intelligentie of artificial intelligence (AI) zich ontpopte tot het meest bestudeerde stukje technologie ter wereld. Automatisering wordt een steeds belangrijker onderdeel van de economie. Banen die voorheen door mensen werden gedaan worden tegenwoordig een stuk sneller door robots gedaan, en van chatbots bij klantenservices tot robots die medische ingrepen kunnen doen: in 2019 zagen we hoe deze spectaculaire technologie op steeds grotere schaal geïmplementeerd werd. Het is een technologie die nog in zijn kinderschoenen staat en verwacht wordt dat we de komende jaren nog veel hogere niveaus van kunstmatige intelligentie gaan zien, hoewel ontwikkelaars zelf waarschuwen voor de mogelijke gevolgen die dat kan hebben. Je wilt een robot immers altijd nog uit kunnen zetten: de mens moet de controle houden.

Multichannel (retail)

In de retail, een traditioneel belangrijk onderdeel van de economie, heeft technologie voor een nieuw concept gezorgd dat in 2019 succesvoller dan ooit is gebleken. Multichanneling is de naam voor winkels die zowel online als offline vestigingen hebben. De Albert Heijn heeft bijvoorbeeld zijn supermarkten, maar heeft ook de online boodschappendienst, waarmee het in korte tijd al een enorme marktspositie heeft veroverd. Winkeliers die niet meegaan in de trend worden met hun neus op de verkoopcijfers gedrukt. Er is namelijk geen winkelconcept dat beter werkt dan online én offline, zelfs beter dan alleen een webshop runnen. Sommige tech-fans spreken van digital twins: een digitale vertegenwoordiging van een fysiek concept. Hoe dan ook: in 2019 is dit dé succesformule van de retail gebleken.

https://images.pexels.com/photos/1089438/pexels-photo-1089438.jpeg?auto=compress&cs=tinysrgb&dpr=2&h=650&w=940

– IMAGE SOURCE: Pexels.com

Blockchain

Waar blockchain en bijvoorbeeld cryptovaluta in de beginjaren nog met argusogen werden bekeken, is de technologie nu door steeds meer mensen omarmt. Overheden, grote bedrijven, steeds meer mensen gebruiken blockchain vanwege de veiligheidsaspecten, vanwege de nieuwe manier waarop informatie wordt verwerkt en omdat er heel veel toekomst in het systeem zit. In 2019 werd blockchain genormaliseerd: overheden begonnen te reguleren en te kijken hoe ze dergelijke systemen op een succesvolle en passende manier konden toevoegen aan hun digitale infrastructuur. Blockchain is de toekomst van de economie, en dat hebben we in 2019 in levende lijve mogen ondervinden.

Security

Beveiliging werd steeds belangrijker: we werken steeds meer met grote hoeveelheden data en die data is heel veel waard. Bedrijven en overheden zijn gaan inzien dat die data goed beveiligd moet gaan worden en ook burgers besteden steeds meer aandacht aan hun internetveiligheid. Security is een thema dat eindelijk serieus wordt genomen en dat komt mede dankzij de ontwikkelingen in de afgelopen 12 maanden. De digitale infrastructuur vormt tegenwoordig zo’n belangrijk onderdeel van de maatschappij – er is immers geen beroep meer dat niet op een bepaalde manier te maken heeft met het internet – dat die infrastructuur goed vergrendeld dient te worden, zoals je ook de deuren en de ramen van je kantoor goed afgrendeld als je daar de deur dichttrekt.