Is de grens van thuiswerken inmiddels bereikt?

2

Meer thuiswerken kan wel eens de oplossing betekenen voor twee urgente problemen in onze moderne maatschappij. Of daar tenminste flink toe bijdragen. Het zijn de klimaatverandering en het mobiliteitsprobleem.

Thuiswerken voordelig in meerdere opzichten

Thuiswerken betekent minder voertuigen op de weg want elimineert alvast een deel van het woon-werk verkeer. Dus ook de uitstoot van schadelijke gassen vermindert erdoor. En het mobiliteitsprobleem, de dagelijkse files die alle automobilisten zo ergeren? Meer of betere wegen aanleggen is erg duur en vaak ook niet mogelijk. Rijden nog prijziger maken zou de politiek verantwoordelijken nog minder populair maken. Maar hoe-dan-ook dienen meer voertuigen uit het verkeer gehaald worden. Meer werknemers geheel of gedeeltelijk van huis uit laten werken, lijkt dus het beste. Maar wordt wat men noemt ‘Het Nieuwe Werken’ wel voldoende gestimuleerd door overheid en werkgevers?

Plafond

‘In 2017 werkten ruim 3 miljoen Nederlanders gewoonlijk of incidenteel thuis. Dat is bijna 37 procent van alle werkenden. In 2013 was dat nog ruim 34 procent’, aldus het Centraal Bureau voor de Statistiek. Daarmee zijn we bij de koplopers van de EU. Maar op een of andere manier lijken we een plafond bereikt te hebben, aldus Mobilitylabel.

Belemmeringen

Mogen we alvast aannemen dat werknemers in het algemeen bereid zijn om meer thuis te werken? Mits ze daarvoor de nodige stimulansen krijgen vanwege die overheid en de werkgever? Accomodaties en aanmoediging? Want uit onderzoek blijkt dat een op de vijf werkgevers thuiswerken nog niet ondersteunt. Wat zijn nog de eventuele belemmeringen die weggewerkt kunnen worden? Een aantal feiten op een rijtje.

Stimulansen en remedies

  • 62 Procent van de werknemers beschikt niet of onvoldoende over eigen ingerichte kantoorruimte. Dat kan opgelost worden door uw werkgever of uzelf. Kosten daarvoor zijn aftrekbaar en duur hoeft e.e.a. niet te zijn. Dat kan zelfs gebruikt kantoormeubilair zijn, bij Albeka bijvoorbeeld. Waarmee nog een andere bijdrage aan het milieubehoud geleverd wordt door recyclage. Opvallend is inderdaad hoe vaak iets wat zo evident lijkt, nog een serieus obstakel is om meer van huis uit te (kunnen) werken. Een goede, gezonde, veiige werkplek is zelfs wettelijk verplicht! Van dermate belang dus dat de wetgever er regels voor heeft opgesteld. Ikwilmobielwerken.nl: ‘Productief en aangenaam thuiswerken begint met een goed ingerichte werkplek. Voor thuis gelden iets andere regels dan voor de werkplek op kantoor, maar er moet in ieder geval een goede bureaustoel, (in hoogte verstelbare) tafel en juiste verlichting aanwezig zijn’.
  • ‘Slechts 20% van de werkgevers biedt momenteel actief ondersteuning en voorzieningen voor werken’. Het gaat daarbij vooral om een gebrek aan ‘technologieën voor extern vergaderen en interactieve technologie’. Wat toch in feite onbegrijpelijk is in deze moderne tijd, waar technologie in het algmeen een steeds grotere plaats inneemt? En in buurland België bijvoorbeeld is het al niet anders. ‘Bedrijven zorgen vaak niet voor juiste voorzieningen voor thuiswerken’, kopt zakenblad/site Knack.be. En dat terwijl die technologie (laptops, gsm’s enz) net goedkoper is geworden, gemeengoed…

Nog een idee

We geven nog een tip om thuiswerken rechtstreeks en zeker aantrekkelijker te maken. Uw werkgever kan ook iets meer loon bieden omdat u hem/haar geld bespaart. Minder reiskosten, minder tijdverlies, minder plaats innemen op de werkplek, minder koffieverbruik(!) – we noemen maar de meest voor de hand liggende. Daarvan zou u een gedeelte in de vorm van extra vergoeding, extra loon kunnen krijgen.

Enquête

Zou u, beste lezer, meer of vaker van uw eigen thuis uit willen werken? Minder in de file staan, minder moeten uitgeven desgevallend aan kinderopvang?  Zelf uw werktijd kunnen indelen en zo een betere verhouding tussen werk en privé krijgen? Heeft u misschien vanuit uw eigen ervaringen tips over hoe thuiswerken opnieuw of verder gestimuleerd kan worden? Wat zou uw werkgever nog kunnen doen voor u op dit vlak? En zo samen werken aan milieu en mobiliteit. We vernemen het hier graag!

Over de auteur

Zet de dagelijkse economische en maatschappelijke onderwerpen uiteen.