In het tweede kwartaal van 2012 hebben kleding- en schoenenwinkels veel minder artikelen verkocht dan een jaar eerder. De omzet van de kleding- en schoenenwinkels nam ook flink af. De koopkracht daalt, het geld raakt op en dus geven Nederlanders minder geld uit aan nieuwe kleren en schoenen. Het aantal faillissementen van kleding- en schoenenwinkels is in het tweede kwartaal van 2012 in vergelijking met dezelfde periode in 2011 verdubbeld.

kleding en schoenen verkoop

Minder vraag naar kleding en schoenen

In het tweede kwartaal van 2012 werden er 10 procent minder schoenen en 7 procent minder kleding verkocht dan een jaar eerder. De hoeveelheid verkochte schoenen en kleding nam in het eerste kwartaal van 2012 nog met respectievelijk 8 en 3 procent toe ten opzichte van een jaar eerder. In de afgelopen elf jaar kromp het volume niet zo sterk als in het tweede kwartaal van 2012. De koopbereidheid van consumenten bereikte in dat kwartaal een dieptepunt. Dit had zijn weerslag op de hoeveelheid verkochte artikelen.

Sterkste omzetafname schoenenwinkels sinds 2001

De omzet van de schoenenwinkels is in het tweede kwartaal van 2012, met 11 procent, fors afgenomen. Ook dit is de sterkste afname sinds 2001. In het eerste kwartaal van 2012 nam de omzet, ten opzichte van de eerste drie maanden van 2011, nog met ruim 8 procent toe. De kledingwinkels leverden eveneens in het tweede kwartaal van 2012 omzet in, bijna 5 procent. Dit in tegenstelling tot de twee voorafgaande kwartalen waarin een toename van de omzet werd gerealiseerd.

kledingwinkels failliet

Aantal faillissementen neemt toe

Vanaf het laatste kwartaal van 2011 neemt het aantal faillissementen sterk toe. Tot het vierde kwartaal van 2011 gingen er ieder kwartaal gemiddeld 15 kleding- en schoenenwinkels failliet. In het tweede kwartaal van 2012 is er sprake van een verdubbeling vergeleken met een jaar eerder. In de maanden april tot en met juni 2012 zijn er in totaal 30 faillissementen uitgesproken. Het merendeel van deze bedrijven betrof kledingwinkels. (Feron Sarucco, CBS)

Het laatste slachtoffer: Henk ten Hoor failliet

Het laatste slachtoffer van de economische crisis is kledingwinkel Henk Ten Hoor. Een faillissement dreigt en er is uitstel van betaling aangevraagd voor de ruim 100 winkels en bijna 500 werknemers in Nederland. Als er geen doorstart komt van Hen ten Hoor, komen er in Nederland weer honderden werklozen bij.

14 reacties

  1. Deze lijn kan zich nog behoorlijk doortrekken schat ik zo.

    Kledingverkopen zijn echt een vorm van overdreven en overbodige verkopen. Schoenen en kleding worden al heel lang niet meer gekocht omdat het nodig is maar omdat de trend veranderd. Deze trend wordt ons opgedrongen door de media. De trend zal in de toekomst meer bepaald gaan worden de klant. Meer kwaliteit en meer functionaliteit zal bepalend worden.

    Kortom dit zal nog heel hard gaan dalen denk ik.

  2. Oooh.. gaat het slecht? In die geweldige kleding en schoenenbranche? Wat erg nou voor ze. Je kunt aan de troep die ze verkopen zien hoe goed ze het met de mensen voor hebben.. zeker aan de belachelijk hoge prijzen die ze voor hun troep vragen… en nu verkopen ze minder? ..oooh (heftig sarcasme)

    Nee.. T-shitjes verkopen voor 60,- die je voor 2,- hebt ingekocht… tja.. moet een keer ergens fout gaan. En als je dan ziet hoe vreselijk slecht het Nederlandse volk gekleed gaat.. waardeloos. Als Nederland iets kan missen is het deze branche. Wellicht komen dan de oude ambachten weer terug. Kleermakers die je kleding aanmeten in plaats van eindeloze maar bovenal waardeloze confectie-shit dat alleen maar dienst doet om er aan te verdienen. Kwaliteit.. ? .. pff.. Zelf slaag ik al 4 jaar niet meer. 90% van de winkels heeft niets wat ik dragen wil. Ik ben daarom eigenlijk wel blij dat het nu eindelijk zo slecht gaat met ze.. dat betekent misschien wel .. verandering.

    1. @De Bruut, Misschien moet je inplaats van zeuren en winkels problemen toewensen(sarcastisch of niet), zelf eens ballen laten groeien en het risico nemen om iets toe te voegen aan de maatschappij. De winkels openen namelijk omdat er vraag is van de markt en de markt zijn mensen die het willen kopen. Dus als jij denkt dat de kleermakers toch beter in de markt liggen, dan start je het toch lekker zelf.

  3. Hoe moet het nou met die crocs, monseigneur?

    En op 5 december neemt de sint de schoentjes mee om ze weer kado te geven aan een ander?

    Wie de schoen past, trekke m aan, dat scheelt weer een jas.

    De winkeliers schrikken zich een hoedje omdat de consument zijn voeten veegt aan de mode.

  4. Het zijn vooral vrouwen die aan het afkicken zijn van hun koopverslaving.

    Niet uitgesloten dat de vrouw dadelijk de schuld krijgt van het haperen van de economie haha. Net zoals de speculanten de schuld kregen van de hoge rentes op staatobligaties.

    De verdraaiing van oorzaak en gevolg is de politicus niet vreemd.

  5. Ik zag vanavond nog een aardig hemd afgeprijsd bij Preston meen ik dat die winkel heette. 50% op 80 euro, dus voor 40 euro 1 hemd. Even doorgelopen naar C&A, heb nu 4 hemden voor dezelfde prijs, kwaliteit ach die zal wel ietsje minder zijn. Gewoon goed kijken wat en waar je koopt. Ik doe altijd lang met mijn kleding. Verder koop ik altijd in Azië als ik daar ben.

  6. Maar weet je wat ik nou ECHT niet begrijp?
    Dat je kleding koopt, kan ik begrijpen. Het is toch wel belangrijk dat jij, je vriend/vriendin en kinderen het warm hebben in de winter. Lijkt me logisch.
    Maar wat ik dus niet kan begrijpen is dat er een rij van pak em beet 250 meter lengte, 3 meter in dikte, aan mensen voor de deur van een winkel gaat staan wachten voor een nieuwe telefoon. Werkelijk, ik kan daar met mijn pet niet bij. En wat het goedkoopste model kost? 659 euro !!!!
    Dát kan ik dus niet begrijpen.

  7. @9 dat zijn de gevangenen die nog steeds in geest gevangen zijn….

    en weer kom ik met mijn filmpje… ik hoop dat je het nu met me eens bent….

    http://www.youtube.com/watch?v=MXQozTxQSiE

    kunnen ze niks aan doen doordat ze het geleerde nog niet doorbroken hebben…helaas

    Velen zijn nog gevangen in de modus die ze op de kleuterschool geleerd zijn…

    “wat heb je mooie schoenen aan!”

    Helaas dreunt dit bij de meesten door tot in het oneindige ……

  8. Het is ook een vorm van hebzucht. Ik kan ook zo’n telefoon kopen en toch weet ik dat ons fin-systeem aan het falen is.

    Ik weet wel waar ik die 659 euro in had gestoken.

    Hoeveel iPhones zouden ze aan het Leidseplein verkocht hebben? 2000 in een paar uur? gemiddelde prijs a 750 euro… is 1,5 mln Euro.
    Tja…er zijn bedrijven die het slechter doen 😉

  9. Ik wil er niet al teveel woorden aan vuil maken, maar ik ken iemand met een kledingwinkel.

    De markt is op dit moment niet zo gunstig zoals iedereen zo gunstig, maar wat mij stoort is dat mensen gaan zeiken op hoeveel marge er op kleding zit. De overhead van kleding winkels zijn behoorlijk hoog en daardoor gaat de marge op de kleding op aan alle gemaakte kosten. Dus voor de mensen die denken dat winkeleigenaren veel verdienen hieraan dan heb je het goed mis. En in deze tijd dat er dus bijna niemand meer wat koopt, leggen winkeleigenaren sommige maanden geld toe of sluiten ze de deuren.

    Ik hoop dat dit iets meer duidelijkheid biedt voor de mensen die waan ideeën hebben over de winst op kleding.

  10. Waar hebben we het over ?? Kledingwinkels zijn zoooo 1990…
    We hebben toch zalando tegenwoordig ? Gratis super snelle verzending en prima service.. De prijzen zijn het laagst door de massale inkoop mogelijkheden. Met een tenenkrommende reclame krijg je 100 procent naamsbekendheid in krap een paar maandjes tijd.
    Als ik een kledingwinkeltje had kan ik alleen maar toekijken hoe dit zich ontwikkeld en mijn zaak uiteindelijk naar de knoppen gaat.
    Wie is eigenaar van Zalando ??? een of andere chinees ?
    Hetzelfde hebben we gehad met de videotheken en de boekhandelaren met de komst van downloaden en e books.
    Als mensen liever als zombies achter hun computer willen shoppen in plaats van menselijk contact , advies en service willen genieten helpen ze zelf de binnenstad om zeep. NADENKEN…
    Hetzelfde met de melk.., als niemand een dubbeltje meer wil betalen per liter dan moeten we ook niet zeuren als straks de kleine boerderijen weg zijn en slechts enkele mega stallen daarvoor terugkomen met als gevolg geen koe meer in de wei..
    Wij betalen dus wij bepalen…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nieuw in de wereld van cryptocurrencies? Bekijk nu uw mogelijkheden op Nederlands grootste exchange...

Ontvang jij al een passief inkomen door het staken van crypto?

Lees meer over crypto staking op onze favo platformen: