Het is in de media al een tijdje stil rondom de coronabonds. Een Europees politieke soap die slim werd gespeeld door de zuidelijke EU-lidstaten. Gewoon op het gemoed spelen van de burgers op het Europese continent. Had niets met solidariteit te maken van verenigde landen in eenzelfde muntunie. Het was puur zielig doen. Wijzen op de vele coronaslachtoffers in eigen land en dan voornamelijk op de financiële schade die een pandemie teweeg brengt in de eigen economie.

Inspelen op het gemoed

Een economie die al behoorlijk in de richting van krimp kroop vanwege al aanwezige begrotingstekorten en uit de hand gelopen schuldenberg. Wat dat betreft kwam Corona op een goed moment voor landen als Italië, Spanje en Frankrijk. De aantallen slachtoffers waren om verschillende redenen groter dan in de noordelijke EU-lidstaten. En het werkt nu eenmaal prima op het gemoed van bange burgers wanneer landen een smeekbede doen om hulp. Financiële hulp dan wel te verstaan. Omdat we met 19 landen in een muntunie deelnemen is het aannemelijk dat je gezamenlijk een potje aanlegt om de coronaschade op elkaars schouders te laten rusten. De wijze waarop is een kwestie van slim aanpakken.

Risicodeling onacceptabel

Als verenigde landen met uiteenlopende verschillen in economische groei, de staatsboekhouding, ongelijke schuldenberg en cultuurverschillen, een potje aanleggen voor gemeenschappelijke lasten dan zal de verdeelsleutel een moeilijke opgaaf worden. Dat hebben we geweten toen onze minister van Financiën (Wopke Hoekstra) en minister-president niet akkoord wensten te gaan met de voorgestelde coronabonds. Daarover had ik al gereclameerd in deze column. Gelukkig hadden deze ministers het goed met ons kleine polderlandje voor door niet mee te gaan doen in gezamenlijk schuldpapier waarbij het risico bestaat dat later moet worden afgeschreven op een groot deel van de coronabonds.  Zelfs George Soros zei onlangs dat de mate van risicodeling voor een aantal landen niet acceptabel is.

We zijn nog een soevereine staat

Het is nog steeds het bekende slimme spelletje om goed geld naar kwaad geld te laten vloeien. Geld van de rijke noordelijke lidstaten naar de arme zuidelijke EU-lidstaten. Je zou dat solidariteit kunnen noemen, althans zo denken de ministers van de zuidelijke landen. Deze functionarissen wanen zich al in een groot Europees Rijk met een centraal gezag in Brussel. Echter zijn we nog altijd een soevereine staat met een eigen parlement en een eigen begroting. En hebben we een Koning die ons zijn Troonrede voor gaat lezen op Prinsjesdag. De begroting in de Miljoenennota van ons kleine polderlandje zal het komende jaar een enorm tekort laten zien. Net als bij de andere EU-landen. Begrotingstekorten worden nog altijd afgewenteld op de eigen belastingbetalende burgers. Hoe moet onze minister van Financiën op de dag van de algemene beschouwingen in het parlement na Prinsjesdag het nu verkopen dat we extra moeten bijdragen voor een Europees reddingsplan. Als we al genoeg aan onszelf hebben dan is solidariteit ver te zoeken.

EU-herstelfonds

Straks moeten wij naast bezuinigingen ook extra lappen voor de stroppenpot van de EU. Hoeveel eurocratische parlementsleden hebben we in de Tweede Kamer die daar in mee willen stemmen? Gaat spannend worden als binnenkort door de EU-Ministerraad een stemming moet plaatsvinden over een nieuw voorstel dat is ingediend door Duitsland en Frankrijk. Het gaat om een zogenaamd herstelfonds van 500 miljard. Via een leenconstructie waar Brussel mee de kapitaalmarkt op gaat. Een slim plan, vooral als het wordt voorgesteld door de twee sterkste economieën, Frankrijk en Duitsland die graag de as van Europa willen vormen. Hoe wil je dan als kleine jongetje van de klas nog tegensputteren. De benaming ‘herstelfonds’ klinkt al anders dan ‘coronabonds.’ De hele corona misère wordt op één hoop gegooid. Maar daarmee zijn we er nog niet. In de Volkskrant stond een artikel waarin keurig netjes werd opgesomd hoeveel fondsen, c.q. voorstellen er worden begroot voor de komende jaren in EU-verband. Bij de optelsom van de verschillende bedragen begint het mij te duizelen. Voor de normale burger niet te bevatten:

Meerjarenbegroting 2012 – 2027                             –            1.000 miljard

ECB-opkoopprogramma staatsleningen                  –             750

EU-leningen voor bekostiging WW-regelingen     –             100

EU-begroting: ongebruikte gelden                           –             70

Nationale fondsen: staatssteun bedrijven              –             2.450

EU-investeringsbank: leningen aan bedrijven      –              200

ESM: leningen noodfonds                                     –             240

Nationale uitgaven versoepeling begrotingsregels    –       330

 Totaal                                                                            4.140 miljard

“Eerlijk samen alles delen”

Duizelingwekkende bedragen. Heel veel geld moet worden geleend op de kapitaalmarkt. Ach ja, wat maakt het uit, de ECB heeft de rentetarieven verlaagd naar nul procent. Er kan volop geleend worden nu het geld niets meer kost. Er hoeft alleen maar afgelost te worden. En “we” zijn met wel 27 lidstaten. Jammer dan dat GB niet meer meedoet. Het enorme bedrag wat GB in rekening wordt gebracht wegens hun vertrek uit de EU zal  niet zomaar afgetikt worden nu daar ook de recessie toeslaat. Het is nu de beurt aan de soevereine parlementen die moeten stemmen over de verschillende fondsen die worden opgericht met geleend geld. Als wij als klein polderlandje mee gaan doen in een enorme carrousel van schuldpapier dan zullen we op termijn ook meedelen in het afschrijven op staatsschuld die te zwaar drukt op de EU-begroting.

Wie dan leeft, wie dan zorgt

Ik heb weinig vertrouwen in onze parlementsleden die voornamelijk aan korte-termijn-denken doen. Ik vrees dat ze te gemakkelijk instemmen. Het grote afschrijven op de schuldenberg zien we later dan wel weer. Wie dan leeft, wie dan zorgt. Toch kijk ik naar de toekomst van mijn kinderen. Ik wil niet dat ze later roepen, “en bedankt lieve ouders voor jullie nalatenschap.” Ach ja, wat merk ik daar van als ik onder de groene zoden lig. Misschien denk ik te moeilijk. Ik zou bijna vergeten dat in geval van nood de ECB het zwaar drukkend schuldpapier op bankbalansen vanzelf weer opkoopt. En daarom vrees ik dat onze Tweede Kamer instemt om lekker door te gaan met die EU-schuldencarrousel. Niet beseffend dat elk monetair tijdvak eindig is. Nogmaals, wie dan leeft, wie dan zorgt.

GW

15 reacties

  1. Zo he. Nederland houdt de poot nog stijf ten aanzien vd zuid-europese landen. De zuid-europese landen willen een gift hebben van de andere eu-landen van 1500 miljard euro. Het europees parlement zelfs van 2000 miljard euro.
    De vrekkige 4 landen, zweden denemarken oostenrijk en nederland gaan niet akkoord met de gift en gaan vooralsnog ook niet akkoord met het steunfonds van 500 miljard euro afgelopen weken als plan bedacht door duitsland en frankrijk. De europese commissie moet dan deze 500 miljard euro lenen en als gift verstrekken…
    Komende woensdag komt de eu-commissie met haar plan.
    Hmm benieuwd of dit invloed gaat hebben op de beurskoersen.
    En ik ben benieuwd of rutte en hoekstra tegen kunnen blijven. Waarschijnlijk moeten ze wel omdat alleen al de 2e kamer heeft gezegd dat ze tegen de plannen zijn van zuid-europa en waarschijnlijk dus ook tegen de plannen van frankrijk en duitsland. En de achterban vh cda en de vvd zullen het onacceptabel vinden.
    https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/vrekkige-vier-wijzen-frans-duits-herstelplan-af~b0bcc74f/

  2. “We zijn nog een soevereine staat met een soeverein parlement”?
    De grote besluiten in EU/euro zijn ‘Chefsache’. Duitsland en Frankrijk bepalen de strategie. Maar ook zij zijn niet ‘soeverein’. In wezen zijn het hun ‘adviseurs’, de almachtige investeringsbanken van Wall Street, BlackRock en G-S voorop, die de internationale koers bepalen (ook voor uw ‘kleine, soevereine polderlandje’).
    Crises ontstaan niet vanzelf, ze worden welbewust gemaakt, door cynische lieden, zoals Larry Fink en zijn maten, die alleen maar aan nóg meer profijt denken en het consolideren ervan, ongeacht de middelen en de gevolgen.

  3. Ik ben bang dat als nederland wel meegaat in de financiering van de begrotingen van zuid-europese landen en daarbij de belastingen verhoogd en uitkeringen verlaagd dat het wel eens zo kon zijn dat het minimale draagvlak voor de middenpartijen die er nu nog is wordt weggevaagd. En dan is het afwachten welke partijen daarvoor in de plaats komen.

    Het valt toch niet te verkroppen dat wij als nederland al sinds de jaren 80 onze economie hervormen, lastenverzwaring hebben ingevoerd om de crisis van 2008 te betalen en dan zouden we nu ook moeten meebetalen om de zuid-europese landen op de been te houden…schandalig.
    Helaas zegt men is het alternatief erger. Ofwel als we als nederland niet meedoen aan het steunfonds dan staat bijv onze export op het spel naar zuid-europa etc
    Het doet mij denken aan een bedrijf met slecht management dat weer een kredietfaliciteit wil hebben om te overleven met het argument dat als de economie en de markt aantrekt dat het dan wel weer goed gaat komen. In plaats van dat ze het bedrijf saneren.
    Ik krijg sterk de indruk dat nederland zich in een chantabele positie begeeft. De stekker uit de eu trekken brengt misschien nog wel hogere kosten met zich mee en is niet goed voor de buitenlandse/binnenlandse europese export. Maar t alternatief brengt met zich mee dat het steunfonds doorgaat en dat daardoor de belastingen in nederland omhoog gaan. En waardoor het al 20 jaar afkalvende draagvlak voor de gevestigde politieke partijen nog verder afzakt.
    Ik denk dat wobke hoekstra de oplossing al heeft. De rekening vd corona-crisis komt niet bij de burger terecht (heeft al gezegd). Hij laat de staatsschuld gewoon oplopen. Hij geeft toestemming voor het door frankrijk en duitsland opgetuigde steunfonds because there is no alternative. Het is alleen nog de vraag of hij durft om hervormingen te vragen vd zuid-europese landen. Ik denk van niet.
    En hij gaat dit binnenkort uitleggen bij buitenhof.
    En zo gingen we weer over tot de orde vd dag. Met de eu waarbij de zuid-europese landen inmiddels met noord-europees belastinggeld hun burgers eerder met pensioen kunnen sturen en met hun economieen die veel minder effectief en efficient zijn en met lagere concurrentiekracht maar nog wel dezelfde harde euromunt tot hun beschikking hebben.

    1. Het heeft geen zin je eigen export te financieren. Dan worden het de beroemde Melkertbanen die gecreeerd worden.

  4. Zo he. Nederland houdt de poot nog stijf ten aanzien vd zuid-europese landen. De zuid-europese landen willen een gift hebben van de andere eu-landen van 1500 miljard euro. Het europees parlement zelfs van 2000 miljard euro.
    De vrekkige 4 landen, zweden denemarken oostenrijk en nederland gaan niet akkoord met de gift en gaan vooralsnog ook niet akkoord met het steunfonds van 500 miljard euro afgelopen weken als plan bedacht door duitsland en frankrijk. De europese commissie moet dan deze 500 miljard euro lenen en als gift verstrekken…
    Komende woensdag komt de eu-commissie met haar plan.
    Hmm benieuwd of dit invloed gaat hebben op de beurskoersen.
    En ik ben benieuwd of rutte en hoekstra tegen kunnen blijven. Waarschijnlijk moeten ze wel omdat alleen al de 2e kamer heeft gezegd dat ze tegen de plannen zijn van zuid-europa en waarschijnlijk dus ook tegen de plannen van frankrijk en duitsland. En de achterban vh cda en de vvd zullen het onacceptabel vinden.
    https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/vrekkige-vier-wijzen-frans-duits-herstelplan-af~b0bcc74f/

    1. “Merkel vreest echter dat zonder giften de staatsschuld van de getroffen landen onhoudbaar wordt, het economisch herstel vertraagt en de interne markt uiteen rafelt.”

      Maar als je zo blijft denken dan is het einde zoek. Dan blijven we doorgaan met dempen van een bodemloze put. Het kan en mag nooit de bedoeling zijn om burgers van onschuldige lidstaten te laten opdraaien voor de schulden van schuldenstaten. In een normale club of vereniging worden leden met betalingsachterstand na een paar aanzeggingen geroyeerd. Zo hoort dat te gaan in het maatschappelijke leven. Waarom mogen lidstaten van de EU buiten de maatschappelijke norm om handelen? We maken met al die Europese burgers deel uit van eenzelfde unie en behoren de opgelegde regels in acht te nemen.

      Bij niet nakomen van de regels leg je sancties op. Waarvoor maak je anders de regels? Waarom zouden bestuurders deze regeltjes mogen uitschakelen? Hieruit blijkt maar weer eens dat er sprake is van een politiek machtsspel. Belastingbetalers draaien op voor de kosten.

      1. Niemand kan toch behoefte hebben aan een herhaling van de Griekse Tragedie, volgens het draaiboek van IMF en Dijsselbloem?
        Voor een deel gaat het om noodhulp binnen de eigen Unie; moeten daaraan voorwaarden worden verbonden, afgezien van controleerbare bestedingsregels?
        Laat ze in Brussel eens flik de bezem halen door de eigen meerjarenbegroting. Als iedereen moet bezuinigen moeten ook de technocraten de buikriem maar eens aanhalen. Verspilling, volstrekt onnodige kosten, privileges en subsidies deleten. Hoeven ze voor het financieren van een herstelfonds niet de markt op.

      2. Nou gerrit het wordt een soort van gesubsidieerde export die wel erg duur wordt.
        Ik snap niet waarom er vanuit het kabinet geen intiatief komt een soort van persbericht in de italiaanse kranten te zetten. Met daarin een toelichting op het standpunt vh kabinet. Alleen het argument al dat de nederlandse bevolking al 40 jaar aan hervorming en bezuinigingen achter de rug heeft, schopt kont. Om vanuit die positie even ermee toestemmen om 1500 miljard euro als gift weg te geven zonder hervormingen en bezuinigingen te eisen, valt niet uit te leggen aan de nederlandse kiezer.

  5. Hoe vaak is een dergelijke vraag al in het verleden gesteld. Steeds met dezelfde uitkomst, ‘referendum’ of niet. Onder de leiding van de trouwe Bilderbergers gaat brievenbussenlandje niet dwars liggen. Never ever.

  6. Gelukkig zijn er meer kranten die hun lezers juist informeren. In deze column in Dagblad van het Noorden: https://www.dvhn.nl/meningen/Opinie/Transferunie-EU-is-gevaarlijk-piramidespel-25675370.html wordt Rob Jetten van D66 even haarfijn uitgelegd hoe een EU-transferunie nu werkelijk werkt. Er lopen in Den Haag nog teveel politici rond met te weinig economische kennis. Of ze zijn gehersenspoeld door hun collega’s die zitting hebben in het EP en graag hun zeteltjes willen behouden.

    1. Juist opgemerkt. 2012 = 2021. Niet toevallig ook de telling gecontroleerd? Die komt namelijk 1000 miljard hoger uit als je het bedrag van de meerjarenbegroting mee zou tellen. Deze hoort niet bij de opsomming te staan. Excuses.

    2. Arno Wellens heeft al veel uitgelegd over de idiote constructie van de EU-transferunie. Jammer dat deze onderzoeksjournalist niet wordt gevraagd in de talloze talkshows bij onze omroepen. Er lijkt geen ruimte te zijn voor het tegengeluid van EU-kritische analisten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nieuw in de wereld van cryptocurrencies? Bekijk nu uw mogelijkheden op Nederlands grootste exchange...

Ontvang jij al een passief inkomen door het staken van crypto?

Lees meer over crypto staking op onze favo platformen: