pausPaus Franciscus (Buenos Aires 1936) is anders dan de meeste van zijn voorgangers.  We hebben hem natuurlijk nooit ontmoet maar in de media lijkt hij in alles een open, toegankelijk, ongekunsteld en vooral ménselijk man.  Zijn hele leven al staat hij bekend om zijn nederigheid, zijn bescheidenheid, zijn bekommernis om de armen.  In plaats van in het Pauselijk Paleis te wonen verkiest hij het gastenverblijf.  Een bruggenbouwer ook.  En nu maakt hij schoon schip in het Vaticaan.

Transparantie

Paus Franciscus wil de geruchten over schandalen in de kerk daadwerkelijk aanpakken.  Hier wordt niets meer met de mantel der liefde bedekt! Zo komt de bank van het Vaticaan, officieel het Instituut voor Religieuze Werken (IOR) voor het eerst met een jaarrekening naar buiten.  Dit in het teken van meer transparantie, net omdat het Instituut op de zwarte lijst van financiële instellingen geplaatst werd.  Zelfs het opdoeken van het IOR behoort tot de mogelijkheden om alzo de financiën te doen uitbesteden aan een internationale bank.  Ook omdat er nogal wat geld omgaat in Iran, Irak en Indonesië heeft de Paus schrik voor betrokkenheid bij witwasoperaties en overweegt hij tevens al deze rekeningen op te heffen.  Zelfs de schijn van mogelijke malversaties dient voortaan vermeden te worden.

Paus gelooft in Nederland

In 2012 heeft de bank van het Vaticaan fors belegd in Nederland d.m.v. staatsobligaties.  De woordvoerder : “We hadden traditioneel veel Italiaans schuldpapier.  Dit hebben we goed verkocht en dan moet je ergens met het geld heen.  Nou, Nederland is zeker niet de slechtste plaats om te zijn“.  Nederland is nu na Italië het tweede beleggingsland voor de Katholieke Kerk.

6 reacties

    1. De paus is vertegenwoordiger van ene Jezus, niet god. Als die Jezus ooit terugkomt is het eerste wat-ie doet de Paus en alle jurken het Vaticaan uitschoppen. Rente is volgens de bijbel verboden, maar deze hypokriete jongetjesverkrachtende imbecielen doen er even hard aan mee. Godzijdank ben ik atheist….

      1. Atheisten zijn ook gelovigen, want die geloven dat god NIET bestaat 🙂

        Maar idd de enige keer dat jezus in de bijbel tot geweld overging was om de woekeraars de tempel uit te meppen, en dat zou hij idd nu weer doen.

  1. Met zekerheid geen verkeerde combinatie: de corrupte ‘Bank van God’ in de veilige haven van een belastingparadijs voor buitenlandse multinationals.

  2. “God betaalt toch ook geen belastingen”
    ——————————————————-
    Zou men belastingen kunnen weigeren uit geloofsovertuiging zoals dat kan voor vele andere zaken?

    “God betaalt toch ook geen belastingen”: is misschien een reden om de belastingcontroleur in opdracht van zijne koninklijke majesteit, die op zijn beurt in “naam van god” regeert, te vragen voor vrijstelling. Verwijzend naar artikel 17 van de universele verklaring voor de rechten van de mens. Of toch zoiets… En als we dan toch nog belastingen moeten betalen dan zou de Fiscus een misdaadorganisatie zijn die ijvert naar een positie boven “De Almachtige” en zijn gekroonde hoofden, alsook verloochening van diens geboden om zichzelf goddelijke status aan te meten en dient tengevolge buiten de wet gesteld…of een kerkelijke ban…

    Of

    “Onze goddelijke Vader” is een misdadiger en een fraudeur zonder morele waarden die vogelvrij verklaard wordt en is de kerk een misdaadorganisatie …en belastingontduiker uit naam voor hun (goddelijke) werkgever. Tenslotte is toch iedereen gelijk voor de (universele) wet (verklaard) door de Verenigde Naties. LOL
    grapje natuurlijk, zo zie ik overal de tegenstrijdigheden die aan ons gepresenteerd worden in allerlei grootse verklaringen en raadsels zonder inhoudelijk wat te vertellen.

    1. Heel mooi gezegd. De twee opties worden onmiddellijk opgeheven als men er van uit gaat dat god niet bestaat. De conclusie is dan, dat de staat evenmin in een god gelooft, ookal staat het honderd keer in de (grond)wet.
      Smoke & mirrors…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nieuw in de wereld van cryptocurrencies? Bekijk nu uw mogelijkheden op Nederlands grootste exchange...

Ontvang jij al een passief inkomen door het staken van crypto?

Lees meer over crypto staking op onze favo platformen: