Ingezonden artikel | In elke economie moet er iemand zijn die de geldscheppende macht heeft. Die macht ligt nu bij commerciële banken, die nieuwe bankdeposito’s creëren wanneer zij leningen verstrekken (merendeel voor speculatieve doeleinden en vastgoedbubbels).

Tegenstanders van geldcreatie door de overheid komen vaak met het argument dat die overheid ons meteen in een hyperinflatie zou storten. Men refereert daarbij aan Zimbabwe en de Weimarrepubliek. Het Cato Institute deed als eerste onderzoek naar alle 56 hyperinflaties uit het verleden en concludeerden dat deze enkel voorkomen in uitzonderlijke omstandigheden. Dan is er een externe oorzaak, zoals oorlog, herstelbetalingen, of een verlies van de grootste productieve sector in het land. Ze zijn dus niet het resultaat van politici die de geldpers aanzetten vlak voor een verkiezing. Een Reuters journalist vatten het rapport destijds als volgt samen:

‘’By looking down the list you can see what isn’t there — and, strikingly, what you don’t see are any instances of central banks gone mad in otherwise-productive economies. As Cullen Roche says, hyperinflation is caused by many things, such as losing a war, or regime collapse, or a massive drop in domestic production. But one thing is clear: it’s not caused by technocrats going mad or bad.’’

Een ander tegenargument is dat commerciële banken, in tegenstelling tot de overheid, beperkt zijn in hun geldscheppend vermogen. Zo legt Wim Boonstra, bijzonder hoogleraar Economische en Monetaire Politiek aan de Vrije Universiteit Amsterdam en hoofdeconoom van de Rabobank, in zijn vorig jaar verschenen boekje Geld speelt (G)een rol. Over de waarde, schepping en vernietiging van geld het geldscheppingsproces uit aan de hand van de geldmultiplicator. Onlangs verschenen publicaties van o.a. de Bank of England en Standard & Poor wijzen echter uit dat de geldmultiplicator in praktijk helemaal niet bestaat!

Er schuilt een gevaar wanneer diegene met de geldscheppende macht kunnen profiteren van geldschepping. Dit is de basis voor ons argument dat de geldscheppende macht niet bij vote-seeking politici of profit-seeking bankiers dient te liggen, maar bij een onafhankelijk orgaan met het mandaat om inflatie laag en stabiel te houden.*

In tegenstelling tot het huidige geldsysteem zal na de hervorming nieuw gecreëerd geld schuldvrij in omloop worden gebracht door de op dat moment gekozen regering. De regering gaat enkel over de eerste allocatie van dit nieuw gecreëerde geld, daarna word het ONS GELD.

http://www.onsgeld.nu

* Het hebben van een wettig betaalmiddel is in het bijzonder van belang voor prijsstabiliteit en bij het betalen van belastingen en alle andere wettige vereffeningen. Complementaire munten kunnen daarnaast eventueel ook ingezet worden om economische, ecologische en sociale doelstellingen op lokaal en regionaal niveau te verwezenlijken. Door verschillende munten zal de veerkracht van het monetair systeem toenemen.

Bron: monetairehervormingennu.wordpress.com

65 reacties

    1. Ik zie nergens iets staan wat tegen Semitische volkeren is gericht.
      Of je moet Zionisten met Semieten verwarren.
      Maar dat komt door de propaganda.
      Mensen van Duitse afkomst met dito uiterlijk en oorspronkelijke achternamen menen Semieten te zijn.
      Dat zijn ze niet, hooguit een enkel gen misschien en vooral hun cultuur welke samenhangt met hun geloof.
      Overigens denken ze dat ze uitverkoren zijn.
      Jij bent waarschijnlijk niet Joods.
      Dan ben je in hun ogen gojim oftewel een zielloos dier.

  1. Het belang van welke bank dan ook staat altijd diametraal ten opzichte van het belang van de gemeenschap, die deze bank “bedient”. Met andere woorden banken gedragen zich uiteindelijk altijd als bloedzuigers van de economische potentie van een gemeenschap. Er is pas echte economische vooruitgang mogelijk als de functie van het instituut bank ondergebracht wordt bij het ministerie van financien, zodat zowel winsten als verliezen ten gunste of ten laste van de eigen bevolking komen. Natuurlijk moet het geldscheppend vermogen weer terug keren naar waar het hoort. Naar de eigen bevolking. Het geld is van u en alleen van u en hoort niet gehuurd te worden van private bankiers tegen inflatietarief.

    1. @ Moshe goed samengevat zodra een of andere parasiet gratis geld tot zijn/haar beschikking heeft gaat het goed mis, daarom zou geld onafhankelijk moeten zijn zoals het altijd was (goud/zilver) en laat de parasieten een echte job zoeken zodat ze beseffen hoeveel moeilijk het is om echt geld te verdienen ipv als een bloedzuiger levend op de verdienste van andere…

      1. Bit-en altcoins zijn alvast een héél stuk de goede richting op wat dat betreft.

        AL BLIJFT dit ‘controlled opposition’ natuurlijk.

        Dus speel ‘hun’ K-spelletje nou maar gewoon mee …
        Om alle virtuele shit ijtijds om te zetten in (nog méér) baartes zilver.

        Of goud voor de losers hihi …

        1. Tijdig ktm…. Eerst van crypto naar fiat, dan naar hard assets. De eerste stap kan wel eens lastig zijn. De tweede nog lastiger, met name als het druk is bij de fire exit. Of meteen van btc naar ase… en dan wachten op levering, 3 dagen, geen pakketdienst, 8 dagen, geen pakketdienst. Of btc pinnen bij de coinshop, die, vreemd genoeg, altijd open is op dinsdagochtend, behalve vandaag…. Cut the crap ktm, sla in nu het nog kan. Als de pleuris uitbreekt gaat alles op slot, en velen denken dit evenement te kunnen frontrunnen. Tevelen.

    2. Bullshit wijnrank. Een bank is slechts de facilitaire arm van een gedachtenstroom.

      Een gebouw met ambitieuzen die hun kinderen hetzelfde wensen als u en mij.

      Het gebouw mag wat mij betreft afbranden; de kern echter gaat vrijuit, en de kern is hetgeen u niet begrijpt.

  2. ” In elke economie moet er iemand zijn die de geldscheppende macht heeft.” Juist NIET!! Daar gaat het juist fout!

  3. In wezen zijn dit natuurlijk twee fantastische ontwikkelingen voor de euro-sceptici onder ons:

    http://www.theguardian.com/world/2014/jun/27/david-cameron-loses-jean-claude-juncker-vote-eu

    en:

    http://www.volkskrant.nl/vk/nl/30323/Onrust-in-Oekraine/article/detail/3679872/2014/06/27/Teruglezen—Oekraine-is-weer-een-stapje-dichterbij-de-EU-dankzij-verdrag.dhtml

    Deze twee naar de burger opgestoken middelvingers gaan zich namelijk in het een of ander vertalen.

    En waar is het terugtrekken van de Britten op hun eigen eiland in de geschiedenis ook alweer steeds een voorbode van geweest?

    Laat die VanRompuy-idioten maar lekker brede gebaren maken in het drijfzand dat Europa is. Des te sneller zakken ze omlaag…

  4. Kijk kijk… Daarom; een basiseconomie naast een op duurzaam fundament gebaseerde kapitalistische tegenpool. Opdat het overtollig gecreeerde ‘geld’ kan verdampen zonder bovenmatige invloed op uw en mijn welzijn. Ongeacht het karakter van de creator van het ruilmiddel.

  5. Uit het betreffende artikel :

    ” … dat de geldscheppende macht niet bij vote-seeking politici of profit-seeking bankiers dient te liggen”

    ” Er schuilt een gevaar wanneer diegene met de geldscheppende macht kunnen profiteren van geldschepping.”

    Enz-enz …

    Wel, HIER heb je je ‘privé-families’ :

    ■ 8 out of 8 of the ‘founding families’ of the Federal Reserve are Khazar-‘Jews’ :
    http://www.avaresearch.com/ava-main-website/article_print.php?id=661
    & (deel 1 vd 5) :
    http://intellihub.com/2011/12/07/the-federal-reserve-cartel-part-i-the-eight-families/
    &
    http://theinternetpost.net/2013/07/19/the-federal-reserve-cartel-the-eight-families-2/

    ■ NL-talig artikel over de 3 Rothschild-gestichte Amerikaanse Centrale Banken ( 1791, 1816 en 1913 ) :
    http://www.wijwordenwakker.org/content.asp?m=M26HYPERLINK “http://www.wijwordenwakker.org/content.asp?m=M26&s=M69&ss=P794&l=NL”&HYPERLINK “http://www.wijwordenwakker.org/content.asp?m=M26&s=M69&ss=P794&l=NL”s=M69HYPERLINK “http://www.wijwordenwakker.org/content.asp?m=M26&s=M69&ss=P794&l=NL”&HYPERLINK “http://www.wijwordenwakker.org/content.asp?m=M26&s=M69&ss=P794&l=NL”ss=P794HYPERLINK “http://www.wijwordenwakker.org/content.asp?m=M26&s=M69&ss=P794&l=NL”&HYPERLINK “http://www.wijwordenwakker.org/content.asp?m=M26&s=M69&ss=P794&l=NL”l=NL

    ■ The Fed secretely bailed out (dec’07-june’10) (foreign!) banks & corporations for 16 trillion $ ( = 16 duizend-miljard $ !!! ) :
    http://news.goldseek.com/GoldSeek/1347653228.php

    Otewel : djoewz, djoewz en djoewz

    Om de ‘hete brei’ heendraaien is nooit mijn sterkste punt geweest hihi

    1. Biflatie laat dit soort antisemitische taal toe. Jullie staan hier kennelijk achter omdat jullie het laten staan. Dat maakt jullie zelf ook antisemieten. Tabee Biflatie.

      1. @ Yoep ga lekker naar de klaagmuur wat een belachelijke reactie schrijf je daar neer , ik begrijp het als je tientallen jaren bent gehersenspoeld dan zal kan je zelf waarschijnlijk niet meer kritisch denken! Of ben je een agent van het cidi jammer dat geen hond die telegraaf meer leest dat is geen goed platform meer de leugens zijn telkens achterhaald, shalom

        1. Je trekt me de woorden uit de mond, pieter.

          Waar onwetendheid al niet toe kan leiden-gn-gnnn …

          … de stakker …

          1. Laten… als een trol maakt rare sprongen om zijn baan te behouden-krijgen. Misschien krijgt hij extra betaald bij meerdere reacties op zijn ‘betoog’.

      2. Yoep, sorry maar de droge waarheid vertelt dat Palestijnen Semieten zijn. Joden zijn een samenraapsel van allerlei Europeanen. Het meerendeel woont trouwens in de USA en bekleedt daar hoge posities.
        Feiten Yoep, feiten, ik kan ze niet veranderen.
        Jij wel de programmering in je hoofd.
        Je hebt last van wat ze noemen Cognitieve Dissonantie.
        Je leest iets wat niet strookt met jouw beeld van de werkelijkheid.
        Aangezien er een groot taboe heerst op dit onderwerp reageer je zoals elke Sjonnie en Anita namelijk hoogst emotioneel.
        Jammer want ik had je veel intelligenter ingeschat.
        Ik meen het als ik schrijf dat je niet in deze programmering moet blijven hangen. Ga op onderzoek uit en kijk naar de droge feiten en niet de blablabla van de Zionisten. Kom terug als je het licht hebt gezien. Wij houden van je.

  6. Uit het betreffende artikel :

    ” … dat de geldscheppende macht niet bij vote-seeking politici of profit-seeking bankiers dient te liggen”

    ” Er schuilt een gevaar wanneer diegene met de geldscheppende macht kunnen profiteren van geldschepping.”

    Enz-enz …

    Wel, HIER heb je je ‘privé-families’ :

    ■ 8 out of 8 of the ‘founding families’ of the Federal Reserve are Khazar-’Jews’ :
    http://www.avaresearch.com/ava-main-website/article_print.php?id=661
    & (deel 1 vd 5) :
    http://intellihub.com/2011/12/07/the-federal-reserve-cartel-part-i-the-eight-families/
    &
    http://theinternetpost.net/2013/07/19/the-federal-reserve-cartel-the-eight-families-2/

  7. Is het niet een beetje vreemd om te zeggen dat geld uit het niets ontstaat m.n. bij hypotheken? Je wilt een huis (laten) bouwen en leent daarvoor geld. Tegenover die geldlening komt dan het huis als onderpand te staan. Het huis wordt gecreëerd tegen een vooraf bepaalde waarde met behulp van geld. En het is juist die vooraf bepaalde waarde die het risico van de kopende partij bepaalt. Als hij ervan uitgaat dat het huis alleen maar meer waard wordt in geld, dan heeft hij geluk als dit zo uitkomt. In het andere geval heeft hij pech. Toch zal het hulpmiddel geld eens terugbetaald moeten worden. Het probleem zit hem hierbij in de toekomst en zolang die onzeker is – en dat is hij – zal je rekening moeten houden met zoveel mogelijk aspecten als maar kan. In feite ga je een positie aan die je ook zou kunnen omschrijven als ‘long gaan op jouw toekomst’ en blijkbaar is er een partij die je daarbij wil steunen en daarbij ‘short gaat ook op jouw toekomst’, uiteraard wel tegen een vergoeding. En laten we wel zijn, een 30-jarige looptijd voor zo’n lening is wel een half mensenleven, waarin ontzettend veel kan gebeuren.
    Dit is natuurlijk afgezien van uitwassen zoals bijv. de meeste derivaten momenteel zijn, omdat in principe slechts éénmaal de onderliggende waarde gebruikt kan worden en dit veelal niet op die manier gebeurt. Maar ook derivaten kunnen best een heel goede rol in het economisch verkeer vervullen m.b.t. risicobeheersing. Je moet alleen wel een goede inschatting van de toekomst hebben. En die is nu eenmaal heel moeilijk te maken. Banken hebben vaak een andere inschatting van de toekomst dan jijzelf om een veelheid van redenen. Toch zal je zelf je beslissing moeten nemen en je niet a priori moeten laten leiden door de waan van de dag of wat anderen je vertellen.
    Geld is en blijft een hulpmiddel om zaken in de toekomst te kunnen bekostigen.
    Het blijft een heikel onderwerp, daar ben ik me heel goed van bewust. En ongetwijfeld zullen velen het beslist niet met me eens zijn. Maar ook eens in de spiegel kijken kan geen kwaad.
    ‘Niets in dit leven is voor niets, zelfs de dood kost je het leven’.

    1. ‘k Kan je volgen in de gedachtegang dat het verlenen van krediet niet los gezien kan worden van het nemen van risico. Maar stel nu eens dat die kredietverlening plaats vindt binnen een financieel systeem dat draait op een min of meer inelastische geldhoeveelheid. Bijvoorbeeld omdat de geldhoeveelheid gelimiteerd wordt door de beschikbaarheid van PM of een digitaal protocol als Bitcoin. In zo’n situatie kunnen banken nooit meer uitlenen dan er gespaard wordt, want zelf geld ‘uit het niets maken’ is er dan niet meer bij. Een toename van de vraag naar krediet zal in zo’n omgeving al snel tot hogere rentes leiden die voor een nieuw evenwicht tussen lenen en sparen zorgen. Vergelijk zo’n systeem eens met het huidige waarin banken een toenemende vraag naar krediet beantwoorden met netto geldschepping waardoor het aanbod van vermogen de omvang van de besparingen kan overtreffen zonder dat de rente hoeft op te lopen. In zo’n systeem kun je klaarblijkelijk bijna wachten op het uit de hand lopen van de schulden. Zeker als zo’n systeem ook nog eens opgetuigd wordt met een stelsel van centrale banken, depositogaranties en derivaatconstructies die het verband tussen rente en risico verder vertroebelen.

      1. Ik denk dat je de processen die jij beschrijft meer in het licht moet zien van een constante herwaardering (opnieuw waarde bepalen) van bezittingen in geld, maar ook inkomsten uit arbeid (waaronder ook handel). En de waarde van geld en bezit, uitgedrukt in geld, loopt nou niet bepaald synchroon. De waarde van geld is naar mijn idee sterk afhankelijk van het sentiment, normbesef en het ontbreken van integriteit.
        Het enige wat ik kan bedenken dat dit wel goed of beter weergeeft is goud resp. zilver door de eeuwen heen. Het goud en zilver van 2000 jaar geleden is nog steeds hetzelfde (het vergaat niet), voor bezittingen ligt dit al een stuk moeilijker. Het huis wat je koopt zal normaal gesproken steeds minder waard moeten worden door zaken als slijtage etc. Het tegendeel blijkt echter de praktijk te zijn en als je je afvraagt waarom dit zo is, dan kan je een veelheid van redenen vinden, zoals vraag en aanbod, inflatie en dergelijke. Maar dat heeft weinig te maken met de bezitting zelf, maar alles met de waardering.
        Een ander heel belangrijk aspect is de integriteit van de mensen die het systeem bedenken en tot uitvoering brengen. Volgens mij zijn er maar weinigen, die de toets van integriteit kunnen doorstaan.

        1. “Ik denk dat je de processen die jij beschrijft meer in het licht moet zien van een constante herwaardering (opnieuw waarde bepalen) van bezittingen in geld, maar ook inkomsten uit arbeid (waaronder ook handel).”

          Maar die herwaardering zijn nu net een gevolg van een wat al te elastische geldhoeveelheid. Banken versoepelen hun kredietverlening en dan zie je de ‘waarde’ van een huis zomaar, als in Nederland in de periode 1995-2000, verdubbelen.

          1. Er moet natuurlijk wel een reden (legitiem of niet) zijn waarom er meer of minder legitiem geld zou moeten zijn. Wat ik zei is opgehangen aan het verhaal van een hypotheek op een huis die uit het niets gecreëerd zou worden. Dat huis was dus de reden en als de vooraf bepaalde prijs te hoog was, dan is er dus sprake van een soort van misallocatie van geld en die kun je niet aan de bank ophangen maar moet wel in de economie ergens tevoorschijn komen. Overigens profiteert die bank natuurlijk wel in die situatie van de door haar met geld (het hulpmiddel), op jouw onderpand, gegenereerde toekomstige inkomstenstroom.
            Mij ging het erom aan te tonen dat geld niet uit niets gecreëerd wordt bij de aankoop van een huis en valt hier dus in de private sfeer. Waar jij op doelt is het veel wijdere begrip van de totale geldhoeveelheid en dat is wel even wat anders, want dan praat je niet meer alleen over huizen.
            Zoals ik al zei het blijft een heikel onderwerp en om het voorbeeld van een situatie om te zetten in algemeenheid maakt het niet eenvoudiger.

  8. Geld scheppen gebeurt ook niet zomaar uit het niets, het is gewoon een omzetting van waarde en of recht. Als dit op een gezonde manier gebeurt is er niets mis mee, wie het geldscheppingsproces ook in handen heeft. Het is juist het misbruik van het systeem wat ons de kop gaat kosten.

    1. “Geld scheppen gebeurt ook niet zomaar uit het niets, het is gewoon een omzetting van waarde en of recht. Als dit op een gezonde manier gebeurt is er niets mis mee, wie het geldscheppingsproces ook in handen heeft.”

      Is wat mij betreft nog maar helemaal de vraag. Het scheppen van geld heeft gevolgen voor de waarde van het geld waar alle andere leden in een samenleving over beschikking. Daarmee krijgt geld bepaalde eigenschappen van een collectief goed.

      1. “Het scheppen van geld heeft gevolgen voor de waarde van het geld waar alle andere leden in een samenleving over beschikking.”

        Ja dat klopt helemaal. En daarom schrijf ik ook “als er op verantwoorde manier wordt omgegaan met het geldscheppingsproces”. Mag ik aannemen dat we het er over eens zijn dat juist daar in erge mate misbruik van is gemaakt?

        Dat de geldhoeveelheid groeit naarmate je economie toeneemt is niets mis mee zolang het maar een verantwoorde manier gebeurt. Het grootste gedeelte van het nieuwe geld wordt momenteel juist gebuikt om de economie leeg te zuigen en die uitzuigers worden er nog voor beloond ook. Dat is juist zo fout.

  9. Zeg stelletje zeikerds, de werkelijkheid haalt jullie in.
    De crisis is over. Face it!
    Ik hoor het overal om mij heen.
    http://mobiel.nu.nl/economie/3804365/verzekeraars-en-abn-amro-steken-280-miljoen-in-mkb.html
    Iedereen raakt weer aan de bak.
    Vacatures komen op LinkedIn langs.
    Deeltijd en thuiswerken kan ook.
    Vooral werk in de automatisering.
    http://developers.nl/vacatures/php/
    Steeds meer nieuwe diensten komen er bij met name op internet.
    http://www.airpnp.co/
    https://www.uber.com/

    Dus hup stop met zeuren en ga wat doen, desnoods zoals deze man;
    http://www.edhouben.eu/
    Maar doe iets!

    Jongeluy

    1. Uiteraard willen we ‘meer’, en ‘beter’; er wordt dan ook handig ingespeeld op uw behoeften.

      Uitermate handig.

      Heheh… biflaten.

    2. Vastroesten in de groeigedachte is natuurlijk niet zo gek. Vastroesten in exponentiële groei, zonder die te beseffen of je die ook maar enigszins te realiseren is dat wel.
      We leven nu in een wereld van het ‘kleinste gemene veelvoud’, maar er bestaat ook nog zoiets als de ‘grootste gemene deler’. En ‘gemeen’ mag je hier opvatten net zoals je wilt.

  10. Bétéceetje naar de 6 of 10 K… hihi …

    Om over ‘de Altjes’ (*) nog maar te zwijgen WOUHHHAAAAHHHH !!!

    * = néé-héé, dit heeft helemaal niks met ‘der Alte’ te maken-gn-gnnn …

    1. Het liegen en bedriegen gaat onverminderd door. En als ook het zilver in prijs gaat exploderen komt de K-klap met rasse schreden dichterbij. Ik sta er nog van te kijken hoe lang ze de zaak staan te rekken. Maak je niet druk want als Dijsselbloem en Rutte ‘m echt beginnen te knijpen is er ineens de ook al hier besproken, door Teun o.a., Noodwet Financieel Verkeer. Je kan dan niet meer onbeperkt tot je banktegoeden komen en slechts zeer beperkt contant geld opnemen en andere bankzaken verrichten. Op Europees niveau zal inmiddels ook het bezit van goud en andere edelmetalen in geval van ernstige omstandigheden dermate beperkt worden dat je er weinig mee zal kunnen doen. Ook na de ellende.

  11. Wil de schrijver van dit artikel nu beweren dat wij niet leven in continue staat van oorlog ergens op de wereld. Wil hij misschien beweren dat wij geen enorme bijdrages hebben moeten leveren om too big to fail banken te redden? Of wil hij misschien beweren dat wij momenteel niet kampen met een enorm hoge werkeloosheid en lage participatiegraad? Niets van dit al, hij wil ons vertellen dat de geldscheppende macht geen invloed uitoefent op het gevoerde beleid en dus geen blaam treft dat het nu zo ver heeft kunnen komen.

    1. Volgens mij heb je gelijk Niels. We leven nu eenmaal niet in een periode van normale economische omstandigheden, maar het lijkt er inderdaad op dat we leven in een periode van constante oorlogseconomie. En nood breekt wetten, dat is algemeen bekend. Oorlog trouwens ook en of die oorlog nu uitgevochten wordt op het slagveld of in de verschillende landen economieën maakt verder weinig verschil. Beiden leveren enorme aantallen slachtoffers op.

      1. Ik durf zelfs te beweren dat er momenteel bewust op een derde Wereldoorlog wordt aangestuurd. Ik vind het plotselinge verschijnen van ISIS en de louwe reacties van Israël in deze wel erg verdacht. Ook wordt de Ukraine door de VS en de EU misbruikt om Rusland en later ook China uiteindelijk bij het aanstaande wereldconflict te betrekken die als doel heeft om uiteindelijk tot een new world order te komen. Dat is geen illuminati praet maar dat is al ruim van te voren bedacht door de bij de Biflaten inmiddels beroemde “elite” die achter de schermen de dienst uitmaken. De laatste stap om ook de rest van de wereld bij dit spektakel te betrekken is de ineenstorting van het Westerse financiële systeem, waarbij mijns inziens de derivatenrotzooi een prominente rol zal vervullen. Voor een redding door bijvoorbeeld revolutionaire technologische ontwikkelingen is het inmiddels helaas te laat.

  12. Cynicus, je schrijft : ” Ook wordt de Ukraine door de VS en de EU misbruikt om Rusland en later ook China uiteindelijk bij het aanstaande … etc .. ”

    Wel, laat ik je zeggen dt alle door jou genoemde naties en federaties onder één enkele ‘Controle’ staan.

    Hier houd ik even op als je ’t niet erg vindt.

    @ Youp : Zeer betreurenswaardig als je gehoor geeft aan je besluit hierboven ; persoonlijk heb ik je reakties altijd met grote interesse gelezen.

    En daarin sta ik niet alleen, dat weet ik zeker.

    1. Ik ga yoep zeker missen!
      Blijkbaar zat er nog een stuk programmering in de weg.
      Ook al ben je het er niet mee eens.
      Dan moet je rustig kunnen blijven.
      Maar ja, de programmering zit gewoon heel diep dus ik snap het ook wel.

      1. http://goedenieuws.nl/vandaag/zionisme-nazisme-vn

        Wie goed beluisterd moet worden is Sietze Planting.
        Hij is veteraan. Heeft gediend in Afghanistan.

        Hij relateert feiten als militair waarnemer met ervaring in het Opium District in Afghanistan.

        Hij vertelt dat het Amerikaanse leger in Afghanistan de opiumhandel van westerse elite beschermt. Onder gedetineerde met kennis van de drugshandel wordt verteld dat Amerikaanse CIA hún handel domineert.

        Dat zijn verhalen die keer op keer terugkomen uit verschillende kringen onafhankelijk van elkaar.
        Sietze Planting vertelt dat de VN blauwhelmen eigenlijk dezelfde agenda voeren als de ouderwetse Schutzstaffel, de SS. Hoewel betrokkenen zich dit niet bewust zijn zullen is dit helemaal correct.

        De Verenigde Naties is een netwerk- of kruiwagenorganisatie van de georganiseerde joodse internationale maffia aka het Zionisme.

        Maak onderscheid i.p.v. aandachttrekkerij. Meer moeite doch onderscheid maak je zelf als soeverein persoon en maakt je.
        Aandachttrekkerij -als volwassen- breekt je.

  13. Nogmaals @ Youp : tot een jaar of 15 geleden had ik 50% kans nèt zo gereageerd als jij.
    Serieus.

    Dit is geen ‘steek onder water’ of zo, maar gewoon om je te zeggen dat je door (zelf)studie van de wèrkelijke geschiedens van Europa ( 1600-1900 AD ) totààl kunt ‘omslaan’ van mening / inzicht.

    Dus ik weet wat het is.

    Nederlander te zijn.

    ‘Nederlands’ … ehhh … “onderwezen” te zijn.

    Eén van de ‘beste’ DOM gehouden naties in Human History.

    En dan heb ik het NIET over het volk.

    Maar de ECHTE INFORMATIE die het bereikt.

    Ik zal even niet meer reageren hier ; het klopt dat ik dat te vaak heb gedaan de laatste tijd.

    Maar daar waren goede redenen voor.

    En nog steeds, trouwens.

  14. Deze reakties heb ik eerder vanavond ergens weggeplakt.

    ( Speciaal voor Youp ! )

    *******************
    knowtoomuch zegt:

    Kan iemand dat interview met Aaron Russoo hier nog eens wegplakken ? Over de gesprekken die die had met z’n ‘vriend’ Rockenfeller ?

    Daarin voorzegt hij dit gewoon allemaal, tot en met de ‘chipping’ van mensen toe.

    Goedschiks of kwaadschiks.

    Gemerkt zullen we worden, nèt als vee, want dàt zijn we nou eenmaal voor die satanic jew bankers !

    *****************

    Deze bedoel ik denk ik :

    http://www.youtube.com/watch?v=N3NA17CCboA

    (en het is blijkbaar ‘Rockefeller’ zonder ‘n’ )

    *******************
    knowtoomuch zegt:

    @Gopal : Klopt met de info dat koningin Isabella II van Spanje de jodondendrons in 1492 uit Spanje schopten, en deze massaal naar N-Itali¨, De Lage Landen (incl. België/Antwerpen) en naar Turkije uitweken.

    Met medenemen van hun goud en zilver helaas.
    Persoonlijk had ik nog even een Bijzondere Immigratie Tax van 80% op hen toegepast.

    Hun goud was namelijk hoofdzakelijk door (woeker-)rentes van het gepeupel gejat .. ehh … ‘verkregen’.

    Maar laten we de joden dankbaar zijn voor de Gouden Eeuw (17e) die Nederland dankzij hen heeft mogen meemaken. En die de basis legde voor Nederland als mondiale handelsnatie.

    Eerlijk is eerlijk.

    *******************

  15. Oei, Youp, déze reaktie hoorde er (*) ook nog bij.

    Let vooral op tijd en uur.
    Ruim voor ik je Pavlov-reaktie alhier las :

    *****************
    knowtoomuch zegt:

    Leuke Gretha, maar in je doccie wordt NIET gesproken over het (mi-ni-maal) reeds 2 eeuwen durende monopolie van geld door de jew banksters.

    En DUS is je doccie ‘gezweef’ voor mij, heel simpel.

    Je kunt / zult een probleem nooit oplossen (als natie of wereld) als je de wèrkelijke oorzaken ervan niet kent.

    Nooit.

    *****************

    * = http://www.klokkenluideronline.is/2014/06/breaking-teken-van-het-beest-in-italie/#comments

    Dus noem het nou maar gewoon Legitieme Zefverdediging, Youpke …

  16. @Koen : Bel me asjeblieft niet voor een derde keer op om me te verzoeken me ‘wat meer te conformeren’ aan de Algemene Opinie, want dat lukt me blijkbaar toch niet.

    Waarvoor mijn welgemeende excuses.

    Maar ik zal me een weekje afzijdig houden hier.

    Beloofd.

    Ps : ik ben dan toch druk bezig met het ‘Altjes’ opkopen hihi …

    Vooral MAX (!!!) , FT- & WDC en MEC …

    Liggen voor ’t OP-rapen-gn-gnnn ..!!!

    ‘Antiek’ wordt gèld waard, Koen, niet te fillumen !!!

  17. Jammer dat een eens zo respectabele site als Biflatie steeds meer haar eigen das om doet. Het niveau is de laatste maanden niet bepaald gestegen.

    1. Hup, krik het niveau even op.
      Ik probeer hier en achter de coulissen ook het kippenhok ff te herschikken.
      Maar ik zie dat je hieronder al je constructieve bijdrage hebt geleverd.

  18. Het gaat in een samenleving, hoe groot of klein ook, vaak mis wanneer personen van mening zijn het alleenrecht op de waarheid te hebben. Mensen die zeggen veel, of zelfs TE veel, te weten kun je beter niet serieus nemen, zeker als er ondanks ontelbare pogingen iets zinnigs te melden alleen maar links naar andere websites worden gepost, en tussen het nutteloze gebrabbel geen enkel zinnige reactie te vinden is. Maakt wel duidelijk waarom sommige reageerders zijn geblocked op andere sites.

    Kennis vergaren via alternatieve mediasites kan goed zijn, maar ook daar kun je in doorslaan, dan krijg je dezelfde hersenspoeling als van de MSM. Het leven, de maatschappij en de economie zijn immers niet zwart wit. Wat men vaak mist is logisch nadenken en empathie.
    Het is jammer om te zien dat men op Biflatie.nl nog steeds niet verder is dan voorheen, nog steeds de artikelen en discussies over geld creatie, de slechte politiek, het al dan niet in goud of zilver stappen, Bitcoins etc. Voor een ieder die twijfelt over hoe de wereld in elkaar steekt, of het juist heel goed denkt te weten zijn er genoeg docu’s te zien die een vrij goed beeld scheppen, Off The Grid, The Four Horsemen, Zeitgeist etc. Als je het eenmaal weet hoef je geen energie meer te spenderen aan wie erachter zit en steeds maar te discussiëren over details waar niemand iets aan heeft. Denk over verbeteringen na en probeer iets te bewerkstelligen, je kunt van de daken roepen dat je alles weet maar als je er niets mee doet is het nog steeds waardeloos, dan kun je beter niets weten.

    Wat ik bedoel te zeggen is dat Biflatie vele lezers heeft verloren welke een goede bijdrage leverden in de vorm van hun reacties, en ook met “oplossingen” en nieuwe inzichten kwamen, neem Madman, Bas, EAM, Forlan en Berg…die kan ik me nog herinneren. Waarschijnlijk niet meer hier te vinden vanwege de stilstand die hier plaatsvind. Wanneer je week in week uit, maand na maand blijft schreeuwen dat de gemiddelde Nederlander een mak gestuurd schaap is maar zelf niet verder komt dan wat er nu over het algemeen aan reacties wordt geplaatst hoor je zelf ook bij die kudde schapen.

    We weten allemaal dat politiek een cover-up is, en dat de elite niet onze belangen behartigt, dat het monetair beleid waardeloos is, er massaal aan geo-engineering gedaan wordt, het grootkapitaal wordt beschermd, vrijheid wordt ingenomen en dat we steeds meer slaaf worden etc. etc.…en nu?

    1. Je doelt op KTM?
      Ongezouten maar wel recht voor zijn raap.
      Het zijn revolutionaire tijden met Internet, smartphones, apps, cryptocoins en problemen als peak oil en andere pieken. De revolutie komt van binnenuit en het begon met Internet. Internet was een project van het militaire onderzoeksbureau DARPA maar mede dankzij het Zwitserse CERN geschikt gemaakt voor het doorsnee publiek. Dat had de elite niet voorzien en ze proberen het tij nog te keren… Nu hebben we steeds meer (r)evoluties die bouwen op Internet zoals cryptocoins waarmee wij steeds meer macht naar ons toe trekken.
      KTM maakt m.i. echt goed gebruik van Internet.
      Taboe doorbrekend en wakker schuddend.
      Het blijkt dat we duizenden jaren in slaap zijn geweest.
      De voormalige revoluties waren gecontroleerd en bracht de macht van de kerk naar de bankiers welke de zogenaamde democratie beheersen.
      Pas nu komt de echte revolutie en krijgen mensen allemaal een stem.
      En met nieuwe innovaties als cryptocoins kon het weleens heel lastig worden voor de elite. Met de informatie op Internet gaat tevens het deksel van de beerput af.
      Het doet even pijn voor velen van ons vanwege de programmering waarin wij vrijwel allemaal zitten.
      Maar de nieuwe wereld is van ons en niet langer van extreem rijken en allerlei zich verheven waande clubjes als AIPAC, PNAC, TLC, Bilderberg, IMF, BIS en ga zo maar door…
      Psychopaten zullen vanaf nu weer in de minderheid zijn qua macht omdat jij en ik het machtveld samen gaan bepalen.
      Kennis en zelfstandige currencies zijn daarin bepalend.
      Mensen als KTM nemen daarin het voortouw.

      Jongeluy

      1. Denk dat het wakker worden van de mens een fenomeen is dat zich uitsluitend op het internet voltrekt.
        Pik is een terrasje en bekijk eens een tijdje wat er allemaal voorbij komt schuifelen.
        Jou hoop dat het tij nog te keren is, zal snel verdwijnen.

        1. Ik ken dat wel ja, ik vraag me altijd af of dat schuifelende volk het nog doet. Zal wel want ze komen zelf ook ergens vandaan. Ik begrijp volkomen wat je bedoelt. Maar weet jij hoeveel procent van een samenleving je nodig hebt voor een revolutie?
          Nog zo gek veel. Ik ken de cijfers niet maar het zal ergens in de procenten liggen. Als van een bevolking van bijv. 100 miljoen zich er 5% echt roeren dan heb je 5 miljoen amokmakers. Zelfs met een kleiner percentage kan je een revolutie ontketenen.
          Hoeveel extreem rijken bepalen de gang van zaken op geo politiek niveau? Nog minder, dan heb je het over hooguit enkelingen op de zoveel miljoen. En toch maken die mensen een enorm verschil.
          Revoluties komen vaak niet uit de gehele breedte maar de beste revoluties komen uit de intellectuele elite en dat zijn wij.
          Dus waar wachten wij nog op?

          Jongeluy

          1. Precies, we wachten op mekaar.
            Allemaal los zand.
            Er is geen platform of wat voor organisatie dan ook.
            Ons individualisme zal onze ondergang zijn.

          2. Ik ga verder innoveren met sociale media en cryptocoins. Niet als kapitaal hoer maar als die gekke moerstaal. Altijd het geweten onder de arm.

      2. Als mensen als KTM het voortouw moeten nemen is het hopeloos gesteld met onze toekomst. Het blijven herhalen van wat op duizenden andere alternatieve nieuwsbronnen wordt gezegd zet geen zoden aan de spreekwoordelijke dijk. Zoals Damian Marley zie: de gemiddelde mens heeft geen enkel bewijs voor de dingen die hij/zij zegt, gelooft of beweert. Dit geld ook voor KTM en velen onder ons die systeem kritisch zijn. Roepen dat de Rotschilds de wereld regeren zou waar kunnen zijn, maar niemand van ons heeft hier echt bewijs van. Het heeft dus ook geen enkele zin om over dit soort zaken te blijven speculeren. Bitcoins…goud…zilver…gaat ons allemaal niet helpen, dus ook daar hoef je niet steeds over te discussiëren. In mijn wereld komen mensen die het voortouw nemen ook met oplossingen en dat blijft over het algemeen uit, ook bij KTM. En nogmaals, Know Too Much…en dan uitstralen dat je alle wijsheid in pacht hebt; tunnelvisie en zelfoverschatting. Ik heb werkelijk nog geen enkele zinnige reactie van deze persoon gelezen. Het voortouw nemen begint bij luisteren en openstaan voor anderen, niemand heeft het alleenrecht op de waarheid. Ik zou zeggen kom met goede alternatieven voor de maatschappelijke onderdelen van onze maatschappij zoals onderwijs, zorg, monetair beleid etc. etc. Laat zien dat je iets meer te bieden hebt dan: de joden hebben het gedaan! Als je dat zegt sla je per definitie de plank mis.

        Veel personen die al lange tijd op Biflatie.nl reageren zijn in feite nog triester dan de schapen die langslopen als je op een terras zit. Ik benijd diegene die zijn/haar leven leidt zonder bewust te zijn van veel zaken, maakt het een stuk gemakkelijker. De mensen die wel bepaalde kennis bezitten (of denken te bezitten) maar er in feite geen zak mee doen zijn in mijn ogen de schapen die het eerst de afgrond hebben bereikt. Kennis is waardeloos als je er niets mee doet…het voortouw moet dus nog worden geslagen, iig op Biflatie.nl. Wie van jullie waren er bij de laatste demonstraties tegen de EU aanwezig?

    2. Arie B , Mooie reactie die mijn gedachten aardig weerspiegeld..

      Daarom is het tijd voor plan B ! Moerstaal zei ook al ergens dat je niet veel mensen nodig hebt om “iets ” te beginnen en dat is wat we nodig hebben.

      Het is belangrijk om het gevoel van niet verder komen te voorkomen en zeker te vermijden. We moeten nu juist verder en door pakken…

      Daar zijn we toch ook mannen voor ??? We krijgen informatie , constateren een probleem en nemen actie om het op te lossen .
      Voor diegene ( zoals ikzelf ) onder ons met jonge kinderen is het eigenlijk een ouderlijke plicht om een veilige , eerlijke wereld te creëren waar ze zich kunnen ontplooien en eerlijke informatie en kansen krijgen.
      Deze wereld die zich nu “openbaart” is niet echt de plek die ik voor mijn kinderen of mezelf voor ogen had opgroeiend in de jaren tachtig.

      Het is verbijsterend en pure waanzin op dit moment. De tegenstrijdigheden zijn enorm en soms bijna niet te bevatten in welke vorm dan ook. De bedragen , omzetten , kwartaalwinsten , bonussen , jaarsalarissen die je leest en hoort zijn voor mij echt niet te begrijpen…, en maken me woest en verdrietig tegelijk.

      De politieke spelletjes , bedrijven monopolie , de leugens in de media , de uitgemolken zorg en farmaceutische maffia , het gerotzooi met ons eten en drinken , het ontstaan van big data en het verdwijnen van onze privacy , persoonlijke rust en onbekendheid… Moet ik nog doorgaan ???
      Alles word ontwikkeld , beslist en veranderd met geld en winst als uitgangspunt en IK BEN HET ZAT !!!
      Ik wil verandering en daarom wil IETS DOEN !!! Ik weet ook niet precies wat maar je moet ergens beginnen en dat gevoel laat me niet los.., ” Ik kan het toch moeilijk inruilen voor het hangende koppie en schouders in de kziehetwel mode..”

      Dus ik zeg , Doorpakken en nu verder… Afspreken en al brainstormend een intellectueel actiefront vormen en met slimme acties een beweging proberen te maken .

      1. We zijn het inderdaad verplicht aan onze kinderen, de nieuwe generatie. We zijn als volk behoorlijk egocentrisch door onze kinderen in een zeer onzekere toekomst te storten. Grondstoffen raken uitgeput, armoede neemt gigantisch toe, milieu gaat naar de knoppen, voedsel wordt steeds meer fake, minder vrijheid, meer strijd om te overleven….mooi vooruitzicht. Maar volgens de massa gaan ZE het allemaal oplossen., en hoeven we ons alleen maar bezig te houden met shit kopen die we niet nodig hebben, om daarmee nog meer grondstoffen te verspillen en de rijken rijker te maken. Onze economie is alles behalve economisch, we worden massaal voorgelogen, politiek is een farce…maar actie ondernemen doen we niet.
        Nogmaals; we weten inmiddels wel dat de wereld k.t in elkaar steekt, het maakt mij niet uit wie er precies voor verantwoordelijk is, de vraag is wat we er aan gaan doen. Hoe zorgen we er voor dat we onszelf recht in de spiegel kunnen aankijken?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nieuw in de wereld van cryptocurrencies? Bekijk nu uw mogelijkheden op Nederlands grootste exchange...

Ontvang jij al een passief inkomen door het staken van crypto?

Lees meer over crypto staking op onze favo platformen: