Staatssteun KLM: valse doorstart of aanzet tot harde landing

0

Het was weer groot nieuws toen minister van Financiën, Wopke Hoekstra, op 30-10-2020 aankondigde dat hij de staatssteun aan de KLM zou intrekken als er niet aan zijn verzoek om loonmatiging zou worden voldaan. Het mag ook best groot gebracht worden want het gaat om veel belastinggeld. Om 200 euro per hoofd van ons polderbewoners. Zuigelingen meegeteld zelfs.

Piloten weigeren loonoffer

Het zijn de vakbonden met de piloten die dwars voor de kist zijn gaan liggen. Ze wilden geen genoegen nemen met een loonoffer van 20 procent. KLM-medewerkers die meer dan drie keer modaal verdienen (109.500 euro), is gevraagd ten minste 20 procent van het salaris in te leveren. Moet toch kunnen van een vorstelijke beloning toch? Misschien Koning Alex een keer wat vaker achter de knuppel om z’n broodnodige punten te behalen voor behoud van zijn brevet. Kan er een pilootje van de loonlijst af. Scheelt weer ruim een ton. Het is maar hoe je het bekijkt.

Gewoon de UWV-kaartenbak in

De discussie die op de polderbaan wordt gevoerd is natuurlijk begrijpelijk maar blijft m.i. discutabel. Moeten we p.p. er 200 euro voor over hebben om onze “nationale trots” overeind te houden terwijl komend jaar tienduizenden kleine bedrijven en hun werknemers geen vliegticket meer kunnen kopen omdat ze zelf nauwelijks verder reizen dan hun achtertuintje. Het verhaal achter de staatssteun is natuurlijk mede de kwestie dat met het verdwijnen van de KLM ook de luchthaven Schiphol een enorme klap krijgt. Veel werknemers van Schiphol-afhankelijke bedrijven worden vervolgens doorgestuurd naar de loketten van de UWV, zodat we uiteindelijk toch weer 200 euro p.p. kwijt zijn aan uitkeringen. Echter is dat toch beter. Nu lopen er veel doorbetaalde werknemers van KLM te niksen terwijl ze op de loonlijst blijven staan. Zou je ze doorsturen naar de UWV dan kunnen ze weer uit de kaartenbak worden gevist om te helpen in de zorg bijvoorbeeld waar nogal wat medewerkers dringend toe zijn aan een extra vakantievluchtje naar een herstellingsoord aan de Spaanse Costa’s. Kunnen misschien straks een goedkope ticket boeken bij Ryanair.

Laat KLM failliet gaan

Ryanair verdient wel een paar extra klantjes. Die luchtvaartmaatschappij doet namelijk z’n uiterste best het hoofd boven water te houden zonder staatssteun. Ze roepen daar dat de concurrentie binnen de Europese luchtvaartmarkt wordt verstoord door de leningen en kredietgaranties van de verschillende overheden. Ryanair stapt zelfs naar de Europese rechter om de overheidssteun van 3,4 miljard euro die KLM van Nederland krijgt te blokkeren. Geef ze eens ongelijk. Waar blijft de vrijemarktwerking in de luchtvaart? Kijken we ook nog eens naar het idiote samenwerkingsverband tussen KLM en Air-France, twee ongelijke rivalen, dan mag er best wat veranderen. Trek gewoon de staatsteun in en laat KLM desnoods failliet gaan. Nogmaals, een gezonde marktwerking is een absolute must, vooral in de luchtvaart. Het voelt niet prettig om de lucht in te gaan met een verlieslijdende maatschappij die noodgedwongen op alle uitgaven moet bezuinigen. Als piloten weigeren om salaris in te leveren zal ergens anders bezuinigd worden. Minder onderhoudsuren voor de monteurs, minder voorzieningen tijdens de vlucht, steile landing om kerosine te besparen, enzovoort, enzovoort. Vliegen wordt er niet gezelliger op.

Uithuilen en opnieuw beginnen

Bedrijven die verlies maken en door de Staat overeind worden gehouden zijn in feite zombiebedrijven. Het doormodderen geeft meestal nog meer problemen met oplopende schulden. Dat geeft weer boze bankiers die het liefst de stekker er uit trekken om niet nog meer te moeten afschrijven op oninbare schulden. Waar is de tijd dat je gewoon failliet mag gaan. Vraag het nu aan. Er zijn genoeg vliegtuigjes om daarmee opnieuw te beginnen. Trek nieuw kapitaal aan, nieuwe investeerders en nieuwe aandeelhouders. Maak je los van Air France en begin weer klein met prachtig materiaal. Er is nu volop tegenwind door corona die je voorlopig aan de grond houdt. Het moment om uit te huilen en opnieuw te beginnen. Met een halvering van de loonlijst, dat scheelt een paar piloten. Koning Alex biedt zich zeker vrijwillig aan. Hij heeft wat goed te maken.

GW

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.