Wat heb je aan een folder?

0

Digitaliseren is de nieuwste trend, zo lijkt het wel. Natuurlijk is die wel eerder dan anno 2019 ingezet. Maar het lijdt geen twijfel dat deze verhevigd en versneld wordt door de opkomst van blockchain technologie en digitale munten. Alles wordt digitaal in de toekomst, zegt men wel. Maar is het ook ‘alles moét digitaal’? Zijn er dan alleen maar voordelen verbonden aan digitaliseren? Is of wordt papier out? Het papierloze kantoor en het ‘nieuwe werken’ worden ook al decennia lang voorspeld. Maar integendeel zijn we net meer papier gaan gebruiken. Sinds fax en printers met de computer ook hun intrede maakten. Recycleerbaar papier gebruiken en nieuwe aanplanting verzorgen, zijn in deze wel een must. Want tegelijk moet ook alles dringend ‘groen’. Aandacht en zorg voor natuurbehoud staat eveneens bij de top trends in 2019.

Onderzoek

Stel: je bent ondernemer en moet reclame maken voor je bedrijf. Kies je dan automatisch (!) voor de digitale weg? Of is adverteren op papier soms misschien toch nog aangewezen? Opvallend is dat in deze papier helemaal niet ‘out’ blijkt. Sterker nog: in bepaalde gevallen kunnen eenvoudige folders, een flyer of brochure zelfs effectiever zijn. Papieren folders zetten net zo vaak aan tot aankoop als de digitale, online variant. Aldus een onderzoek in opdracht van Reclamefolder.nl, dat werd uitgevoerd door TNS NIPO. Wie de meest effectieve conversie wil, kan het beste beide middelen inzetten.

Complementair

Papier en digitaal sluiten in deze mekaar dus niet uit. Integendeel: ze blijken complementair. Versterken het effect van de ander dus. Genoemd onderzoek toont aan dat van wie beide soorten onder ogen krijgt, 47 procent effectief iets koopt. Je ziet op straat wel vaker de zogenaamde Nee/Ja stickers op brievenbussen. Dat is dan ‘nee’ tegen ongeadresseerd reclamedrukwerk. En ‘ja’ tegen huis-aan-huis bladen. Zelf kijken we letterlijk àlles na dat ons via de brievenbus aan de voorgevel bereikt. Da’s een gewoonte, en je komt soms op de leukste en interessantste zaken uit. Ook bonnetjes knippen uit folders en ander drukwerk, we zijn er gebrand op. Het leven is al duur genoeg, dus bepaalde aanbiedingen willen we niet missen.

Groot bereik

We zijn in deze niet de enige. Wel 92 procent van wie boodschappen doet, leest wel eens een folder. Met digitaal adverteren bereik je naar het schijnt vooral de jongeren en hoog opgeleiden. ‘De papieren folder blijft ondertussen onverminderd populair, met een netto bereik van 11,3 miljoen mensen.’ Daarbij blijkt ook de plaats waar die beschikbaar is, van groot belang. Aan de ingang van een winkel bijvoorbeeld, kunnen ze op dat moment heel effectief zijn. Omdat passerende klanten ‘niet op dat moment (haast niet) een folder online op hun telefoon of computer lezen.’ Net als bij de kapper, het schoonheidssalon of in de nagelstudio. ‘Dan is een folder, flyer of brochure van papier een uitkomst om bij de hand te hebben.’

Over de auteur

Zet de dagelijkse economische en maatschappelijke onderwerpen uiteen.