Wat is de ware reden van de storing bij banken?

32

We zijn inmiddels zo gewend geraakt aan internetbankieren, online betalen en iDeal, dat wanneer de functionaliteiten het begeven dit grote gevolgen heeft voor de detailhandel en eigenlijk de hele Nederlandse economie. De eerste bank die problemen ondervond met internetbankieren was de ING. De problemen begonnen woensdag 3 april. Een dag later begint het reguliere nieuws pas echt aandacht te besteden aan de problemen van de bank, terwijl de social media al eerder volstond met klachten over de storingen. De problemen waren zo omvangrijk dat ze niet snel even konden worden opgelost. Niet alleen de ING, ook andere Nederlandse banken, zoals de Rabobank, ABN Amro en de SNS Bank kregen opeens problemen met het betalingsverkeer.

banken storing

‘Technisch mankement’

In eerste instantie ontkennen de banken dat de storingen te wijten zijn aan cyberaanvallen van hackers. De politiek wordt door de consumentenbond aangesproken om over te gaan tot het regelen van een wettelijke compensatie voor klanten die hinder en schade ondervinden van het disfunctioneren van het betalingsverkeer via banken. Vrijdag 5 april laat de ING weten dat alle problemen zijn opgelost en bieden hun verontschuldigingen aan. De blackout zou door een technisch mankement komen. Zaterdag gaat het echter weer fout en blijkt het om toch iets meer dan een technisch mankement te gaan. Het is natuurlijk niet fijn voor een bank om te erkennen dat ze worden gehackt, dat schaadt het vertrouwen, echter zijn de banken inmiddels zo ver dat ze nieuwe cyberaanvallen niet uitsluiten. Een stok achter de deur.

Ddos-aanval

Over de oorzaak van de storingen zijn de berichten echter zeer tweeslachtig, is het de falende techniek of toch cybercriminaliteit van hackers, middels een zogenaamde DDoS aanval? DDos staat voor ‘distributed denial-of-service’. Het zijn aanvallen om computernetwerken onbruikbaar te maken door grote hoeveelheid data te versturen. Uiteindelijk lijkt de MSM het eens te worden dat de betalingsellende bij verschillende banken wel veroorzaakt zijn door cyberaanvallen. De ING schakelt het Ministerie van Justitie in om de daders te achterhalen.

Andere geluiden

Vanuit een andere hoek komen er ook nog andere geluiden naar boven. Sommige verdenken de bankiers van opzet, een heuse testcase. Om de Nederlandse bevolking te peilen. Een zaadje te planten. Daarover schreef Meneer Teun al het artikel: Let op: Uw spaargeld is in gevaar. Hoe zou het Nederlandse volk reageren als net in Cyprus, alle banken hun deuren zouden sluiten en er ook geen online betalingen meer kunnen plaatsvinden? Komt er opstand en verzet? Zijn de storingen een voorbode op wat komen gaat?

Internet anders inrichten

Volgens hoogleraar informatica Jan Friso Groote van de Technische Universiteit Eindhoven moet de inrichting van internet anders om toekomsite bankstoringen te voorkomen. Hij denkt dat banken achterlopen op het internet. Op Ed.nl staat te lezen: “De systemen die banken gebruiken zijn uitermate geschikt voor de kleinschalige toepassing van internet uit de begintijd. Maar ze zijn niet meer geschikt voor het internet zoals het nu gebruikt wordt“, aldus de hoogleraar. Voorlopig wil ik de waarheid omtrent de bankstroingen ergens in het midden houden, maar wie het weet mag het zeggen.

Lees ook: Internetwinkeliers bezorgd over cyberaanval ING

Over de auteur