De afgelopen maanden was er opvallend genoeg één asset die beter presteerde dan goud. De Zwitserse frank (die ook wel CHF wordt genoemd in valutaland) was de veilige haven bij uitstek naast het gele edelmetaal. De Zwitserse Franc steeg opmerkelijk hard in waarde ten opzichte van de Euro en de Dollar. Het is wel duidelijk dat Zwitserland een veel betere staatshuishouding heeft dan het gemiddelde Euroland of de Verenigde Staten, maar is het daadwerkelijk nou zoveel beter dat het een stijging van 20% in 3 maanden rechtvaardigt? Of komt het door de discussie over de ‘gouden frank‘?

Koers_EurChf
Met een schuldquota van rond de 40% en een tekort op de lopende rekening over 2010 van rond de 1,3% is Zwitserland inderdaad zijn Triple-A status meer dan waard. Toch loopt Zwitserland met banken als Credit Suisse en UBS wel degelijk enorme risico’s indien de financiële sector verder onder druk komt te staan door de aanhoudende eurocrisis.

Een stijgende munt heeft voordelen en nadelen. Indien de waarde van een valuta stijgt wordt het goedkoper om te importeren maar voor de exporterende multinationals in Zwitserland, zoals Nestlé, betekent dit een grote knauw. De Zwitserse centrale bank (SNB) kwam onder steeds grotere druk te staan om wat aan de wisselkoers te doen. De centrale bank heeft inmiddels al verschillende instrumenten getest, zoals het massaal opkopen van euro’s en dollars, het massaal uitgeven van Zwitserse Francs en het verder verlagen van de rente (een negatieve rente wordt zelfs overwogen). De interventies hielpen niet veel.

Een nieuw gerucht dat verspreid werd door Zwitserse officials, over een mogelijke vastkoppeling aan de euro tegen een koers van 1,15 per euro, had wel effect. Door dit bericht daalde de waarde van de Zwitserse frank van bijna pariteit naar nu ongeveer 1,15. Er gaan zelfs geruchten dat de EUR/CHF wordt vastgekoppeld op 1,20 of 1,25, maar dit blijft vooralsnog speculeren.

Nu is het natuurlijk leuk en aardig dat de Zwitserse munteenheid devalueert met zo’n 15% in een paar dagen maar of dit op lange termijn houdbaar is een hele andere vraag. De verwachting is dan ook dat er de komende 24 uur serieus actie ondernomen gaat worden nu Merkel en Sarkozy een persconferentie hebben gehouden waar weinig schokkends uitkwam behalve verdere Europese samenwerking en het opstarten van een soort Europese regering. Gezamenlijke euro-obligaties is op dit moment nog een stap te ver voor beide landen.

De vraag is nu dus wat de SNB gaat doen. Zal het de Frank vastkoppelen aan de Euro en daarmee een groot experiment beginnen, waardoor men er indirect voor zorgt dat men massaal via de Euro naar de Zwitsere Franc vlucht als veilige haven? Het is namelijk wel duidelijk dat Duitsland nooit in zijn geheel zal gaan opdraaien voor de schulden van Zuid-Europa. Dit zal de Euro onnoemelijk zwak maken. De SNB kan dit proces een tijdje stoppen door Euro’s op te kopen maar op de lange termijn is dit onhoudbaar. Of zal het zijn eigen valuta weer vrij laten en de koers laten bepalen door de financiële markten?

Één ding is zeker. Investeerders weten voortaan dat goud de echte veilige haven is. De vraag naar het gele edelmetaal stijgt significant. Goud is het enige bezit wat niet bijgedrukt kan worden en door iedereen, behalve centrale bankiers en andere financiële instellingen, geaccepteerd wordt als geld over de hele wereld. De prijs van een troy ounce goud nadert inmiddels de $1800,- (€1250,-). Mochten de Zwitsers het verkeerde besluit nemen, dan kunnen de oude records, die tijdens de meest recente beurscrash wel eens snel doorbroken worden. Wat er met de Zwitserse frank gaat gebeuren blijft de grote vraag.

26 reacties

  1. als je kijkt naar pure return op de investering die je met je spaargeld wil doen zou ik voor geen van beiden gaan, maar voor zilver… Dit moet je echter wel goed afdekken omdat er zeer grote belangen in zilver zijn: JP morgan met zijn grote short posities bv, maar nog belangrijker de eindigheid van een belangrijk industrieel product…

    wat de swissie betreft: het dekt de risicos af die aan goud en zilver kleven, namelijk het niet mogen bezitten van PM vanuit overheidswege bepaald. Dit is in het verleden al eens gebeurd en kan zo weer worden ingevoerd: omdat bijna niemand in dit land het nog bezit, dus de meerderheid zal het niks kunnen schelen. Daarnaast kan je ervoor kiezen het ergens te begraven maar als het illegaal is kan je het niet gebruiken als betaalmiddel dus kan je in tijden van crisis waar je juist je vermogen nodig hebt om te kunnen eten niet beschikken over je spaarcenten… De swissie zal ongetwijfeld meer waarde houden dan de lamme euro en de blinde dollar plus dat je gedeeltes kan gebruiken om je in je levensonderhoud te voorzien.

    Wat voor goud en zilver spreekt is dat de swissie ten opzichte van hen maar een deel van zijn waarde zal behouden.. er worden in de geruchtenmolen vaak verwachtingen uit gesproken dat goud en zilver meerder malen nog over de kop zullen gaan… voor een munt als de swissie zou meerdere malen over de kop gaan de doodsteek voor alle export betekenen… haar economie zal daarom alles gaan importeren (klinkt dat bekend amerika?) en zal een gigantisch handelstekort krijgen waardoor grote inflatie zal ontstaan…

    Dus moraal: spreid je risicos, in elke hedge portofeuille hoort de swissie te zitten, net als fysiek goud en fysiek zilver…. ik zou ook de aussie niet onderschatten, doet het nu wat minder onder invloed van de afremmende wereldeconomie, maar het neemt niet weg dat hij stabieler zal blijven dan de euro of dollar ten tijde van een harde collapse….

    De grootste korte termijn hedge die echt ESSENTIEEL is en veel mensen vergeten is alleen je eigen munt… zorg in godsnaam dat je een stapel euros in huis hebt liggen, als er echt een crisis uitbreekt en er rijen voor de pin automaten staan kan jij alvast met je contante geld naar de aldi om voedsel in te slaan, heb je toch even een korte voorsprong!! Verder zal het nog even duren voordat er ruilhandel zal onstaan omdat het eerst tot de mensen door moet dringen welke trein net over hun geen is gereden, (waardeloze) euros zullen dus door een hoop mensen nog lange tijd worden geaccepteerd, je overige hedges zijn pas van belang als iedereen tot de conclusie is gekomen dat je met 500 euro biljetten alleen je reet kan afvegen…

  2. Ben het helemaal met je eens op een kleine kanttekening na. Er ligt ook het ecenario dat de hele economie de komende jaren plat gaat en er geen industriele vraag naar zilver is. De ultieme storage for wealth is altijd goud geweest. Maar ik heb ook veel zilveren munten van voor de Euro.
    Zelf ben ik nu -as we speak – bezig om mijn bankrekeningen zo goed als leeg te halen. Als het verbod op het shorten van banken is afgelopen, gaan de haaien weer vrolijk verder met het slopen van de banken. Ik zit in Frankrijk, dus weet je het wel.

    Daarnaast ben ik van mening dat het verbod op bezit van PM niet veel zal betekenen. Je krijgt dan gewoon een parallelsysteem van diensten en goederen.

  3. @robert

    Ik denk ook niet dat een verbod op PM veel zal uithalen omdat mensen natuurlijk nooit weer vrolijk hun eagles en maples voor 45 dollar bij de bank gaan inleveren… Dit wordt dus netjes in de linnenkast gelegd voor de dag dat de ware waarde weer zal worden betaald…

    Maar: ik probeerde alleen aan te geven dat je niet all in moet gaan op goud omdat je ook nog geld nodig hebt om een zak aardappelen van 300 euro te kunnen kopen… Goud kan je niet altijd gebruiken omdat het illegaal is en degene die zijn aardappelen verkoopt niet zeker kan zijn dat hij er iets anders mee kan kopen.. (als hij puur waarde wil om te sparen is het geen probleem)… Omgerekend zal dit dan misschien 50 chf zijn in de dan geldende wisselkoers, waardoor je met een cash positie in chf jezelf nog wat langer kan voeden….

    Nogmaals allemaal in de glazenbol kijken dit… neemt niet weg dat er een truckload vol met shit op het punt staat door een fan heen te worden geblazen, dus we zullen zien… het afdekken en spreiden van risicos is iig nooit dom om te doen!

    Banken leeghalen inderdaad een heel goed idee, ik heb ook alleen nog een lopende rekening, de rest is “veilig van de bank”…

  4. @2012
    Heb je overwogen om (junior)mijnaandelen te kopen? Dit kan in verschillende vormen. Zelf leef ik met mijn gezin al bijna drie jaar van een vast bedrag wat ik iedere maand uit dit potje haal. Ondanks al mijn opnames is de waarde van deze portefeuille verdubbeld. Als straks de grote kudde door heeft dat goud/zilver de enige veilige haven is, maar dat niet meer te betalen is gaan ze massaal in goud/zilver in de grond. 100 % zeker. Zo blijft al mijn fysiek, fysiek.

    Ja, de toekomst ziet er erg interessant uit.

  5. ik moet eerlijk zeggen weinig ervaring met beleggen omdat ik er nooit het geld voor heb gehad… ik weet wel hoe beurzen etc werken maar hoe het practisch in zijn werk gaat schiet mij maar lek… zou je eens kunnen zeggen hoe je die dingen koopt? deelnemen aan een fonds van min 25k euro (zoals die van middelkoop) heb ik geen geld voor, maar een aantal aandelen moet wel lukken… alleen mijnaandelen zitten geloof ik vooral canada en australie toch? hoe beleg je op zon beurs? kan zeker niet met een rabo of ing effecten rekeningetje?

  6. @2012 Zelf zit ik inderdaad bij Willem en ik heb een aantal mijnen in eigen beheer en daarnaast staven en munten.
    Ik beleg vanaf een effectenrekening, bij Binck, maar kan via andere banken ook. TPTB hebben het hele draaiboek al klaar liggen. Er worden – inderdaad in Canada en Alaska – de nodige mijnen opgezet, de continenten die relatief rustig blijven de komende jaren. Zelf heb ik contact met Bob Chapman – The International Forecaster (betaalde nieuwsbrief) en die heeft me de nodige tips gegeven. We hebben een uitgebreide emailwisseling en hij antwoordt ook op vragen, en geeft dus specifiek advies, hij geeft ook veel radiointerveuws op internet. Goede vent. Je kunt drie gratis samples aanvragen. Hij is niet duur voor 2 issues per week, 160 dollar per jaar.

  7. @2012
    Persoonlijk geloof ik net in toeval: Deze quote is uit de IF (international Forecaster) van gisteren: When we wrote of $1,650 and $2,000 an ounce just a year ago investors froze in disbelief. Now we talk in terms of $8,000 or more and $500 silver. Those who listen will make great fortunes and their wealth will be protected. Wait until gold and silver coins and bullion are not any longer easily available and investors stampede into gold and silver shares.

  8. Dankje voor de info… ik zal eens gaan kijken wat je minimaal moet inleggen en wat er verder bij komt kijken… ik zie alleen dat Binck niet de australische beurs aanbied… wel de canadese, nouja de grootste speler in australie is toch rio tinto (canadees als ik me niet vergis)…

    Wat je aangeeft over goud als ultieme waarde hedge is natuurlijk zo klaar als een klontje, ik heb alleen ook veel zilver genomen omdat de toekomstige winsten per gram vele malen hoger worden verwacht… helemaal omdat ik net afgestudeerd ben en nog weinig geld heb vergaard in mijn leven (eigenlijk alleen een studieschuld) heb ik wel wat goud, maar vooral zilver genomen (wil ooit ook nog eens een huis kunnen kopen zonder wurghypotheek)… we zullen zien wat de toekomst gaat brengen!

  9. Beleggen in goudmijnen is idd verstandig. Doe het zelf niet omdat ik niet genoeg geld daarvoor heb, maar met hefboomproducten op de Zilver en Goud prijs is er genoeg te verdienen.

    Verder is fysiek goud en zilver natuurlijk het allerbelangrijkste deel van je portfolio als je een beetje vermogend bent en anders moet je je inderdaad alleen focussen op Zilver.
    Zoals 2012 al aangaf de gene met het meest groeipotentieel. Misschien zal je het niet eens terugzien in de koersen maar wel op straat. Aangezien sommige van die koersen zo gemanipuleerd wordt dat je een enorm verschil ziet tussen de koers- en de marktwaarde.

  10. @ruben

    dat is een interessant punt!
    De straat geeft niet om papierhandel, mensen willen de real deal, er zal dus een verschil ontstaan in de prijs van papieren shorts van “the morgue” en maples op straat…

    Heb jij enig idee of hier al iets van wordt bijgehouden?

    Nogmaals hier had ik nog nooit zo over nagedacht, je moet idd wel gek zijn om ze tegen 90% van de spot bij een webshop in te leveren, terwijl er weetikhoeveel mensen zijn die het nog willen kopen… kijk dat is nu echte economie! 🙂

  11. Verdiep je ook in de achtergrond van de bedrijven. Rio Tinto is net zo veel Engels Koningshuis als Shell Bea is. Wil je op die energie meefietsen? Je wil toch ook geen aandelen van een landmijnenfabriek in je portefeuille?
    Als Venezolaanse mijnen hebt ben je nu niet blij. Hugo gaat de hele goudindustrie nationaliseren.

    Je huiswerk doen is heel belangrijk. Als je de juiste mijnen hebt, die nu bv een kwartje doen, en die jongens gaan naar 500 Can. dollar of Euro ben je straks heel blij.

  12. Ik las het idd op zerohedge, die banken zullen zich wel even achter de oren krabben… Hugo heeft natuurlijk flink wat opgebouwd met al zijn olie inkomsten… Ik denk dat hij wel een bezoekje kan verwachten van een aantal hoge amerikaanse ambtenaren die hem even zeer nadrukkelijk op de gevolgen gaan wijzen… Helaas voor de US heeft hugo keelkanker en kan hij dit wel eens als zijn laatste kunstje gaan zien… Ik ben benieuwd! Goud boven de 2500 in september zou zomaar kunnen dan….

  13. @2012

    Op dit moment wordt er nog niets bijgehouden geloof ik. Daarnaast is er nog wel Zilver al wordt het steeds schaarser, ik probeer er een artikel over te schrijven maar die moet heel lang zijn en kloppen op alle fronten. Het is een hele uitgebreide markt met allerlei spelers en belangen.

    Wel leuk dat jullie het over Hugo Chavez hebben, het artikel van ZeroHedge gister dat hij zijn Goud en Zilver opeist bij JPMorgue, Nova Scotia etc. Uit het buitenland zou zomaar een katalysator kunnen zijn voor grote problemen

  14. tja er is ergens een tipping point en waar die ligt…

    Feit is gewoon dat je moet luisteren naar de massa, ik kan me herinneren dat toen ik nog klein was (ik had net 2 jaar economie gehad op het VWO) en ik net wist wat een aandeel was, iedereen op verjaardagen en in de sport kantine aan het opscheppen was over de rendementen op hun .com fondsen… Gek genoeg hoor je nu nog steeds het grootste deel van dezelfde mensen vertellen dat het beste was je met je geld kan doen is vastgoed kopen omdat dat, weliswaar dat het nu even niet stijgt, het meest waardevast is… nouja je begrijpt al waar ik heen ga: als die mensen straks allemaal ordertjes gaan plaatsen op amsterdamgold, dan moet je eens kijken wat er met een prijs gebeurt…

    In zon geval helpt geen enkele manipulatie of regulering van de markt meer, Ik kan niet zo goed beoordelen of er nu geleidelijk meer aandacht voor is omdat ik liever niet aan de grote klok hang dat ik PM heb en er dus nooit over begin (ik lul maar een beetje mee over hoe safe vastgoed is) hehhehe…

  15. @2012

    Dan moet je toch juist niet luisteren naar de massa ? 😉 Die hebben de afgelopen maanden allemaal gehoord dat goud in een bubble zit en dat de prijzen van huizen weer zullen stijgen. De kunst is natuurlijk om iets te vinden wat jij denkt dat de meerderheid iets later waardevol zal achtten waardoor jij het nu goedkoop kan verkrijgen. Wij denken dat gevonden te hebben, nietwaar ?

    Feit is wel dat vastgoed wat af is betaald, jou bezit is en dus wel meer waarde heeft dan euro’s op de bank.

  16. hmm sorry dat bedoelde ik niet te zeggen… Ik bedoelde niet dat ik naar de massa moet luisteren maar dat de massa de hefboom is die een geleidelijke bullmarkt waar goud al 10 jaar in zit, parabolisch kan laten gaan… dus mocht de massa omslaan, dan…

    Eerlijkheid gebied te zeggen dat dit ws niet gaat gebeuren. De massa zal zich zoals altijd geleidelijk uit laten kleden totdat het te laat is voor ze en ze zullen nooit verder kijken dan hun neus lang is om dit te voorkomen… Het volksmennende NOS journaal is hier een schoolvoorbeeld van, beetje KPI’s publiceren maar nooit een afvragen wat dit nu werkelijk voor jan met de pet betekend…

    Ik luister daarom niet naar de massa, probeer zoveel mogelijk de feiten uit de oceaan aan informatie te vissen en hier een beeld van te vormen… moet zeggen dat dit niet altijd makkelijk is, maargoed zolang je maar kritisch en oplettend blijft heb je al een streepje voor ben ik van mening…

    en mwja afbetaald vastgoed wordt meestal besproken of feestjes waar ik niet kom en in hockey en golf ipv voetbal kantines… De epische nederlandse hypotheekschuld is een voorbeeld van dat juist de massa zich met schulden heeft overladen en dus niks heeft aan zijn zo mooie “investering” in een huis…

  17. Ja ok over die huizen heb je gelijk. Maar in het geval dat je enorm veel geld zou overhebben…. En anders is het misschien wel het verstandigst om te gaan huren en de rest in goud of zilver te steken. Goudprijs gaat vandaag ook weer lekker omhoog. Maar je hebt gelijk dat de massa er niet in zit, als dat eenmaal het geval is…

  18. het is zowiezo verstandig om te huren als je geen geld hebt om te kopen… hypotheken is het grootste kwaad dat ooit is uitgevonden…

    Het is zelfs zo geworden dat er slogans als jazeker de hypotheker of even lekker hypotheekshoppen, worden gebruikt om de massa de eindeloze put van schuld en rente in te trekken, alsof jezelf voor eeuwig in de schulden steken hetzelfde is als een ikea kast kopen tijdens de plundra weekenden….

    Ze zouden de consument eens de berekening laten zien dat als je bv een huis koopt van 2 ton bij 6% vaste rente (zeer schappelijk toch?) je bij een annuiteit gebaseerd op 30 jaar, je er maar iets minder dan 14 jaar over doet om dit bedrag met dezelfde maandbedragen bij elkaar te sparen bij een rendement van 2%, als je het nu in zilver zou stoppen hebben je binnen 5 jaar je huis misschien wel bij elkaar gespaard….

    Tja dit zijn te eenvoudige berekeningen maar 80% van nederland is niet in staat ze te maken en gaat lekker op de koffie bij de hypotheker en gaat voldaan, denkend eigenaar te zijn van een mooie venix, als slaaf van de bank door het leven…

    Ik moet altijd aan “de poenschepper” van suske en wiske denken als ik de zielepoten weer hoor vertellen over de prachtige deal die zij hebben gemaakt bij de hypotheker, miss is het dan ook maar beter dat ze het niet snappen, wat niet weet dat niet deert toch?

  19. Men is nu een beetje laat, maar ik geef mensen al jaren de volgende mogelijkheid: Verkoop je huis indien er overwaarde is. Huur een huisje terug, ook bij hyperinflatie gaat de huur geindexeerd omhoog. Dus niet met hyperinflatiegetallen, koop van je overwaarde PM’s. Niemand heeft naar me geluisterd, en probeer nu maar eens van je koophuis af te komen met overwaarde, lastig!!

  20. een scheefwoner is iemand die netjes zijn huur betaald maar in de ogen van de politiek in een te goedkoop huurhuis woont voor het salaris dat hij verdient… met andere woorden: je moet heel snel uit dit huis en een hypotheek nemen voor een venix!

    Zo ver is het dus inmiddels dat je ongewenst gedrag vertoont als je minder uitgeeft dan je verdient en kapitaal of waarde opbouwt voor de toekomst! Dhr heertje heeft er net een column over geplaatst op rtlz.nl. Het is de wereld op zijn kop! misschien maar in nieuw zeeland gaan wonen…

  21. Als de economie totaal instort zijn er nog weinig die je goud of zilver willen kopen.
    Ook dat is een sprookje, goud en zilver waarde kunnen na een zware recessie ook ineens in elkaar klappen. Weet wel dat het geld , goud, etc, waarde, door de groten der aarde worden geregiseert. Zij schuiven simpel wat met hun miljarden en dat geeft genoeg effect op de markt. Zo hebben ze ook altijd de beurs bespeelt en zijn zijn nog rijker geworden dan rijk. ten koste van de burgers van de VS en Europa. 13 schatrijke families (bloedlijnen) bepalen hoe de wereld er volgens hun moet uitzien.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nieuw in de wereld van cryptocurrencies? Bekijk nu uw mogelijkheden op Nederlands grootste exchange...

Ontvang jij al een passief inkomen door het staken van crypto?

Lees meer over crypto staking op onze favo platformen: