Een ongeluk (of twee of drie!) komt nooit alleen, zegt het spreekwoord: na Amerikaanse beurstijd donderdag 29 maart brengt nog een onheilsbericht Musks imperium verder in gevaar: maar liefst 123.000 auto’s van het Model S Sedan worden teruggeroepen! Alle wagens van dit type gebouwd voor april 2016 kunnen namelijk problemen krijgen met de stuurbekrachtiging… De Vlamingen en wel in het bijzonder de Antwerpenaren in België zouden nu zeggen: “jawadde…” terwijl wij Nederlanders het houden op “nou breekt mijn klomp”, niet…?
Het recente, twééde dodelijke ongeluk (in 2016 overleed de bestuurder van een Tesla in een botsing) met een zelfrijdende auto betekent misschien wel het einde van het succes van Elon Musk. Daarbij komt dat de ondernemer, investeerder, uitvinder – laten we hem een visionair noemen – nog veel meer problemen heeft…
Visionair in een notendop
De nààm van de man (1971, Pretoria, Zuid-Afrika) klinkt al ongewoon, bijzonder, maar zijn realisaties en bezigheden zijn dat nog veel meer. Het betaalsysteem Paypal, het ruimtevaartbedrijf SpaceX, de electrische auto Tesla zijn het meest bekend – Musk heeft nu al voorgoed zijn stempel gedrukt op de technische en economische innovatie, die leven & werk voor tallozen zal veranderen. Zijn niet-aflatende droom van robots en automatisering heeft geleid tot wat hij “the machine that builds the machine” noemt: een volledig, extreem geautomatiseerde autofabriek.
Tesla maakt nog altijd forse verliezen
De productie van Model 3, bedoeld voor een groter publiek want met een lager prijskaartje, loopt telkens vertragingen op wegens technische problemen; experts noemen het hele proces “te ambitieus, te risicovol, te gecompliceerd, niet efficiënt genoeg, en niet eens kostenbesparend.” In februari jl. nog moest Tesla het grootste kwartaalverlies ooit naar buiten brengen: 675 miljoen dollar bij een omzet op jaarbasis van 3,3 miljard dollar. Weliswaar is Musk ondertussen extreem rijk geworden maar zelfs de schatkist van een miljardair (vandaag geschat op 18,4 miljard dollar door Forbes) kàn ooit leeg raken…