Gisteren kwam naar buiten dat Facebook bijhoudt hoe betrouwbaar het zijn gebruikers vindt. Maar hoe komt die score tot stand, wat zijn de consequenties hiervan en wat is je score eigenlijk? Vragen waar een inzageverzoek antwoord op kan geven.

facebook biflatie

Je reputatie tussen 0 en 1

De Washington Post interviewde een medewerker van Facebook over hoe het de reputatie van gebruikers in kaart brengt in hun strijd tegen “nepnieuws“. Gebruikers krijgen een betrouwbaarheidsscore opgeplakt die begint bij 0 en eindigt bij 1. Daarnaast zou Facebook nog vele andere indicatoren gebruiken om je reputatie te bepalen. Bijvoorbeeld in hoeverre je misbruik maakt van de mogelijkheid in Facebook om berichten te bestempelen als ‘nep’ of ‘onacceptabel’.

Nog veel onduidelijk

Dat Facebook iets wil doen aan fake news op hun platform is logisch. Dat is op zich een nastrevenswaardig doel. De vraag is alleen hoe. Want hoe komt die betrouwbaarheidsscore precies tot stand? Waarvoor wordt die score precies gebruikt en wat als die score onterecht is?

Deze vragen blijven nu nog allemaal onbeantwoord en dat is problematisch. Want Facebook is niet zomaar een kleine speler. Samen met de andere techgiganten speelt het een belangrijke rol in hoe we met elkaar communiceren en onze informatievoorziening. Het heeft dus een grote maatschappelijke verantwoordelijkheid als het besluit om reputatiestempels op gebruikers te plakken. Zo’n systeem zou op z’n minst eerlijk en transparant moeten zijn voor gebruikers. En als het fout gaat, moeten fouten gemakkelijk en snel gecorrigeerd kunnen worden.

Stuur een inzageverzoek

Die verantwoordelijkheid hebben ze ook op basis van de Europese privacyregels. Als gebruiker van Facebook heb je namelijk recht op inzage in de gegevens die Facebook van je heeft. Als de gegevens niet kloppen, heb je het recht de gegevens aan te passen of aan te vullen.

Ervan uitgaande dat die reputatiescore automatisch tot stand komt op alle data die Facebook over je verzamelt en een aanzienlijke impact kan hebben, heb je óók recht om te weten wat de onderliggende logica van je reputatiescore is en moet je die kunnen aanvechten. Wil je van je rechten gebruik maken en je score achterhalen? Stuur dan een inzageverzoek naar Facebook!

Een simpele brief per reguliere post, een verzoek per mail of een berichtje via een online formulier van Facebook is genoeg om kosteloos inzage te krijgen. We hebben een voorbeeldtekst in het Engels voor je opgesteld die je hiervoor kunt gebruiken.

Stuur je je verzoek per post? Gebruik de volgende contactgegevens:

Facebook Ireland Ltd.
4 Grand Canal Square
Grand Canal Harbour
Dublin 2 Ireland

Stuur je je verzoek per mail? Gebruik dan het volgende e-mailadres:

[email protected]

David Korteweg – Bron: BitsofFreedom

loading…


Eén reactie

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nieuw in de wereld van cryptocurrencies? Bekijk nu uw mogelijkheden op Nederlands grootste exchange...

Ontvang jij al een passief inkomen door het staken van crypto?

Lees meer over crypto staking op onze favo platformen: