Artikel geschreven door Julia Reda van de European Pirate Party, vertaald door Henk Meijer | Begin oktober 2018 is de eerste “trialoog” vergadering gehouden over de EU copyright wetsherziening, berucht vanwege haar linkbelasting en uploadfilters. In deze reeks besloten vergaderingen moet de Europese Commissie met het Europees Parlement en de Raad (die de regeringen van de lidstaten vertegenwoordigen) de definitieve tekst opstellen die voor elk van de instellingen aanvaardbaar is. Het is de laatste kans om wijzigingen aan te brengen voordat de richtlijn wordt aangenomen. Vergaderingen zijn momenteel gepland tot aan de Kerst, hoewel het nog steeds onduidelijk is of het proces tegen die tijd kan worden afgerond.

auteursrechten

Ondoorzichtig proces

Gezien de overweldigende publieke belangstelling, heb ik besloten om dit normaliter ondoorzichtige proces transparanter te maken. Onlangs heeft het Europees Hof van Justitie bepaald dat het Europees Parlement de toegang van het publiek tot de trialoogdocumenten niet mag blijven ontzeggen. Dienovereenkomstig zal ik de onderhandelingsdocumenten op mijn website publiceren. Deze zogeheten “vierkolomsdocumenten” vertegenwoordigen elk de standpunten van de Europese Commissie, de Raad en het Parlement elk in één kolom. Een vierde kolom blijft over voor het definitieve compromis.

Aanvankelijk is deze vierde kolom leeg (Download: Artikelen (Engels) + Overwegingen (Engels)), dus laten we eerst de overeenkomsten en verschillen tussen de standpunten van de Europese Raad en het Parlement bespreken en wat ze in de praktijk betekenen.

Artikel 13: uploadfilters

De Raad wil Het Parlement wil
  • De wet toepassen op platforms die “grote hoeveelheden door gebruikers geüploade werken organiseren en promoten”
  • De wet toepassen op platforms die “aanzienlijke hoeveelheden door gebruikers geüploade werken optimaliseren en promoten” en die geen kleine bedrijven zijn (omzet onder € 10 miljoen en minder dan 50 werknemers)
  • Uitzonderingen voor Wikipedia, educatieve/wetenschappelijke repositories, cloudopslag, niet-commerciële codesharingplatforms, marktplaatsen
  • Uitzonderingen voor Wikipedia, educatieve/wetenschappelijke repositories, cloudopslag, open source code-sharing platforms, elektronische marktplaatsen voor fysieke goederen
  • Platforms zijn aansprakelijk voor inbreuk op het auteursrecht door hun gebruikers, tenzij…
  • Platforms zijn altijd aansprakelijk voor inbreuk op het auteursrecht door hun gebruikers
  • …ze uploadfilters gebruiken
  • Impliceert uploadfilters als enige mogelijke manier om de aansprakelijkheid te beperken. Vereist ook “samenwerking” tussen platforms & rechtenhouders om te voorkomen dat beschermde werken niet beschikbaar worden gemaakt
  • Werken waarvoor uitzonderingen en beperkingen van toepassing zijn (zoals parodie) worden voldoende beschermd geacht door een…
  • Werken waarvoor uitzonderingen en beperkingen van toepassing zijn (zoals parodie) moeten online blijven, maar het blijft onduidelijk hoe
  • (Verplichte) klachten procedure voor ten onrechte blokkeren
  • Verplichte klachten procedure met menselijke beoordeling; onafhankelijke arbitragecommissie
  • Vrijwillige gesprekken met het bedrijfsleven moeten leiden tot implementatierichtlijnen
  • Vrijwillige gesprekken met het bedrijfsleven zullen er op magische wijze voor zorgen dat uploadfilters nooit fouten maken
  • Alle licenties die door platforms worden afgesloten dekken uploads door niet-commerciële gebruikers
  • Licenties die door platforms worden afgesloten dekken niet de uploads van niet-commerciële gebruikers, tenzij de voorwaarden daar uitdrukkelijk in voorzien

 

Beiden zouden leiden tot uploadfilters — de ene expliciet, de andere impliciet.

Wat dit voor jou betekent:

Wat dit voor ons allemaal betekent:

Belangrijkste verschillen:

Artikel 11: De linkbelasting

De Raad wil Het Parlement wil
  • Fragmenten van nieuwsartikelen moeten worden gelicentieerd
  • Fragmenten van nieuwsartikelen moeten worden gelicentieerd
  • Geldt voor in de EU gevestigde persuitgevers
  • Geldt voor alle persuitgevers
  • Omvat online gebruik van online diensten (geen uitzonderingen voor kleine bedrijven, Wikipedia of anderen)
  • Omvat digitaal gebruik van of door online diensten (geen uitzonderingen voor kleine bedrijven, Wikipedia of anderen)
  • Uitzonderingen op het gebruik van “niet-substantiële delen” — waarvoor elke lidstaat kan bepalen of dit verband moet houden met met gebrek aan orginaliteit, van zeer korte lengte, of beiden
  • Uitzonderingen voor het begeleiden van links met “losse woorden” en voor “legitiem particulier en niet-commercieel” gebruik door individuen
  • De lidstaten moeten dezelfde uitzonderingen en beperkingen toepassen als bij het auteursrecht
  • De lidstaten mogen dezelfde uitzonderingen en beperkingen toepassen als bij het auteursrecht, maar dat is niet verplicht
  • Geldt tot 1 jaar na publicatie van een artikel
  • Geldt tot 5 jaar na publicatie van een artikel
  • Het vermelden van een artikel in een zoekmachine mag niet worden beschouwd als voldoende betaling voor het reproduceren van fragmenten erdoor

De verschillen tussen deze standpunten zijn erg klein: beide zijn aanvallen op de vrijheid om te linken en het nieuws te verspreiden.

Wat dit voor jou betekent:

Wat dit voor ons allemaal betekent:

Belangrijkste verschillen:

Beperkingen op sportevenementen

De Raad wil Het Parlement wil

In september heeft Axel Voss tijdens een opname na de plenaire vergadering merkbaar zijn ontsteltenis getoond over het feit dat deze paragraaf het gehaald had. Dat is verrassend, aangezien een collega en ik dit hebben voorgelegd in de onderhandelingen en een amendement hadden ingediend dat dit nieuwe sportrecht zou hebben opgeheven — Voss stemde tegen dit amendement (en instrueerde ook zijn fractie hetzelfde te doen).

Wat dit voor jou betekent:

Wat dit voor ons allemaal betekent:

Wat jij kunt doen

Ben jij, net als ik, ontevreden over beide voorstellen? Ben je bang dat deze wet enorme onnodige schade zal toebrengen aan het vrije en open internet, ongeacht of de Europese Raad of het Parlement zegeviert?

De beste kans van slagen om nog iets te repareren biedt momenteel het opvoeren van de druk op de regeringen van de lidstaten, met name het Oostenrijkse voorzitterschap en de Duitse delegatie. Leg uit dat het het beschadigen van onze mogelijkheden om berichten en links te plaatsen electorale gevolgen zal hebben bij de verkiezingen voor het Europees Parlement in mei 2019. In deze tabel kun je vinden hoe jouw volksvertegenwoordigers in het Europees Parlement hebben gestemd.

Help mee de publieke aandacht vast te houden gedurende de trialogen: neem contact op met je lokale media, geef online commentaar op de vooruitgang van de onderhandelingen, maak video’s, deel mijn berichten en houd je vrienden op de hoogte. Er is nu nog niets in beton gegoten — maar nu moeten we er een schepje bovenop doen om uploadfilters, de linkbelasting en de beperkingen voor sportfans te verslaan.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nieuw in de wereld van cryptocurrencies? Bekijk nu uw mogelijkheden op Nederlands grootste exchange...

Ontvang jij al een passief inkomen door het staken van crypto?

Lees meer over crypto staking op onze favo platformen: