De afgelopen twee jaar zijn zwaar geweest voor het bedrijfsleven. Veel kon er niet of alleen in aangepaste vorm. Actief de straat op gaan om producten of diensten te promoten was bijzonder lastig aangezien er afstand gehouden moest worden en mensen benaderen met een mondkapje op werkt gewoon minder goed omdat een deel van de non-verbale communicatie erdoor wegvalt. De zomer van 2022 lijkt echter de zomer te zijn waarin het weer zin heeft om promotieteams de winkelstraten op sturen, waar ook eindelijk weer veel mensen te vinden zijn. Waarmee kun of moet je als bedrijf een promotieteam op pad sturen?
Herkenbare kleding en auto
Een promotieteam moet natuurlijk herkenbaar zijn als een team en ook makkelijk te linken zijn aan het product of dienst die gepromoot wordt. Daar hoort een uniforme kleding bij. Jassen of t-shirts bedrukken is dus eigenlijk niet over te slaan. Wat vaak ook goed werkt om de aandacht te trekken, is een auto die duidelijk bij het team hoort en goed in zicht staat. Deze kan beletterd worden en passende kleuren hebben om het hele plaatje te ondersteunen.
Weggevers of flyers
Als je als bedrijf een product promoot, moet je het publiek er ook kennis mee laten maken. Daarnaast houden Nederlanders natuurlijk gewoon van dingen die gratis zijn, en daarom doen weggeefartikelen het altijd goed. Een promotieteam dat iets weg te geven heeft, hoeft veel minder te doen om mensen te interesseren, dus het is een strategie die zichzelf verkoopt. Bij diensten is dat een stukje lastiger. Dan kunnen er flyers ingezet worden met bijvoorbeeld een kortingscode of een kortingsbon erop. Het voordeel van flyers is dat ze goedkoop zijn en je er veel informatie op kwijt kunt. Het nadeel is dat ze vaak in grote getalen in de prullenbak eindigen.
Relevante kennis
Wat zeker niet vergeten moet worden, is dat de leden van het promotieteam in staat moeten zijn om vragen van mensen te beantwoorden over het product of de diensten en het bedrijf. Het is dus zaak om leden van promotieteams de relevante kennis bij te brengen zodat ze ook daadwerkelijk als ambassadeur van het bedrijf op pad gestuurd kunnen worden. In sommige gevallen kan dat betekenen dat je beter je eigen medewerkers als promotieteam op pad kunt sturen dan een groep jongeren die eigenlijk niets met het bedrijf te maken hebben.
Met een beetje geluk voor het winkelend publiek valt er de komende zomer weer een hoop gratis in ontvangst te nemen in de winkelstraten en bij winkelcentra. En dat is een win-winsituatie die na twee jaar corona van harte welkom is.
Was ik maar een prepper…
Dan leefde ik nog een jaar langer dan alle anderen.
Ik zou dan wel niks bezitten, maar was gelukkig.
En een echte winnaar.
En 24/7 zond ik maar 1 lied de wereld in met mijn 27mc bakje….
https://youtu.be/pW6lAeq2674
De montere ‘cheerleaders’ van weleer zijn helaas gedigitaliseerd en getransformeerd tot monotone influencers die de kunst verstaan om in hun levensonderhoud te voorzien door koersverschillen en ‘clicks’.