Sociale media zijn niet langer alleen platforms voor het delen van persoonlijke verhalen, maar het is nu een onmisbare marketingtool geworden voor alle bedrijven. Ben je eigenaar van een startup of een gevestigde onderneming? Dan is het gebruik van social media belangrijk voor opbouwen van je merk, het vergroten van je bereik en het aantrekken van klanten. Maar hoe zet je sociale media effectief in voor je onderneming?
Kies strategisch de kanalen voor jouw merk of onderneming
Er zijn verschillende social media-platformen, maar het is belangrijk om de kanalen te kiezen die het beste passen bij je bedrijf en de doelgroep die je wilt bereiken. Twitter was jarenlang het belangrijkste platform voor nieuws, politiek en beroemdheden maar nu verliest het, na de overname door Elon Musk, de kracht die het ooit had.
In 2024 wordt, volgens onderzoek van ExpressVPN, verwacht dat Twitter 33 miljoen gebruikers zal verliezen. Uiteraard zijn er nog veel meer kanalen die veel nuttiger kunnen zijn afhankelijk van je branche.
Heb je een fysiek product, zoals kleding of sieraden? Dan is bijvoorbeeld TikTok een uitstekend platform om te gebruiken. Als je meer gericht bent op zakelijke klanten, kan LinkedIn een betere keuze zijn. Instagram is ook zeer visueel en in Nederland een groter platform dan TikTok, dus de meeste ondernemers overwegen ook daar aanwezig te zijn.
Organische content: Laat zien dat je verbinding maakt
Organische content is de inhoud die je op sociale media post zonder ervoor te betalen. Het doel is om je volgers te betrekken, het delen van informatie over je bedrijf en het opbouwen van relaties met klanten. Zorg dat je content relevant, boeiend en consistent is. Houd ook rekening met de frequentie van de berichten.
Adverteren is niet alleen voor grote bedrijven
Hoewel organische content belangrijk is, is het soms niet voldoende. Het plaatsen van betaalde advertenties op sociale media kan helpen om je bereik te vergroten en nieuwe klanten aan te trekken. Dit kan nuttig zijn als je een nieuw product of dienst lanceert of als je je wilt richten op een specifieke doelgroep.
Zo heeft Aldi een reclame gemaakt over een goedkoop maar toch vrolijk Pasen, hiermee spelen ze in op de recessie. Overweeg om te adverteren op platforms zoals Facebook en Instagram, omdat ze gerichte advertentiemogelijkheden hebben.
Monitor je resultaten met analytische tools
Het is belangrijk om de resultaten van je social media-inspanningen te monitoren om te zien wat werkt en wat niet. Dit helpt je om te bepalen welke berichten het effectiefst zijn, welke kanalen de meeste betrokkenheid genereren en welke tijden het beste werken om te posten. Er zijn veel tools beschikbaar waarmee je analyses kunt maken, maar veel data kun je simpelweg uit de apps zelf halen.
Overweeg om iemand in te huren
Het beheren van social media voor je bedrijf kan een fulltimebaan zijn en kan afleiden van andere taken die je moet uitvoeren. Toch wil je wel je aanwezigheid opbouwen voor meer naamsbekendheid, meer verbinding of meer klanten. Het kan daarom zinvol zijn om iemand in te huren die zich volledig richt op het beheren van de social media-accounts van je bedrijf. Dit kan een werknemer zijn of je kunt ook overwegen om een freelancer in te huren. Het aantal freelancers is gegroeid naar 1,2 miljoen en daar zitten genoeg social mediamanagers tussen.