De benzineprijzen zijn de afgelopen jaren harder gestegen dan de inflatie, zoals eerder bleek uit onderzoek van Bovag. Een goede reden om vaker de trein te pakken zou je zeggen.
Helaas stijgen de prijzen van het Openbaar Vervoer in Nederland niet minder hard. Voor een treinkaartje van de Nederlandse Spoorwegen zal vanaf volgend jaar 1,85% meer betaald moeten worden. De gemiddelde treinreis is daarmee in 10 jaar tijd 37% duurder geworden. De prijs van een ‘voordelige’ jaarkaart van de NS steeg zelfs met 51%.
Met de verhoging van bijna 2% per 1 januari zal de prijs van treinkaartjes in 10 jaar anderhalf keer zo snel zijn gestegen dan de inflatie. De inflatiecorrectie bedraagt 1,25%, terwijl de Eurozone momenteel 0,6% deflatie kent. De overige 0,6% van de prijsverhoging komt door de hogere kosten die spoorbeheerder ProRail bij de NS in rekening brengt.
Daarnaast heeft de NS diverse kortingen afgeschaft, waardoor sommige reizen nog meer in prijs zijn gestegen. Niet alle kaartjes worden duurder, zo blijft een voordeelabonnement, waarmee de reiziger buiten de spits 40% reductie krijgt, onveranderd. De grote vraag is of de prijzen door de introductie van de OV-chipkaart nog verder zullen stijgen.
Ik rij met mijn grote auto veel goedkoper van Maastricht naar Amsterdam , dan 2de klas .
En ik heb mijn privacy , mijn muziek , mijn sigaartje , mijn privé gesprek .
Ik heb het jaren geleden , eens en nooit weer , met de trein geprobeerd .
Ik heb 2 x in de bus gezeten ,was 3 uur meer kwijt, in smerige treinen en duurder uit .