Ahold verwacht dat de deflatie in het 4e kwartaal aanhoudt en ziet ook geen verandering in het consumentengedrag of de concurrentie op de markt. Dat zegt de bestuursvoorzitter van de retailer, John Rishton, in een conference call naar aanleiding van de derdekwartaalcijfers. ‘Consumenten blijven prijsbewust waarbij ik zelfs een toename van de concurrentie in het vierde kwartaal verwacht en daarom blijven we investeren in de prijzen’, aldus Rishton.
De Chief Executive Officer geeft daarbij aan dat een deel van het vandaag aangekondigde kostenbesparingsprogramma van 350 miljoen euro aangewend zal worden voor het investeren in de prijzen. Daarnaast worden de kostenbesparingen op andere manieren gebruikt om waarde te creeren voor de klanten. Volgens Rishton worden de 350 miljoen euro aan kostenbesparingen evenredig over de komende drie jaren verdeeld.
Rishton merkt op dat het hier zowel autonome groei kan betreffen, als overnames en dat dit kan gebeuren in bestaande en neiuwe markten. ‘We kijken hierbij niet alleen naar landen die grenzen aan landen waar we nu al actief zijn, al biedt die bijvoorbeeld wel distributievoordelen’, merkt Rishton op. De uitbreiding zal wel plaatsvinden in Europa en de Verenigde Staten, waar Ahold nu al actief is. De CEO zegt verder dat alle soorten overnames, zowel kleine als grote, bekeken worden.
Via: FD