De prijs van diamanten zal naar verwachting flink gaan stijgen, als we dit artikel van Bloomberg mogen geloven. In de emerging markets, zoals China en India, zullen er in de toekomst steeds meer mensen kiezen voor de glimmende stenen als luxegoederen in plaats van het glimmende gele edelmetaal.

In de afgelopen drie jaar is de prijs van ruwe diamanten met 130% gestegen. Bekijk hier de Composite Rough Diamond index. De prijs van goud is in diezelfde periode met ongeveer 75% toegenomen.

Volgens Edward Sterck, een analist van BMO Capital Markets, zal de prijs van ruwe diamanten in 2012 met 9% stijgen. Voor 2013 en 2014 wordt een stijging van respectievelijk 1,4% en 4,8% verwacht. De prijs van goud zal in 2012 volgens een aantal door Bloomberg geselecteerde analisten met 19% stijgen.

China en India zijn overduidelijk de landen die warm lopen voor het hardste materiaal dat in de natuur voorkomt. China, India en het Midden Oosten zullen in 2015 goed zijn voor 40% van de vraag naar diamanten. In 2005 lag dit percentage nog op 8%.

De Beers S.A. is overigens de grootste diamantenboer die er op deze aardkloot te vinden is. Het diamantbedrijf de Beers die zo’n beetje een wereldmonopolie op diamant bezit, heeft deze monopolie positie gebruikt om een kunstmatige schaarste op te wekken, om zo de prijzen hoog te houden.

Het succes van de diamant begon in 1940 in de Verenigde Staten. Er werden grootschalige reclamecampagnes gestart waarin diamanten sterk werden geassocieerd met romantiek en liefde. Het is de Beers goed gelukt om dit de mensheid aan te leren. De slogan toentertijd  was ‘A diamond is forever’ en wordt nog steeds gebruikt.

Eerst kwam de vraag naar diamanten voornamelijk uit Amerika vanaf 1940. Later volgden ook Japan en Europa. Nu blijkt dus dat de opkomende economieën deze traditie zullen gaan voortzetten.