De inkoopmanagersindex die de bedrijvigheid aangeeft steeg in augustus jl. van 50,8 naar 53,5. Een stand boven de 50 wijst op groei. Met de werkloosheid is het echter maar droevig gesteld.
Export stijgt
De export bereikte het hoogste niveau in 28 maanden als gevolg van de grootste toename van nieuwe orders sinds 2011. Het zou te maken hebben met nieuwe producten die op de markt werden gebracht.
Transportsector nog altijd maar zus en zo
De transportsector van Nederland groeide met een half procent over kw1 en kw2 tegenover dezelfde periode in 2012. Dat is positief want goederen moeten getransporteerd worden en dit is een van de eerste sectoren die dus een toename moet laten zien. Wie echter dieper gaat kijken merkt dat het meest luchtvaartbedrijven waren die passagiers vervoeren en de gestegen brandstofkosten doorberekenen; dat koeriersbedrijven vooral profiteerden van gestegen online verkopen maar – en dit is cruciaal om niet te vroeg victorie te kraaien – de wegtransporteurs hun omzet met 3 procent zagen dalen en dat ook de expediteurs het slecht deden. Al met al : voorzichtig bemoedigende lichtpuntjes maar géén jobcreatie, wel integendeel.
Jobless recovery
Dat bestaat, we zien het bijvoorbeeld ook in de VS : een licht economisch herstel maar zonder dat dit zich vertaalt in toenemende werkgelegenheid. Inderdaad neemt het aantal banen zelfs nog af. De opleving moet eveneens nog altijd te wijten zijn aan kostenbesparingen, dus vooral bijkomende ontslagen.