Bovenstaande uitspraak komt van de Nederlandse retailexpert Cor Molenaar tijdens een congres over de toekomst van e-commerce. De Amerikaanse webgigant Amazon komt waarschijnlijk naar Nederland en dat zullen alle traditionele winkels merken ook!
Shoppen in 2020
Het congres in Arnhem is onderdeel van het onderzoeksprogramma Shopping2020 : Hoe shopt de klant in het jaar 2020? 100 Experts en 460 bedrijven onderzoeken de toekomst van het winkelen om zo te voorkomen dat de boot van het online shoppen gemist wordt.
Aansluiting zoeken
In de laatste 4 jaar is het aantal webwinkels met 108 % gegroeid, tegenover een krimp met 1 procent bij traditionele winkels. Nederland kent inmiddels meer dan 26.000 webwinkels, de meeste eenmanszaken. Molenaar raadt retailers aan om aansluiting te zoeken bij grote digitale netwerken zoals eBay en Facebook. “We gaan naar een hybride, intuïtief winkelende consument die constant schakelt tussen on- en offline. Die persoon wil op elk moment dat het hem of haar uitkomt bediend worden, en daarvoor schieten de middelen van relatief kleine Nederlandse winkels tekort“.
En u, lezer, winkelt u ook meer en meer online? Al vaker gekocht misschien en is dit u bevallen? Kijkt u als shopper uit naar Amazon Nederland of vreest u voor het op termijn verdwijnen van de gezellige traditionele winkel(straat)? Laat het ons vooral weten…
Cor moet niet zo zeiken.
Dit is de nieuwe manier van vraatzucht: je koopt een winkel of naam, vervolgens koop je ander winkels in andere steden -kan vandaag de dag voor een appel en een ei- en transformeert deze binnen de “formule” en naam van de oorspronkelijke. Dat lijkt als snel een betere winkel, beetje redesign en positionering. Dat zet je een poosje door en werkt ondertussen aan je inkooporganisatie, voorraadbeheer en webwinkel. Op enig moment heb je een “naam” in het land, mooie omzet en kan er stevig gehandeld worden bij de producenten. Via de webwinkel kunnen de producten tegen schgerpe prijzen worden aangeboden want ja: alleen een pakhuis en orderpickers is wat je nodig hebt. En de winkels: ach, die worden een voor een gesloten wegens tegenvallende omzet. Alle investeringen worden dubbel en dwars terugverdiend door het afscheid nemen van personeel.
Ik heb laatst een documentaire over het reilen en zeilen van Amazon in Duitsland gezien.
Er werd gesproken over moderne slavernij. Onderbetaalde krachten vanuit alle windstreken die gewoon niets te vertellen en nauwelijks rechten hebben. Om de werknemers in het gareel te hebben was een ordedienst van extreem rechtse Duitsers aangesteld. Die werknemers waren intern gehuisvest. Laatste nieuws was dat die ordedienst vanwege publieke druk is teruggefloten. Maar dat neemt niet weg dat ik behoorlijk ben geschrokken. Voor mij geen Amazon meer.
Wanneer dat exclusief iets voor Amazon zou zijn …
Electronica uit de Chinese Foxconn kazernes, textiel uit Pakistaanse sweat shops, geld uit de “geld uit het niets” fabrieken uit allerlei landen, ’n ultra corrupt zorgsysteem via gedwongen, hoge zorgbelastingen in eigen land etc. etc.etc.
Wanneer je zo redeneert kun je mi vandaag beter nog ophouden met ook nog maar een stap te zetten.
Een goede ontwikkeling:
1) Het webwinkelierschap stimuleert de ondernemersgeest meer dan de loonslavernij bij traditionele winkeliers (winkelketens).
2) Traditionele, binnenstad ontsierende winkelketens zullen voor een groot deel verdwijnen
3) Over hele, heeeeele lange tijd zullen de vastgoedbazen inzien dat ze hun meters niet meer verhuurd krijgen en zich aanpassen aan de nieuwe realiteit. Er zal dan enkel nog bestaansrecht zijn voor winkels die zich weten te onderscheiden; eenheidsworst gaat immers via het web. Diversiteit en originaliteit zullen het winkelstraatbeeld bepalen, ik kan me er nu al op verheugen.
Maar het gaat nog heel lang duren…
In de stad in de buurt waar ik woon hebben ze niks te koop wat ik wil.
Een gewone adaptor voor een GSM hebben ze nog niet.
Als ze ze wel hebben is het personeel ondeskundig, en weet niet wat er wel en niet mee kan.
Dus kijk ik op internet. Als het moet laat ik het uit Amerika of Hongkong komen.
Ja dat krijg je in een land van dozenschuivers, van me-too ondernemers. Onze handelsgeest, onze Rotterdamse haven….onze rol als logistieke draaischijf van, ja, van wie precies? Maar nee, we zijn er echt super goed in, al een paar honderd jaar volgens sommigen.
Zolang de produkten die je verkoopt ook bij de concurrent verkrijgbaar zijn, je je personeel behandelt als commodity en zij jou zien als ’t-is-rot-maar-’t-mot werkgever, zolang zal het nooit meer wat worden met de detailhandel.
Ga eens iets origineels bedenken en vervolgens verkopen en bouw eens een team van gepassioneerde medewerkers op die je ook als unieke waarde van je onderneming erkent en beloont…
Hij doet net of hij strategisch advies geeft, maar het is slechts een tactische oplossing om nog meer van hetzelfde via andere kanalen bij de consumenten te laten belanden. Één woord heb ik hiervoor:”visieloos”
If you can’t beat them, join them.