Ingezonden artikel | De bouwsector verkeert sinds het uitbreken van de crisis al zes jaar in een grote malaise. De beursgenoteerde bouwbedrijven van ons land zijn daarbij niet onaangetast gebleven. Zij werden groot en Internationaler vóór het uitbreken van de crisis. Sindsdien blijven ze jarenlang hangen in een zoektocht naar winst. Dit virus lijkt ook te zijn overgeslagen op de beleggers in bouwbedrijven. Te lang koesteren zij hoop.
Grote bouwbedrijven zijn de klos
Een analyse van de bouwsector en de markt geeft ruim voldoende handvatten om vast te stellen, dat de grote bouwbedrijven weinig kans maken op een structureel betere toekomst. Reeds voor de crisis was de Nederlandse bouwsector ‘ te groot gegroeid ‘ door de alom heersende welvaart. Dit was mede reden om buiten de landsgrenzen kansen te zoeken. Echter, binnen Europa waren en zijn reeds tal van sterke en grote bouwbedrijven. Scherpe calculaties en onvoorziene problemen vergezelden diverse buitenlandse bouwprojecten. Daarnaast namen beursgenoteerde bouwbedrijven collega bedrijven over om maar tot schaalvergroting te komen en markt te veroveren in Nederland.
Beleggen in bouwsector: vertrouwen is te groot
Een blik op de toekomst in binnen- en buitenland maakt de zaak er niet rooskleuriger op. De woning-, winkel- en kantorenmarkten zullen jarenlang een zeer kleinschalige dynamiek vertonen. Steeds duidelijker is dat oude productieniveaus voorgoed tot het verleden behoren. Berichten die beursgenoteerde bouwbedrijven publiceren, zitten in de sfeer van ‘overleven van de crisis’. Gepoogd wordt om beleggers aan het lijntje te houden door negatief nieuws af te wisselen met een positief berichtje. Hierdoor blijven de grote lijnen van de bouwsector buiten beeld. Politieke steunmaatregelen zoals een verlaagd btw tarief zijn niet anders dan leuk strooigoed. Zij versluieren de werkelijke kwestie t.w. het saneren van de bouwsector. Voor die conclusie is moed nodig. Moed welke vooralsnog ontbreekt bij het management van bouwbedrijven, de Haagse politiek en last but not least bij de beleggers. Beleggers koesteren – alhoewel het al laag is – een te groot vertrouwen in bouwfondsen. De actuele publicatie van halfjaarcijfers moet worden opgevat als een ad hoc bericht en gaat voorbij aan de structurele ontwikkeling van de bouwmarkt. Kortom het beleggersrisico is hoog en daarvoor zijn geen complexe berekeningen nodig.
drs. R.H. de Ruiter, bouwanalist
En dus kochten ze met geleend geld (lage rente voor komende jaren) aandelen terug van hun eigen bedrijf. De waarde per aandeel stijgt, en dus de koers. En die schuld, naja, da’s voor mijn opvolger, aldus de cfo. Die flikkert er maar 5000 man uit, dat was toch al nodig.
Biflaten, we bouwen niet omdat het nodig is, maar om de papieren molen der artificiele welvaart te laten draaien.
Da’s zielig
Da’s onhoudbaar
Da’s eindig
Na de lachende derde komt de huilende vierde; The greater fool
Pass it on people.
Breng Madman nou NIET op ideetjes voor een nieuwe ‘nick name’ aub
Laat ‘m maar lèkker cassettebandjes op z’n Commodore 64 terugspoelen.
Vermits de lokale rendieren ze niet reeds opgevreten hebben en dikke ‘Basics-‘ vlaaien rond zijn onverwarmde blokhut hebben gelegd hihi …
;-
Bouwgerelateerde pennystock:
http://mobile.bloomberg.com/quote/IM:NA
Men had een -/- 30 miljoen Poolse tegenvaller.
Maar toch, diversificatie….
Al jaren het geval. Uiterst speculatief. Vanaf blijven is een goed advies inderdaad. Kijk dit Nederlands bouwpareltje eens op de 10 jaar grafiek: http://investing.money.msn.com/investments/charts?symbol=NL:HEIJM#
Vraag me ook af waar al dat optimisme vandaan komt! Grote vraagstukken die opgelost moeten worden, ( kantoormarkt, grondstoffen, woningmarkt vooral oude woningen enz) maar geen geld.
Zal i.d.d behelpen blijven. Gat in de markt is nog niet gevonden.
Arie Mulder
Goed artikel en in grote lijnen kan ik me hier best wel in vinden. Vooral als je bedenkt dat het natuurlijk voor de hand zou liggen om nog vele havens en vliegvelden in het buitenland aan te leggen, baggerwerk te verrichten, of nog belangrijker zaken zoals Palmeiland uit de zee te stampen met onze kennis van zaken en uitvoering. Het is niet zo’n wonder dat deze tak van industrie dus al zo’n 6 jaar in de malaise zit, hoewel er van alles is gebeurd aan het cijfermatig oppoetsen van het geheel, waardoor het niet zo opviel. De orderportefeuille is vaak veel belangrijker dan de cijfers zelf. Het probleem is dat die ook nog eens winstgevend uitgevoerd moeten kunnen worden. En helaas daar ontbreekt het nog wel eens aan, denk ik zo.
Veel van dat buitenlandse werk is verloren gegaan aan andere partijen, zoals o.a. China. Kwalitatief dan misschien wel minder, maar zeker goedkoper en voorzien van alle mogelijke staatssteun. Alleen de high-tech en heel specialistische projecten zijn misschien nog voor ons weggelegd, maar daarvan waren er niet zoveel meer in de afgelopen 6 jaar.
Of dat buitenlandse werk is gewoon afgeblazen vanwege de desastreuze situatie rond de wereldeconomie. Denk eens aan het dijkenproject in de USA na Katrina. Hoor je weinig meer over. Ook over het redden van Venetië hoor je ook nog maar weinig. Uitgesteld of afgeblazen, ik weet het niet, maar noodzakelijk lijken me dat soort dingen voor de betrokken landen wel. Alleen nu even niet.
Toch blijft onze weg- en waterbouwkunde behoren tot het beste ter wereld. En terecht, gezien de vele staaltjes van vakmanschap, gereedschap en geweldige ingenieurs, die wereldwijd hun opdrachten uitvoerden.
En ook weten we gewoonweg als belegger niet precies hoe het zit met al die onderaannemers en het gekonkelfoes dat daar allemaal plaatsvindt, waardoor het inderdaad moeilijk wordt de zaken op hun juiste meritus te beoordelen.
Het beleggen in deze sector beslist wat anders dan het er daadwerkelijk in deelnemen.
Laatste slachtoffer is natuurlijk BAM. http://www.z24.nl/ondernemen/geen-nieuwe-lijken-bij-bam-in-de-kast-topman-de-vries-pakt-zijn-biezen-489537 Die komen niet echt lekker de crisis door. Forse afschrijvingen, net als bij Imtech.
“Geen nieuwe lijken bij BAM in de kast” maar ONDERTUSSEN NEEMT DE TOPMAN ZIJN BIEZEN!!!???
Imtech stond in 2012 nog op 10 euro (emissies ingecalculeerd) en nu onder de 40 cent.
BAM zweefde in 2012 tussen de 2 en 3 euro, staat nu op nog op 1,80.
Aan de tegenstrijdigheid van “geen lijken in de kast, maar topman pakt zijn biezen” kunnen we denk ik wel de conclusie trekken dat dit aandeel erg shortwaardig is op dit moment.
Kijk al die speculanten, o.a. JP Morgan, Blackrock, flink short zitten. http://shortsell.nl/short/BAM/all
Totdat ze vinden dat het genoeg is en dan kopen ze de koers weer tientallen procenten omhoog. Van bouwbedrijf tot beurs-stuiterbal. Niets is meer onder controle.