Voor het eerst in twee jaar tijd betaalt het Nederlandse bedrijfsleven facturen minder snel. Uit de Barometer Betaalgedrag van Graydon blijkt dat tijdens het derde kwartaal van 2016 bedrijven gemiddeld na 40,9 dagen betaalden. Dat is iets later dan vorig kwartaal. In vergelijking met vorig jaar is de gemiddelde betaaltermijn wel met bijna anderhalve dag verbeterd.
“Vorig kwartaal moesten we al vaststellen dat het betaalgedrag voor het eerst in twee jaar tijd aan het stagneren was. Dit kwartaal zien we voor het eerst dat het aantal dagen dat een factuur op betaling laat wachten, toeneemt”, zegt Peter Schoenmaker, director Sales en Development van Graydon. “Initiatieven die oproepen tot een beter betaalgedrag, vanuit zowel de politiek als het bedrijfsleven, zijn des te meer nodig om de grip om op de trend van een steeds beter betaalgedrag niet te verliezen. Op die manier kunnen we ervoor zorgen dat ook vooral kleinere bedrijven van voldoende liquiditeit voorzien zijn.”
De gemiddelde betaaltermijn mag dan gestegen zijn ten opzichte van vorig kwartaal, toch onderscheiden een aantal sectoren zich van het totale beeld. Zo is de Horeca (39,1 dagen) sneller gaan betalen dan het vorige kwartaal. Deze sector neemt de derde plaats in van sectoren die het snelst betalen, de Vastgoedsector (38,5 dagen) staat op de tweede plaats en de koploper is de Overige dienstverlening (38,0 dagen). In deze sector, waar onder andere belangenorganisaties, wellness en Reparatiebedrijven in vertegenwoordigd zijn, worden facturen bijna drie dagen sneller betaald dan op dit moment gebruikelijk is in het Nederlandse bedrijfsleven. Facturen in de Leasebranche laten in het derde kwartaal van dit jaar met 44 dagen het langst op betaling wachten.
Als we de vergelijking maken met dezelfde periode een jaar geleden dan zien we dat ongeveer de helft van alle sectoren sneller zijn gaan betalen. De verbetering is het grootst in de Vastgoedsector (5 dagen sneller) en de Overige Dienstverlening (5 dagen sneller). De grootste afname van het betaalgedrag noteert Graydon in de IT & Communicatie (4 dagen trager) en Water- en afvalverwerking. Echter tegenover het tweede kwartaal van dit jaar zien we in laatst genoemde sectoren een licht verbetering.
Op regionaal niveau zien we dat Zeeland met 38,6 dagen nog steeds op kop staat als het gaat om de snelste betalingen. Sterker nog, de provincie betaalt niet alleen anderhalve dag sneller dan de nummer twee (Friesland met 40,2 dagen), de provincie betaalt sneller dan in dezelfde periode een jaar geleden en sneller dan in het vorige kwartaal. Dezelfde trend maar dan in negatieve zin zien we terug in de provincie Flevoland, waar facturen met 42,5 dagen niet alleen het langst op betaling wachten. Het betaalgedrag in deze provincie neemt af in vergelijking met dezelfde periode een jaar geleden, maar ook ten opzichte van het vorige kwartaal dit jaar.
“Vorig kwartaal moest Graydon al vaststellen dat de bodem van een steeds beter betaalgedrag bereikt was”, aldus Schoenmaker, “alleen aanvullende betalingsinitiatieven voor een beter betaalgedrag vanuit het bedrijfsleven kunnen de trend nu nog keren. De huidige inspanningen zien we nog niet terug in het algehele beeld van deze Graydon Barometer Betaalgedrag. We kijken daarom uit naar de volgende Barometer als we alle betaalgegevens in kaart hebben om de balans voor 2016 op te maken.”
Een betere graadmeter voor de economie bestaat er niet.
Heeft ook niets met betalingsmoraliteit te maken wat vaak geweerd word.
Wat iemand niet heeft kan hij niet geven , erg simpel is dat toch en dat is wat vele politici niet snappen en niet half weten hoe slecht het MKB in ons land ervoor staat.
De middenklasse heeft zich altijd geschaard en verscholen achter de hogere klasse en rechtse regeringen.
Ik hang noch links of rechts aan, maar weet wel, dat die zogenaamde middenklasse vaak neerkeek op die zogenaamde lagere werkklasse.
Uiteindelijk zal die zogenaamde middenklasse vermalen worden door hun goden de ‘hogere klasse’, omdat deze hun niet meer kunnen redden.
De zelfstandigen hebben te lang de mensen in loondienst als mindere individuen beschouwd en zal daar een flinke prijs voor gaan betalen.
Deze groep hebben ze het meeste geld verdiend de afgelopen 50 jaar.
En waarom?, omdat ze zich een rad voor ogen hebben laten draaien en zich hebben laten verwijderen van het slimme volk.
In feite is elke burger een consument, iedereen moet het leven erin houden.
De machthebbers en de kerk, hebben de samenleving geleerd ( met intimidatie,geweld en misleiding ) dat er een duidelijk onderscheid is tussen mensen en groepen.
Zo werd de klasse scheiding een feit, ook door bepaalde groepen meer geld te laten vergaren dan de ander, zodat eerstgenoemd dit kapitaal en hun positie zouden gaan verdedigen tegenover de rest van de samenleving.
Hiermee, was ook het onverschillige, laatdunkend, misdadige, misleidende, ongevoelige en machtlustig gedrag en feit in de westerse wereld.
Zelf nooit genoeg hebben, ook al hebben anderen bijna niks.
En de loftrompet maar spelen dat het geweldig gaat met de economie, ja tot 1 dag na de verkiezingen.
Dan komen de echte cijfers en waarheid weer terug.
Ik begrijp niet goed, waarom of er een $ teken in de logo/aanhef van het artikel moet staan!!
Wat is dit voor achterlijke lijpigheid en slaafsheid?
Bent u ook volledig de weg kwijt?
Wie houd zich hier angstvallig schuil achter de naam van Biflatie.nl?
Wees niet bang en speel geen poppenkast, dat doen er al teveel.
Let ook eens op de incasso’s: Ziggo is overgegaan op maandelijkse incasso’s, mijn ziektekostenverzekering incasseert een week voor de feitelijke week al mijn premies, de betaaltermijn van de gemeentelijke belastingen is met een maand verkort en bovendien niet meet in termijnen mogelijk. Voor mij is het duidelijk: iedereen zit op zijn/haar centen, ergo: het vertrouwen is weg.
De winkeliers, hebben altijd geleefd en gevreten van de meerderheid van de bevolking die hun spullen kocht.
Door hoogmoed hebben ze het goede contact verbroken en zijn ze overgeleverd aan de willekeur van de consument in mindere tijden.
Ik werk al 32 jaar als zelfstandige, maar heb mijn partners en consumenten meer lief dan de meesten van mijn collega’s.
Vooral die laatsten wil ik voordelen bieden.
En waarom?, niet speciaal voor de winst, maar omdat zij aan het eind van de keten zitten.
En daar gaat het om, omdat alles ervoor daar ook bij hoort.
Dit zal voor velen een moeilijke beredenering worden, maar hij klopt uiteindelijk wel.