Na de Amerikaanse feestdag Thanksgiving (de dag waarop dank wordt gezegd voor de oogst en alle andere “goeie dingen”) volgt Black Friday en na het weekend Cyber Monday. Amerikanen zijn dol op bijnamen: op Black Friday openen alle fysieke, “echte” winkels hun deuren voor koopjesjagers. Cyber Monday is dan weer de hoogdag voor de Amerikaanse webwinkeliers.
Hoeveel geld kan de consument nog kwijt?
De verwachtingen zijn dit jaar extra gespannen en hoog, er wordt aangenomen dat de consument zijn portefeuille zal leegmaken en het zal een duidelijk teken zijn of zijn vertrouwen gegroeid is (consumentenvertrouwen). Hoeveel kunnen de steeds armer wordende Amerikanen nog spenderen?
Cruciale dagen
Black Friday en Cyber Monday zijn doorgaans goed voor maar liefst 40% van de jaaromzet. Het verkeer naar webshops (online verkopen dus) is dit jaar al 35 % hoger dan vorig jaar, dus de trend naar online shoppen zet zich verder. Er wordt gerekend op webverkopen tussen 1,8 en 2,27 miljard dollar. Dat zou dan een enorme sprong zijn tegenover Cyber Monday 2012 toen een kleine 1,5 miljard omzet geboekt werd.
Infographic
Hieronder een knappe Infographic van Kapitall via Zerohedge.com die deze beide dagen visualiseert.