Een vrachtschip van het Chinese scheepvaartbedrijf COSCO is vertrokken op een tocht van 5400 kilometer vanuit de noordoostelijke haven Dalian naar Rotterdam. Volgens de Chinese staatsomroep gaat de reis via de Noordoostelijke Doorvaart een kleine dertig dagen duren, twee weken korter dan de gebruikelijke route tussen Azië en Europa langs het Suezkanaal.
Zal de reis slagen dan zou dit volgens Sam Chambers, redacteur van het tijdschrift SinoShip, in potentie de wereldhandel dramatisch kunnen veranderen. “De Chinezen zullen dan hevig gebruik maken van de Noordoostelijke Doorvaart. Het draait allemaal om het hebben van verschillende opties, het hebben van alternatieven in noodsituaties.”
China en de Noordpool
Daarnaast is China geïnteresseerd in het poolgebied vanwege de grondstoffen dat het enorme land nodig heeft om te kunnen blijven ontwikkelen. China grenst niet aan de Noordpool, ook maakt het geen territoriale aanspraak, maar ze ziet de potentie op het gebied van wetenschap. Bovendien moet zeker niet de militair-strategische waarde worden onderschat.
Infrastructuur
De Noordoostelijke Doorvaart is momenteel ongeveer vier maanden in het jaar bevaarbaar door smeltend poolijs. Door het broeikaseffect is het niet uitgesloten dat deze periode in de toekomst langer kan worden waardoor het belang van de route zal kunnen toenemen. Toch zal het ontwikkelen van de route nog wel de nodige tijd kosten. Sinds het uiteenvallen van de Sovjet-Unie wordt de route niet meer gebruikt. Er moet dus nog genoeg gedaan worden om een infrastructuur op te zetten voor bijvoorbeeld noodsituaties.
Ook Duitsland vaart er op uit
Toch zijn de Chinezen positief. “Het zal het marktpatroon van de wereldscheepvaart veranderen omdat het de maritieme afstanden significant zal verkorten tussen Chinese, Europese en Amerikaanse markten,” zei professor Qi Shaobin van de Maritieme Universiteit in Dalian. Het is dus niet alleen interessant voor China. Vandaar dat twee jaar geleden al twee Duitse schepen door de noordelijke route voeren. Het 19.000 ton wegende schip Yong Sheng, met een lading van zwaar materieel en staal, wordt in september verwacht in Rotterdam.
Ach ja, wat houdt een grootmacht nog tegen.
http://www.nujij.nl/economie/banksters-overheid-de-schokkende-confidentiele.24668145.lynkx
Bankiers het blijft tuig.
Ratten zijn het wanneer gaan we eens ratten vallen zetten.