Nieuwe cijfers van het CBS schetsen een enigszins postief beeld over het consumentenvertrouwen en de consumptie in Nederland. Zo hebben huishoudens in september op jaarbasis 1,5% meer besteed aan goederen en diensten. Een maand eerder stegen de bestedingen nog met 1,4% op jaarbasis. Ook het consumentenvertrouwen verbeterde. Die index die het vertrouwen van de Nederlanders meet kwam in november uit op -7. In oktober stond de index nog 3 punten lager op -11. In juli 2007 stond de indicator nog op +18 en een dieptepunt werd bereikt in maart 2009, toen het consumentenvertrouwen uitkwam op -33. Het vertrouwen is bijna drie jaar niet zo hoog geweest. Aan het onderzoek van het CBS doen 1000 Nederlandse huishoudens mee. De geïnterviewden kunnen vinden dat het beter gaat (de ‘optimisten’), dat het slechter gaat (de ‘pessimisten’), dat de situatie gelijk blijft of dat ze het niet weten. De indicator van het consumentenvertrouwen wordt berekend als het gemiddelde van de saldi van de positieve en negatieve antwoorden. Er zijn dus momenteel nog wel meer pessimisten dan optimisten, aangezien de index nog steeds in de min staat.

Aan de groei van de consumptie in september hebben hogere bestedingen aan zowel goederen als diensten bijgedragen. Aan goederen werd door de huishoudens 2,9% meer uitgegeven in vergelijking met dezelfde maand vorig jaar. De bestedingen aan diensten waren 0,4% hoger. Aan duurzame goederen werd 5,6% meer besteed. Dit is voor een belangrijk deel toe te schrijven aan een sterke groei van de bestedingen aan huishoudelijke apparaten, personenauto’s, en computers. De toename is iets kleiner dan voorgaande maand. Een deel van de consumptiegroei is toe te schrijven aan een hoger gasverbruik. Huishoudens verstookten 30% meer gas dan een jaar eerder. Dit komt doordat de temperatuur lager was dan in september 2009. Aan voedings- en genotmiddelen werd ongeveer even veel besteed als een jaar eerder.

Wat betreft het vertrouwen waren de Nederlandse consumenten in november vooral minder pessimistisch over het economisch klimaat. Dit onderdeel van het consumentenvertrouwen steeg 4 punten en kwam uit op -6. Daarbij verbeterde het oordeel over de economische situatie in de afgelopen twaalf maanden het meest. De kijk op de economische situatie in de komende 12 maanden verbeterde eveneens. De koopbereidheid veranderde in november weinig. Deze deelindicator van het vertrouwen steeg 1 punt en kwam uit op -8. Consumenten waren minder negatief over hun eigen financiële situatie in de afgelopen 12 maanden. Ze vonden de tijd ook minder ongunstig voor het doen van grote aankopen. De stemming van consumenten over de eigen financiële situatie in de komende 12 maanden was echter iets pessimistischer dan een maand eerder.

Op de vraag waar Nederlanders op zouden bezuinigen bij een daling van hun netto inkomen antwoordde 20% de vakantie en uitgaan. Duurzame artikelen (als televisies, computers en camera’s) worden ook door één op de vijf consumenten genoemd. Zo’n 10% zou bezuinigen op de auto. Slechts een op de zestien consumenten denkt te besparen op voeding, dranken en tabak.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nieuw in de wereld van cryptocurrencies? Bekijk nu uw mogelijkheden op Nederlands grootste exchange...

Ontvang jij al een passief inkomen door het staken van crypto?

Lees meer over crypto staking op onze favo platformen: