De Nederlandse detailhandel heeft in maart van dit jaar 5,3% minder omzet behaald dan in maart vorig jaar. Het volume was 7,8% kleiner, de prijzen waren 2,6% hoger. De samenstelling van de koopdagen was minder gunstig dan in maart 2012. Het negatieve effect hiervan op de omzet wordt geschat op zo’n 2%. Ondanks dit gegeven is duidelijk dat de Nederlandse consument de hand op de knip houdt. Het is nog steeds crisis en dat is funest voor de detailhandel. Onderstaande grafiek laat de dalende trend van de afgelopen jaren zien.

Krimp non-foodwinkels
De omzetdaling in de detailhandel komt vooral door een sterke krimp bij de non-foodwinkels. Deze winkels boekten bijna 12% minder omzet dan een jaar eerder. Het volume was ruim 13% kleiner. Bijna alle non-foodbranches leverden omzet in. Alleen de drogisterijen wisten de omzet op hetzelfde niveau te houden als vorig jaar. De grootste klappen kregen de doe-het-zelfwinkels, kledingwinkels en textielsupermarkten. Sommige branches hebben mogelijk last gehad van het relatief koude weer in maart.
Eten blijven we altijd
Winkels in voedings- en genotmiddelen noteerden een omzetstijging van ongeveer 4%. Het volume was iets kleiner dan een jaar geleden. De omzettoename is toe te schrijven aan de supermarkten, die ruim 5% meer wisten om te zetten. Deze groei kwam deels doordat de inkopen voor Pasen dit jaar voornamelijk in maart plaatsvonden en vorig jaar vooral in april. Postorderbedrijven en internetwinkels behaalden bijna 6 procent meer omzet, zo blijkt uit cijfers van het CBS.


