Bij blockchain (waaruit bitcoin en altcoins ontstaan zijn) is het altijd te doen om decentralisatie. Nemen we: digitaal geld, de allereerste toepassing. Ons fiatgeld (euro’s, dollars, yen et al.) wordt sedert lang centraal beheerd, uitgegeven, gestuurd ook. Door centrale banken. In Europa de ECB (opgericht in 1998), in de VS de Federal Reserve (sinds 1913) enzovoort. Die hebben er vaker wel dan niet een potje van gemaakt. Zo zijn Booms en Busts man-made, dat bewijst de Oostenrijkse school als economische denkrichting. Het is ook de reden waarom de illustere onbekende Satoshi Nakamoto bitcoin creëerde in 2009. Het zou gedaan zijn met (fiat)geld onverantwoord te manipuleren. De rente wat omlaag of wat omhoog, meer te onpas dan te pas. Wat geld bijdrukken meestal want wie zeurt er nog om honderd miljard meer of minder. Het is krediet, het is schuld, jawel, maar het gebeurt allemaal voor ons goed…
Het digitale grootboek
Decentralisatie dus, zodat àlle partijen dezelfde informatie hebben, en rechten krijgen, en controle kunnen uitoefenen. Allemaal in de distributed ledger, het digitale grootboek dat voor iedereen in te zien is en te checken. Niets in de zakken, niets in de mouwen! (Redelijk) anoniem. In gelimiteerde hoeveelheid. Onveranderlijk, onomkeerbaar en deelbaar. Dat vat zo ongeveer de belangrijkste kenmerken samen van het nieuwe digitale geld dat bitcoin (en de meeste altcoins) is. Ook met het wangedrocht inflatie, die sluipmoordenaar van de koopkracht, zal korte metten worden gemaakt. Eens alle bitcoins gedistribueerd (in 2140, dus nog even wachten) wordt de geldontwaarding nul. Tot zover Nakamoto’s droom, die een werkelijkheid in ontwikkeling is geworden.
(R)evolutie
Met ‘uitvindingen’ gebeurt het wel vaker: soms blijkt iets heel goed bruikbaar voor een ander of soortgelijk doeleinde. Denk aan Viagra bijvoorbeeld, wat ook bij toeval het licht zag als middel tegen erectieproblemen. Zo is tevens de blockchain een geheel eigen leven gaan leiden. De distributed ledger technology (DLT) bleek nog dienbaar voor een hele waaier aan andere toepassingen, dan alleen maar digitaal geld. Hij bewijst zich meer en meer om zelfs complete industrieën en bedrijfstakken te revolutioneren. Neem de gezondheidszorg, om even in deze hoek te blijven. Stel u de dossiers met de complete gegevenshistorie van alle patiënten voor in de DLT. Geen fouten meer, geen twijfel, geen geknoei en makkelijker verbanden gelegd. Geen tijdverlies, ook geen nodeloze onderzoeken dus een enorme besparing voor alle betrokkenen. Idem dito voor bijvoorbeeld de wereld der wet en recht van Vrouwe Justitia.
Onzeden
Een sector die zich van oudsher snel adapteert aan het allernieuwste, qua uitvindingen of technologie, wetten of sociaal-maatschappelijke gebruiken, is die van de vice. De onzeden, de ondeugden, nog beter vertalen in deze is erg moeilijk. Onzeden zijn moreel ‘discutabel’ maar…we houden er alemaal zo van. Omdat ze leuk zijn, opwindend, aangenaam, doen genieten, en alle beslist eigen aan het menszijn. Vices kunnen trouwens allemaal leiden tot verslavingen, dat hebben ze ook gemeen. Het gaat om alcohol drinken, gokken, roken, pornografie consumeren en dergelijke. Vandaar dat er ontzettend veel geslaagde businesses zijn die zich ermee bezig houden. ‘Businesses devoted to behaviors that are traditionally regarded as morally questionable vices,’ zoals Wikipedia.org dat zo fijntjes omschrijft.
Toepassingen
Elk van de genoemde (deel)sectoren heeft zich dan ook in een vroeg stadium op crypto en/of blockchain gestort. Zoals de internationale porno websites die cryptomunten gingen accepteren (denk aan de relatieve anonimiteit). De wijnhandel die blockchain gebruikt (in China bijvoorbeeld, dankzij VeChain, VET). Om van de druiven tot de kleinhandel elke stap in het productieproces en transport vast te leggen. Geen namaak of verliezen meer hier. Maar ook de gamingindustrie zag al heel snel alle voordelen die crypto/blockchain kunnen bieden.
Gaming
‘Gamers were some of the early adopters of cryptocurrencies as they were already familiar with many in-game virtual currency models and saw the benefits of integrating cryptocurrency networks into the domain.’ Dat gaat dan over spellen spelen online, alleen of in groep. In virtuele omgevingen zoals Second Life. Met skins die je kunt kopen, in-game items die je kunt ruilen, op WAX bijvoorbeeld, de Worldwide Asset eXchange. Sommige hebben zelfs hun eigen token, een soort cryptomunt die slechts bruikbaar is op sites of in groepen of binnen omgevingen.
eSports
Andere soorten van spellen zijn de eSports, het wedden op sporten. Zo maakt UniKoinGold daarbij gebruik van zo’n eigen digitale munt, een token genaamd UKG. De wereld der eSports alleen al is big business en dit wereldwijd. Blockonomi.com: ‘eSports is currently on the trajectory to a total worth of more than $138 billion with a rapidly growing global audience of more than 380 million users.’
Makkelijk gaat ook
Dan zij er nog de ontzettend populaire, zogenaamde casino spellen. Alles wat je in een ‘gewoon’ casino kan spelen maar dan online, én met veel meer variaties. Van slots tot roulette, van blackjack tot poker. Zelfs aan bingo en, jawel, krasloten is gedacht. Mensen willen het, kopen het, spelen mee, wagen hun kans. Een enorm voordeel in deze, wat geldt voor alles van gamen, wedden en aan kansspelen deelnemen is het gemak. Het gemak dient de mens en zeker hier. Het is letterlijk kunnen spelen vanuit de luie zetel of de makkelijke bureaustoel. Op het moment, het uur of dagdeel dat je past. En eigenlijk altijd toch veiliger ook, want je hoeft nooit met je winsten over straat. Trouwens: die winsten kunnen evengoed in digitale munten uitgekeerd worden bij heel wat online casinos. Net zoals je kunt betalen met Bitcoin, Ethereum, Litecoin en andere cryptocurrencies. Jawel, de gamingsector is beslist méé met zijn tijd. En u?