De markt valt te verdelen in twee kampen: het ene kamp gelooft heilig in het feit dat goud hen tegen een periode van versnellende geldontwaarding beschermt; het andere denkt dat aandelen een betere bescherming tegen inflatie vormen. Wat is nou de beste inflatiehedge: edelmetaal of aandelen?
Het kamp ‘Buffett’: aandelen als inflatiehedge
Warren Buffett — voorheen rijkste man ter wereld en legendarisch belegger — behoort tot het kamp dat in aandelen een goede inflatiehedge ziet. Zijn argument: het onderliggende bedrijf zou in inflationaire tijden het vermogen moeten hebben om iets te produceren dat zijn koopkracht behoud. Volgens Buffett’s theorie zouden aandelenprijzen daarom in pas moeten lopen met de koopkrachtontwaarding. De inflatie van de jaren ’70 is wellicht het beste praktijkvoorbeeld waarmee we het inflatie-beschermende vermogen van aandelen kunnen toetsen.
De ‘stagflatie’ van de jaren ’70: inflatie & aandelenprijzen
Het blijkt namelijk een algemene misvatting te zijn dat aandelen in waarde vermeerderen in tijden van inflatie. Van 1970 tot eind 1979 steeg de S&P500 met 27%; gedurende dezelfde periode verdubbelde de consumentenprijzen. Het geannualiseerde rendement op de S&P500 bedraagt slechts 2,4%, terwijl de laagste stijging in de consumentenprijzen 3,3% was in de jaren ’70, met uitschieters in 1974 en 1979 (meer dan 12% prijsinflatie, een koopkrachtverlies van 10%!).
Als een belegger $100 in de aandelenmarkt had belegd in 1970, en dan had gewacht tot 1979, dan zou hij $127 dollar hebben. Echter, een product dat in 1970 $1 kostte, kost $2 in 1979. Kortom, de aandelenbelegger zag een groot deel van zijn reëel vermogen verdampen in de jaren ’70. Ook het door Warren Buffett geliefde Coca Cola verloor bijna 20% van zijn waarde tussen 1970 en 1979.
Beste aandelenmarkt van het jaar — Venezuela: +480%
In Venezuela zijn aandelen daarentegen wel gebombardeerd tot inflatiehedge. Althans, zo lijkt het. De beursindex is daar namelijk met liefst 480% gestegen het afgelopen jaar, terwijl de inflatie van 30% op jaarbasis opliep naar 30% op maandbasis. De best presterende aandelenmarkt ter wereld dus, in nominale termen dan.
Het enige probleem: de steeds waardelozer wordende Venezolaanse munt — ironisch genoeg de ‘bolivar fuerte’ genoemd, in andere woorden, de ‘sterke bolivar’ — valt niet in te wisselen voor buitenlandse valuta vanwege de geldende deviezenbeperking. De aandelenmarkt aldaar wordt dus wel gedreven door inflatie, maar enkel vanwege het feit dat dit gepaard gaat met een deviezenbeperking: het geld kan het land niet verlaten en zoekt dus onderkomen in binnenlandse beleggingsklassen.
Geen Venezolaans scenario in de westerse aandelenmarkten
Dit betekent echter niet dat dit scenario ook opgaat voor de westerse wereld. Ten eerste gelden daar geen deviezenbeperkingen en lijken deviezenbeperkingen vooralsnog niet aannemelijk. Daarbij is de Venezolaanse index niet langer een “index”; de weinige aandelen die na het losgeslagen socialisme zijn overgebleven, zijn dusdanig illiquide — het aandeel van de wereldberuchte Santa Teresa-rum is al ruim een jaar niet meer verhandeld — dat we eigenlijk niet meer over een aandelenmarkt kunnen spreken.
Aandelen als inflatiehedge? Ook de rijkste man op aarde maakt fouten
De stelling van Warren Buffett is om goede redenen onjuist. Een bedrijf verhoogt niet alleen haar prijzen, maar ziet ook haar kosten toenemen. Niet alleen worden prijzen naar boven toe bijgesteld tijdens een periode van stijgende consumentenprijzen, maar in veel gevallen stijgen ook de kosten en vaak zelfs in een hoger tempo dan de omzetten: de marges komen dan onder druk. Bovendien kan inflatie weldegelijk gepaard gaan met een economische stagnatie en een dalende productie: zie ook de jaren ’70.
Ook empirisch zien we over (bijna) de gehele linie koersdalingen, ook omdat aandelenprijzen dusdanig worden opgeboden zodat zelfs bij een hoge inflatie de aandelenwaarderingen royaal lijken. Kortom, aandelen, zeker wanneer ze overgewaardeerd lijken (bedrijfswinsten stijgen doorgaans eerder dan consumentenprijzen), vormen niet bepaald een goede bescherming tegen inflatie.
Goud als inflatiehedge: afhankelijk van de prijs
De goudprijs, net zoals aandelenprijzen, weerspiegelt toekomstige verwachtingen. Het prijst verwachtingen in. Wanneer men een hoge ‘inflatie’ verwacht, stijgt de goudprijs in anticipatie hiervan. Het is dus ook zo dat de goudprijs piekt vóórdat de consumentenprijsindex piekt.
Betekent dit dat goud geen inflatiehedge is? Dat zou een uiterst verkeerde conclusie zijn. Het is logisch, uiteraard, dat de goudprijs anticipeert en niet zozeer achterloopt op de inflatiepublicaties. Je koopt immers ook geen brandverzekering wanneer je woning al in brand staat. Je koopt een brandverzekering vóórdat je woning in brand staat.
Momenteel lijkt inflatie een vergezocht scenario, maar juist daarom loont het nu om edelmetaal aan te kopen als inflatieverzekering. Juist nu is de verzekeringspremium betaalbaar. Juist nu lijken aandelenprijzen overgewaardeerd en lijken goudprijzen laag, in afwachting van inflatie na een losbandig beleid van centrale banken. En de negatieve reële rente van de afgelopen tijd — de rentestand min de prijsinflatie — duidt nog steeds op toenemende consumentenprijzen in de toekomst.
Om dezelfde reden is het straks te laat om goud als inflatiehedge in een beleggingsportefeuille op te nemen — de inflatie heeft dan reeds toegeslagen, de woning staat reeds in vlammen.
Zilver biflaten!
ASE’s gaan als zoete broodjes over de toonbank.
http://srsroccoreport.com/u-s-mint-sells-more-silver-eagles-in-a-week-than-gold-eagles-over-past-three-years/u-s-mint-sells-more-silver-eagles-in-a-week-than-gold-eagles-over-past-three-years/
En de silver-fix gaat hardstikke dood op 14 augustus a.s.:
http://www.zerohedge.com/news/2014-05-14/beginning-end-precious-metals-manipulation-london-silver-fix-officially-dead
KAatee eeeehem, sometin’s up!
Dus we moeten ons voor 14 augustus volgooien met zilver, omdat we anders de de boot missen?
Of is het een paniekzaaiend verhaal van zerohedge om zilver te promoten?
Ik hoop het eerste, maar zolang men nog in papier zilver blijft geloven kan zilver niet exploderen. Het Amerikaanse bankenkartel voorkomt dat zolang ze kan, en dat kunnen ze totdat de massa blijft geloven in papier geld.
Geen paniekzaaierij, puur feiten. En als je het goed hebt gelezen, zag je ook dat ZH zelf aangeeft dat het slechts een start is van het einde van manipulatie, we zijn er nog niet.
En inderdaad Karl, zolang de massa blijft geloven, heb ik meer tijd om te kopen.
Precies Houtskool, laten we het positief bekijken. Zonder het gemanipuleer zouden wij niet zo goedkoop edelmetalen kunnen inslaan.
Profiteer nu het nog kan! In plaats van “koop toch dat huis” en “koop toch die auto” zou het verstandiger zijn als Rutte een keer “koop toch dat goud” zou zeggen.
Eigenlijk wil hij dat wel zeggen, maar dan stort het fiatgeldsysteem ineen en dat is niet goed voor zijn politieke carrière. Gelukkig zien de biflaten dat wel in.
Als je je spaargeld veilig wilt stellen, koop dan geen huis, geen auto, maar koop goud, en houd het net zo lang aan totdat de dozen met 500-euro biljetten in de open haard liggen. Want dan koop je met 1 ons goud dat huis + die auto. En dan houd je ook nog wat onzen goud over om voedsel te kopen, ook niet onbelangrijk.
Allemaal tegelijk uit paper assets —>> naar valuta’s (dollars, euro’s whatever), en dan komt de ‘bid’ voor tangible hard assets; lees edelmetaal, landbouwgrond, wollen dekens zelfs…
Biljoenen aan beloften naar triljoenen in valuta’s, en dan nog omzetten in iets van WAARDE, dat kost tijd he? En dan zit het ook nog een beetje tegen, want de beurs is al 3 dagen dicht vanwege ’technical glitches’, de pinautomaten worden slechts mondjesmaat bijgevuld en uw spaarrekening mag slechts marginaal worden afgetapt. Da’s kut zeg…
Beter een jaar te vroeg dan een dag te laat.
Kijk kijk…
“”For, unlike those around us who look to virtual currencies/virtual realities as the antidote to the irreality of the banksters’ cynical Carnival of debt-enslaved Souls… primitivist metalheads (of the monetary metals kind) can see and utilize materials invisible to others… with which to build a bridge back to the status of free personage! The inclusion of precious metals in one’s tools of resistance to that project of neo-lib/con crony-capitalism – which seeks to reduce us back to serfdom – is a mark of the iconoclastic individual who I call FUTURE PRIMITIVE… aka…the post-collapse survivor.””
The post collapse survivor….. te moeilijk, engels, lang…. gut biflaten…
http://beyondjimwillie.blog.com/2014/05/16/barbarous-reliquery/
Uw virtuele realiteit zal inderdaad ‘slechts’ virtueel blijken te zijn.
Iemand? Nee he?
The status of free personage…
Als in een bi-economie, de basis naast een puur kapitalistische, op duurzaam fundament gestoelde, ’tegenpool’.
Schelden doet geen pijn
Onwetendheid echter
In al haar onschuld
Maakt dingen slechter
En wel binnen uw tijdslijn
Maar dan is de vraag wanneer het echt einde van de fixing nadert.
Die fixing heeft dan in augustus maar liefst 120 jaar bestaan, en waarschijnlijk wordt er toch wel een alternatief bedacht door JP Morgan & Co. Ik blijf van mening dat de zilverprijs pas echt kan stijgen wanneer de massa papiergeld als waardeloos ziet. En zolang dat moment niet aanbreekt, wordt de prijs d.m.v. shortposities van bovengenoemde, steeds onder de $ 20 gehouden.
Aandelen en goud zijn allebei goed. Maar in tijden van hoge inflatie kun je denk ik toch beter aandelen hebben, want aandelen stijgen historisch gezien altijd bij hoge inflatie. Kijk bijvoorbeeld naar de de booming inflatie-jaren ’90. In 1999 piekte de beurzen, terwijl goud op z’n gat lag en nog verder moest dalen (tot zijn dieptepunt in 2001 van +/- $ 250).
BTW, inflatie hedge? Alle papieren markten worden gemanipuleerd; libor, staatsrentes, aandelen, papieren goud-en zilver etf’s, Blackrock iShares etf’s, noem maar op, alles.
Dus aandelen, als papieren asset, waaronder momo stocks met koersen van 70x jaaromzet en voor 85% ‘verhandeld’ via algo trading en opgepompt door de flow van centrale banken….
zijn een mogelijk alternatief voor de ultieme verzekering tegen een falend monetair systeem, juist wanneer allen straks tegelijk naar de nooduitgang rennen en de beurzen wordt stilgelegd, eerst voor een uur, dan nog een uur, dan een dag, week… en vervolgens nooit meer opengaan?
Dacht het niet biflaten. De systeempooiers achter de monitors in het casino van valse beloften zien niets liever dan retail muppets in papieren beloften, leveraged to the bone….
Goud en zilver, inflation hedge en verzekering tegelijk, en nu nog in fysieke vorm te verkrijgen, terwijl het papier straks afbrandt op peak cheap energy.
Goed stuk. Alleen de CPI index in de gebruikte grafieken zit me dwars. Ik kan me niet voorstellen dat die sinds 1970 slechts van 1 naar 2 gegaan is.
Ik verwacht eerder een beduidend hoger cijfer zoals bijv. 4 en in dat geval mogen er duidelijk sterkere conclusies getrokken worden. Vooral als je in dit verhaal ook nog eens het verhaal van Wim Grommen meeneemt, waarin hij vertelt dat de index alleen maar kan stijgen, omdat de zwakke broeders uit deze index verdwijnen. Goud blijft goud, dus daar kan met de index niet geknoeid worden. Wel met de prijs van goud in fiatgeld.
Wat ook leuk is; de aandelenmarkt in goud. grammen goud zelfs. http://pricedingold.com/charts/DJIA-1997.png
Beter heb je een beetje van beiden, biflaten…
En hier van 100 jaar http://pricedingold.com/charts/DJIA-1900.png
Goed instapmoment.
Een steeds grotere berg papieren beloften op geld in de toekomst en een reele economie die niet in hetzelfde tempo meegroeit. Oncomfortabel spreidstandje dat onvermijdelijk tot heftige kruiskramp gaat leiden. Aandelen? Nee dank U, nu even niet.
Goed stuk.
Hallo Allen,
Inflatie,zal op een zeker moment een vlucht nemen.
Vanaf 2009,waren aandelen natuurlijk super.
Na 5 jaar house,wordt het natuurlijk goed oppassen.
Als de grote jongens met geld in aandelen stappen,kun je met je ogen dicht meegaan.
Als zij zeggen,aandelen zijn prima,dan kan je beter snel weg zijn.
Vanaf 2007,zijn alleen de dips interessant om zilver te kopen.
Goud is niet interessant voor de kleine man.
Het aandelen verhaal, wordt nog pakweg 2 jaar overeind gehouden.
Daarna,zullen de ontwikkelingen zo snel gaan,dat ze niet meer bij te sturen zijn.
De kleine vissen,zitten meestal voor in het sleepnet.
Wie nu nog rijk denkt te worden met aandelen,zal waarschijnlijk op termijn straatarm worden.
Ga eruit,voordat u kapot gemaakt wordt.
Was bezig, met een reactie,maar werd afgekapt,weg geveegd door die gore stink commercie.
Jammer,dat biflatie daar ook noodgedwongen aan mee moet doen.
Er worden nogal wat MB’s gedownload en ik betaal NB op dit moment 10 Real per 100 MB voor het mobiele G3. Dus Koen, mocht je nog een Real bankrekening hebben…
Maar een tip voor allen.
Firefox in prive modus, cookies van derden ook uit. Extensies: AdBlock, NoScript (alleen scripts van eigen domein standaard toe staan), RefControl (wel ff aanzetten), SecretAgent (stealth modus en met mobiele user agents zodat veel pagina’s de mobiele versie laten zien en nog sneller laden), WebDeveloper (vaak heb ik javascript helemaal uit, java en flash alleen na een klik te activeren en plaatjes ook vaak uit), CookiesOK (scheelt telkens toestaan), FireBug (voor de liefhebbers), X-notifier (webmail met klik te openen als email blijkt te zijn). Alle plugins op Flash na uit gezet.
Programma PeerBlock tegen websites die je privacy kunnen schenden. Die op de zwarte lijsten openen dan helemaal niet meer.
Firewall maximaal dichtgeschroeft en ik ben nog bezig te experimenteren met net limiters cq load balancers die de stream optimaliseren door requests te bundelen en prioriteiten toe te kennen. Je kan programma’s ook hun eigen limiet ingeven.
Alle updates staan uit, ook die van Windows (alleen bevestiging) en FireFox zelf!
Al met al ben ik nu in staat te surfen met slechts 32kbps download !!!
Zelfs nu.nl en wikipedia.org openen weer en biflatie dus ook.
Man wat een scripts; ik ga ze niet eens opnoemen, naast scripts van eigen domein nog eens 13 andere… meeste sociale media…
Koen…
Volgens de laatste gegevens blijkt:
Totale chaos wordt gecreeerd.
W.Buffet maakt zeker geen fouten.
Goed nieuws.
http://www.zerohedge.com/news/2014-05-14/beginning-end-precious-metals-manipulation-london-silver-fix-officially-dead.
Niet geheel. De zilverprijs komt dagelijks ook tot stand door the Goldfixing. Goud en zilver blijven gerelateerd. Zie ook Paladium Platinum..
The goldfix is telefonisch en levert doordat NSA hun telefoongesprekken gemakkelijk oppakken zeer veel op.
JP Morgan G.Sachs maken tot over miljarden winst binnen minuten op deze link van en door naar NSA.
Er is in de fin. wereld geen gebeuren meer waar twee partijen bepalen of alleen Vraag en aanbod.
Zilver heeft een gouden toekomst omdat met 7 miljard mensen het nu al niet meer aan te slepen is.
In bijv. vliegtuigen is alle bedrading verzilverd dus een kabel van zeg 20 strengen daarvan is elke streng apart verzilverd.
De industrie slurpt zilver doch is ook gebaat bij een lage prijs.
Prijs- Kwantiteit/ kwaliteit- vertrouwen-waarde als geld.
De ontginningskosten/productiekosten zijn rond de 45.000 euro per kilo. Varieert sommige gebieden 60.000 andere 30.000 euro per kilo. De prijs is Up. We zijn nog niet eens op de helft.
Als de kurk welke nu onder water gehouden wordt wordt losgelaten kunnen we leuke beweging zien. Helaas niet voor de te-laat komers.
Polarisering wat hier gebeurt is zonder zin of inzicht. Tegenstellingen doen ontstaan – Uiteendrijven.
Neem aandelen – zie 10 grootste voedingsbedrijven & Banken – en – Zilver en Goud en andere grondstoffen.
Alleen kippeneieren….. dat is voor de Paasdagen. 2 in een jaar.
Warren Buffet (mag) geen Goud in portefeuille hebben. Hij wordt daar zeer goed voor betaald. Zeer goed zelfs. Vooral om dat te promoten.
Indien hij Goud aanschaft valt de dollar als wereldmunt en dat is de VS NSA Multinationals heel veel waard.
Enkele miljarden naar W.Buffet is een schijntje. Enkele 10tallen miljarden zijn een schijntje.
De hele polarisering komt van W. Buffet en gaat dat voor niets denk je…….?
Doch het effect van zijn zegje- voorkeur is enorm en er wordt kostelijk om gelachen. Tot hier toe. En terecht.
Hoe weet jij dat W. Buffel geen goud mag hebben en het niet mag promoten????
Interessant……
Sorry aan Olav.
Door.. hier… te schrijven ontstaat de indruk dat Olav polariseert terwijl hij juist beide opties nader verklaard en verduidelijkt.
De polarisatie komt uit de VS en heeft niets met dit stukje van Olav van doen.
Een appeltaart…..is dat voldoende…?
Ik heb het allemaal gekocht. Zilver, een huis, een auto, aandelen. Ben met al mijn cash betaalde aankopen zeer content, heel veel plezier van en een keurig rendement. Behalve op Zilver…. Mijn slechtste zet ooit… Nee tuurlijk verkoop ik niet, al daalt het tot nul. Dan is dat die ene hele grote steen waar ik me hoop ik nooit meer aan zal stoten. Ben erg benieuwd wanneer mijn monsterverlies op zilver is weggewerkt. Voorlopig is het nog diepe, diepe ellende. Min 45% en dan af en toe een paar procentjes stijging en dan weer een net iets stevigere daling. Je zou er maar een miljoentje in hebben zitten. Ja u heeft nu nog 550.000 euro.
Maar niks aan de hand hoor! Het stijgt wel weer een keer!
“Je moet het wel begrijpen he Zilver…”
Haha, Michiel… is het aantal ounces nog gelijk gebleven? Daar gaat het om namelijk. Maar je leert zilver nog wel een keer begrijpen, geloof me.
Het blijft allemaal gissen…er zijn zo veel mogelijke scenario’s….misschien modderen we nog 15 jaar door en smelt onze welvaart langzaam met 3-4% per jaar weg….misschien krijgen we onverwachte economische schokken…..werkloosheid schiet helemaal door, beurs dondert helemaal in, huizenprijzen kelderen met nog 50%, ergens in Europa(Als het ergens gebeurt is het in Frankrijk!!!!!) breekt een revolutie uit en besmet de rest van de westerse wereld, realisering zinkt bij de burger in dat we de komende 20 jaar 80% van onze welvaart in een zwart gat zien verdwijnen, beperkte oorlog met Rusland , dodelijke grieppanemie, verstoring van voedselketen richting supermarkt…..kortom het vertrouwen van de burger kan in 5 seconden verdwenen zijn….het vertrouwen in papier zal het eerste slachtoffer zijn…dus aandelen ook…..
Nee, wij gaan juist innoveren!
Fossiele brandstoffen worden vervangen.
De consumptie maatschappij verandert noodgedwongen in een duurzame maatschappij. Geen vliegreisjes meer en ook geen tropische voedingsmiddelen. Gewoon weer op de camping bosbessen eten.
Daar gaan wij naar toe peter.
De overgang doet een beetje pijn maar er zijn genoeg mogelijkheden.
De techniek blijft wel vooruit gaan maar dan vooral richting zuinige en kleine (nanoschaal) apparaten.
Ga dat maar eens aan al die paar miljoen volgevreten en doorgesnoven tokkies vertellen Moerstaal….en ook aan de miljoenen “cultuurverrijkers” die hier zijn gekomen vanwege de (door ons opgebouwde ) welvaart…ga die allemaal je flowerpower toekomstvisie maar overbrengen….ze zullen je met open armen ontvangen…..zeker en vast…..succes……Nee Moerstaal, dat is een leuke idyllische voorstelling van zaken als je met een paar miljoen redelijk slimme en dynamische mensen bent, maar niet met het zooitje ongeregeld wat nu massal op de “redelijke mens” parasiteert…..
Het kan nu heel snel gaan….bericht van vanochtend over 1,4% krimp in Q1 doet het laatste restje vertrouwen in de Binnenhof-clowns verdampen, gelukszoekerstsunami gaat weer richting 65.000 dit jaar(behalve de linkse gutmensch krijgt iedereen door dat dit totaal funest is voor ons land, de ontboezeming van Femke Halsema, die haar kinderen van zwarte naar witte school verhuisde onder het mom van “mijn kinderen zijn geen sociaal expiriment” is stuitend….dus de Nederlandse pauper in achterstandswijken was wel goed voor een sociaal expiriment, net zoals de 10.000 Nederlandse meisjes die door “lichtgetinte”loverboys geprostitueerd werden)…..clowns als Van Baalen, Verhofstand en natte dweil Van Rompuy die met claims op Georgie en Oekraine keihard op het oorlogspad zijn….. ja mensen het “vertrouwen” kan in 5 seconden verdwenen zijn….en de hele zooi staat in de fik…..en dan ga je zeker aandelen kopen??????
Man wat ben je negatief. Jij moet zeker geen wapens kopen nee… :-p
Maar ik geef je gelijk hoor wat betreft dat artikel betreffende de 1,4% krimp. http://mobiel.nu.nl/algemeen/3775904/nederlandse-economie-krimpt-met-14-procent.html
Stuitend te zien dat het alleen maar over groei en krimp gaat.
Wanneer gaan wij het hebben over innovatie, duurzaamheid en gelijke kansen?
Jongeluy
Succes met je positieve flowerpower-visie Moerstaal……leuk erg leuk, maar o zo dodelijk naief…..
Wij zullen zien!
Heb je enige wetenschappelijke achtergrond?
Ik wel. Ik ben gematigd positief ingesteld en toch bereid ik mij voor.
Ik hou niet van risico’s.
En jij, hoe zit het met jou?
Al wat dingen zeker gesteld?
En heb je een visie hoe wij het beter zouden kunnen doen?
De mensheid zal wel weer overleven maar het zal sober zijn tot er veel goedkope energie uit een andere bron komt.
Gezien de voorschrijding der techniek en dan met name zonnepanelen ben ik inderdaad positief gestemd.
Het rendament zal zelfs in die polder hoog genoeg zijn en kosten door massaproductie laag genoeg. Alle daken op het zuiden vol met panelen. Iedereen aan de geitenwollen sokken. Oeps, jouw nachtmerrie hehehe
Nu al is te zien dat straatratmentaliteit een beter uitgangspunt is om te overleven dan een wetenschappelijke achtergrond.
Eens moerstaal. 1 dingetje, die ‘massaproductie’ in zonnepanelen gaat hopeloos falen bij een desintegrerende globalisering en hoge brandstofprijzen. Ook de noodzakelijke hoogwaardige technologische componenten zijn op zeker moment niet leverbaar waardoor productie stilvalt.
Moerstaal, ik prijs je positivisme maar ik vind je tegelijk erg naief….het probleem is, dat de hele wereld en dan bedoel ik ook werkelijk in al z’n facetten, zo immens gecompliceerd is geworden , dat er echt geen simpele oplossingen zijn, zoals de geschiedenis heeft geleerd zullen we eerst een “louteringsproces” moeten doorlopen en dat proces gaat langdurig en zeer ingrijpend worden zo’n proces zal waarschijnlijk de vorm van een oorlog hebben…..daarna zie ik onder ideale omstandigheden jouw scenario een kleine kans hebben….vergeet namelijk niet dat dezelfde krachten die de hele zooi hebben laten ontsporen ook na de “loutering” weer hun rol zullen opeisen…..
Nooit. We gaan het alleen maar hebben over de bodem in de huizenprijzen die al sinds 2009 is bereikt. Eergisteren zelf nog gezien op het NOS Staatsjournaal: Rabo zegt dat de huizenprijzen weer gaan stijgen, dus gebeurt het! Ook al zitten we in een eindeloze dalende trend, en zijn de huizenprijzen met 20 % gedaald! De lucht is er nu echt wel uit hoor!!!
Nee dank je, discussies zijn interessant als je die houdt met zelfstandig denkende mensen, maar de massa luistert er nooit naar, die luisteren alleen naar de niet-onderbouwde jubelverhalen. Als jij zegt dat er op ’t NOS journaal onzin wordt verkondigd ben je een doemdenker en wordt je uitgelachen.
De overheid investeert nauwelijks in innovatie/duurzaamheid, om maar te zwijgen over gelijke kansen. Je hebt een mooie visie, maar helaas is dat in deze schapen-maatschappij onhaalbaar die ook nog eens enorm individualistisch (lees: egoïstisch) is.
Jongeluy
Ik weet niet hoe vaak ik de ondergang van de dollar en de euro gelezen heb. De ene rampscenario na andere, maar die verwachte instorting blijkt toch maar niet te komen. Gelukkig maar, want een depressie zal ellende maar ook doden veroorzaken.
De economie zoekt iedere keer – ook in deze zwaar gemanipuleerde omgeving – naar een nieuw evenwicht. Dit evenwicht houdt rekening met interne en externe factoren die de besluitvorming van consumenten en producenten bepaalt.
Op het moment dat de massa de overheid of hun rolmodellen niet meer gelooft zal de kudde in blinde paniek gaan rennen.
Het is altijd al zo geweest dat de massa de laatste groep is, die achter de waarheid komt. De voorgangers die waarschuwen worden altijd weggehoond of geridiculiseerd. Het is dezelfde massa, die stemt op politieke partijen die hun van alles beloven en het nooit waarmaken.
Ik ga geen discussie aan met een grote groep mensen, dat heeft geen zin, omdat de gemiddeld slimheid van de groep bepalend is, en dat is behoorlijk laag. Ik tracht met individuen te praten en uit te leggen hoe het een en ander werkt. Het is een tijdrovend proces, omdat de massa zwaar socialistisch is, en vooral alles collectief geregeld wilt zien. Dat zij hierdoor in de problemen komen, begrijpen zij helemaal niet.
“Het is een tijdrovend proces, omdat de massa zwaar socialistisch is, en vooral alles collectief geregeld wilt zien. Dat zij hierdoor in de problemen komen, begrijpen zij helemaal niet.”
Uh… wij kwamen toch uit een redelijk werkend sociaal systeem?
Was het juist niet het kapitalisme van overheid en groot kapitaal?
Ik zie de verwarring vaker langskomen. Een lichte vorm van socialisme zoals in Australië hoeft geen belemmering te zijn.
Wie echt niet kan werken komt niets te kort. Ouderen kunnen gratis reizen en bellen. Om maar wat voorbeelden te noemen.
Maar verklaar je gerust nader, wellicht begreep ik het even niet.
Collectieve voorzieningen worden als een groot sociaal goed gezien. Een soort beschaafdheid. Iedereen betaalt mee, zodat een groep mensen met meestal zeer zware problemen geholpen kan worden. Nu klinkt dit heel nobel en moreel prachtig.
Als je dit systeem introduceert in een land waarbij mensen geleerd hebben voor zich zelf te zorgen, zal dit best lukken. Ten slotte de massa helpt zichzelf, via familie, stichtingen/verenigingen etc. De kosten en de dwang om mee te doen, blijven dan beperkt. Echter, de generaties die er na komen, hebben een andere houding. Zij zijn van mening dat zij er recht op hebben. En deze luxe is de afgelopen 50 jaar flink uitgebreid.
Het begon ooit simpel, het helpen van mensen in nood.
Dit type systemen werken alleen maar in een gesloten omgeving, maar in een open land als Nederland is dit funest.
Ons sociaal systeem gaat ervan uit dat iedereen gelijk is, maar om dit te bereiken wordt iedereen ongelijk behandeld. U geeft zelf daarvan een prachtig voorbeeld: de ouderen kunnen gratis reizen en bellen: mijn vraag aan u: waarom alleen de ouderen? Waarom hebben de anderen dat niet verdiend?
De meeste sociale democratische partijen zijn tegen de hoge inkomensverschillen op basis van morele argumenten. Maar, zij accepteren wel de belasting die de hoge inkomens betalen.
Ik bemerk dat de meeste mensen sociaal zijn, als de overheid maar betaalt, maar op het moment dat het op individuele schouders aankomt, is er niemand thuis.
Duidelijk, ik snap je verhaal nu beter.
Maar de voordeeltjes voor ouderen hebben wij in Nederland ook.
Tenminste, dat was vroeger zo.
Dat is democratisch besloten.
Maw. als je dat niet wil moet je op een partij stemmen die deze voordeeltjes niet of in mindere mate wil geven.
Ik heb de stemwijzer ingevuld en kwam uit op de partijen welke ik al in mijn hoofd had. Daar kan je dan verder een keuze uitmaken. Of je gaat zelf de politiek in…
Wat heb je aan democratie, wanneer de gekozen “mannetjes” een heel andere visie hebben wat goed voor de burger is…..ofwel……ze doen na de verkiezingen gewoon wat ze willen en jan met de pet kan in de stront zakken…..
Goed omschreven Hart….de ondergang van de verzorgingsstaat simpel maar raak verklaard…..maar ga er niet met een verantwoordelijk politicus over in discussie, die zullen het allemaal heeeeel anders zien…..
volkstuintje, geïsoleerd huis, houtkachel, zonnepanelen, waterpomp in de tuin, spullen die je altijd nodig hebt in voorraad hebben, zo min mogelijk verplichtingen en een voorraadje bewaarwijn voor de donkere dagen, belangrijkste in staat te zijn om te kunnen consuminderen.
aandelen is te onzeker, goud en zilver net genoeg om je hielen te kunnen lichten voor als het echt fout gaat
als het mis gaat wordt goud en zilver ingevorderd door de overheid, beter is het om goud en zilver in de vorm van kunst/antiek/sieraden te hebben, deze hebben emotionele waarde en worden over het algemeen niet ingevorderd, sieraden kan je ook makkelijker de grens over nemen.
de bedragen waar de burger mee om gaat zijn te klein om beleggingsverschil te maken, dus laat die aandelen en beleggingsgoud maar zitten, als je geld hebt kijk naar vastgoed dat in kamers kan worden verhuurd en wat een gezonde opbrengst heeft (vanaf 5% per jaar)
Of gewoon werken al niet niet in een kleine gemeenschap (delen) of middels LETS (ruilen). Als je niet kan werken zorgen dat je bij je familie woont.
Ik lees hier te vaak constructies om vermogen te verzilveren.
Vergeet dat nou maar.
Wie kennis en een aantal basisvoorwerpen ter overleving heeft is pas rijk. Dus hier komt het riedeltje weer;
Okay, papieren geld inderdaad beter omzetten naar edelmetalen.
Niemand laten weten en de baartjes en munten her en der inmetselen.
Keramisch waterfilter.
Droogvoer en blikvoer.
Zaden, alvast experimenteren met moestuin dan wel balkon.
Wat atributen uit de prepboekjes zoals vochtresitent setje om vuur te maken. Potten om eten in te conserveren (zogeheten wekken) en ga zo maar door… Zeep kan je ook lang bewaren. In de jaren tachtig wasten wij ons met SunLicht zeep van voor WO2!
Iets van een wapen al dan niet kennis van zelfverdediging.
Groep vormen want een individu is in vrijwel alle opzichten slechter af.
Jongeluy
Werkt dat ook als je driehoog-achter woont op 50 vierkante meter in een gebied met duizenden soortgelijke woningen? Als het fout gaat blijkt overduidelijk dat Nederlad te vol is. De voedselproductie zal bij lange niet voldoende zijn. Emigreren naar latijns- portugees amerka is de enige optie.
Portugees Amerika valt onder Latijns Amerika.
Daar woon ik! Specifiek dat Portugese deel… voormalig dan 🙂
Zelfde systeem, nog meer gekken maar wel meer voedsel…
Ik maak graag het onderscheid. Taal.
Kennis voor in het graf 😉
http://cluborlov.blogspot.fr/p/the-five-stages-of-collapse.html
Doet me denken aan WO2 en de middeleeuwen…
Afijn, er komt wel weer iets nieuws maar daar hint men ook op.
Wird Das Boot kommen ?
http://www.silverdoctors.com/jim-willie-germany-preparing-gold-backed-nordic-euro/
Volgens Jil Willie wel.
En die is niet gek.
Daar drink ik er vanavond eentje op.
Of twee.
Beyond Jim Willie…… het kan wel!
http://beyondjimwillie.blog.com/author/rariochourc/
Awesome!
onzin over die voedselproductie. wij zijn recordexporteur in agrarische producten. We hebben zeer vruchtbare grond in Nederland.
LUISTER nou es even naar wat Jim Willie zegt in het interview dat je vindt op onderstaande link, en wel vanaf 43min30s t/m 44min00 !
http://www.silverdoctors.com/jim-willie-germany-preparing-gold-backed-nordic-euro/#more-42600
Ik vraag dus slechts 30 seconden van jullie tijd.
Per persoon dan hè ?
Dat worden dus ‘dagen’ in totaal WAHAAHAAA !!!
@knowtoomuch
Dank voor de tip. In 1997 lachte Greenspan de huidige QE en massale aankoop van Treasuries door de Fed dus nog weg, tegenwoordig is die gekkigheid “the new normal”. Wat dacht je van deze; Draghi die ook al de schone schijn ophoudt: “No plan B”. Het zal toch geen gewoonte zijn van centrale bankiers? Whoehaha.
http://www.zerohedge.com/news/2014-05-15/when-head-european-central-bank-lies-zero-hedge-record-presenting-europes-plan-z
Het verbaast me trouwens van de mate van ‘indoctrinatie’ van de Biflaten hier.
De schrijvert van het artikel incluis.
Werkelijk niemand hier (behalve ondergetekende) ziet het belang van het inslaan van Bitcointjes. Of altcointjes.
Die beide belachelijk laagstaan.
De ‘altjes’ hélemaal.
Tuurlijk : goud en zilver zullen het eindwoord hebben, dat doen ze dan ook al 5.000 jaar, maar als éé- of tweejarig plan ter behoud van bezit & koopkracht … om dan tijdig weer om te rulen tegenfysieke edelen dingeskes … hmmm … HMMMM ..!
En Koen ?
Koen hield zijn mond …
Druk-druk hè ? Koen ?
Met ‘inslaan’ van bitjes en altjes enzo …
…hihi …
@den gemiddelde Biflaat : Gij zijt hopeloos verouderd en het leven zal u dan ook dienovereenkomstig behandelen-gn-gnnn …
Stelletje hypocrieten. Zeiken over de teloorgang van de maatschappij en ondertussen de schaapjes op het droge hijsen binnen datzelfde verotte systeem. I’m out, same game all over the place.
Eindelijk! 100% mee eens.
Verrot is inderdaad een foute term, want het systeem is niet verrot. Maar er zit geen opwaarts potentieel meer in, het systeem heeft zijn tijd gehad.
Het is een kwestie van doormodderen de komende jaren, en ondertussen nog wat vermogen veilig stellen (edelmetalen kopen), puur als appeltje voor de dorst of zelfs je pensioen opbouwen door edelmetalen te kopen, want at is de veiligste vorm van pensioenopbouw. Want de fatale systeemcrash kan toch nog onverwachts heel wel wat jaren duren. Je hebt gelijk dat we niet moeten zeiken, en gelijk heb je. Aanpakken moeten we.
@sickworld : Daar zit wat in. Maar inmiddels ben ik er achter gekomen dat het willen veanderen van (de mening van) de mensheid net zo goed een nbegonnen zaak is ; èrgens vragen ze dus ‘erom’.
@overigen : LUISTER nu eens even naar Jeff Berwick van 15:00min t/m 21 min :
http://www.youtube.com/watch?v=e0GFuI-HkrE#t=1290
Als de Noodwet Fincieel Verkeer van toepassing wordt heb je aan geld en edelmetalen niet zoveel meer en zal je veel drank en tabak in huis moeten hebben als ruilmiddel want daar blijft altijd behoefte aan.
KTM: wat hier op Biflatie wordt besproken hoef je inderdaad niet aan het pleps te vertellen want dan worden ze subiet hysterisch. We hebben het er al vaker over gehad, maar als ik nu om me heen kijk bespeur ik toch wel een forse toename van angst en paniek. Steeds meer mensen zullen zich nu realiseren dat een fatsoenlijke oplossing van de schuldenproblematiek allang niet meer mogelijk is en dat de aanstaande K-klap zal uitmonden in een allesomvattende oorlog, vooropgezet door de grote rijke families zoals de Rothschilds. Vandaar de uitdrukking ‘roth toch op’!
Zilver verkoop vlijft sterk. Zilver wellicht betere belegging dan goud.
http://thebullionhouse.nl/zilver-prijs/beleggers-fysiek-zilver-blijven-kopen/