Volvo Gent, België, eigendom van de Chinese Geely Holding, krijgt de “eer” om de eerste Chinese auto in West-Europa te bouwen: 150.000 Lynk & C°’s zullen er eind 2019 onder meer in deze Vlaamse stad van de band rollen. Of: hoe China verder de wereld verovert, economisch dan wel, wat veel lucratiever is dan met soldaten en wapengekletter.
Doelgroep Chinese auto ‘s
Vooruitziend en “modern” als het land is, worden het allemaal hybride-electrische voertuigen, waarbij gemikt wordt op jonge, hippe stadbewoners, met auto-delen en zich kunnen abonneren, online verkoop, pop-up stores – in Amsterdam is een eerste winkel gepland. “Voor ons is dit goed nieuws”, aldus een vakbondsman van de fabriek, “voor de klant zal het een switch zijn, zoals destijds ook vreemd opgekeken werd bij de komst van Japanse en Koreaanse wagens naar Europa”.
Trokken vroeger autobouwers naar China, dan wordt dit misschien wel de start van de omgekeerde beweging. Van producent van prullen en brol “made in China” over Fabriek Van De Wereld naar eerder vroeger dan later economische wereldheerschappij? Je moet het ze nageven: Chinezen zijn geboren handelslieden en véél is veranderd sinds wijlen Deng Xiaoping, de defacto leider van de People’s Republic of China van 1978 tot de vroege jaren ’90 uitte (in vertaling): “Wealth is glorious”, en daarmee zijn fiat gaf aan de snelste economische expansie die de wereld ooit kende. “De Chinezen komen!” was de titel van een reportage uit 2017 op de Vlaamse televisie; wel: quod erat demonstrandum…