Bij deze wederom een artikel over de post. Eerder schreef Rene een stukje over de nieuwe lichting werknemers, hieronder gaat Arona verder in op de reorganisatie bij PostNL. We horen graag wat jullie van Arona’s eerste artikel vinden! | In het jaar 2011 stond de ondernemingsraad (OR) van PostNL bij de Ondernemingskamer van de rechtbank in Amsterdam om zich te verzetten tegen de uitvoering van de reorganisatie bij het postbedrijf. Volgens de ondernemingsraad hield het bedrijf te weinig rekening met de belangen van de werknemers. De advocaat van het OR stelde dat PostNL er een ‘alles-of-niets mentaliteit’ op na zou houden. De reorganisatie van PostNL is in april 2012 begonnen en zal tot 2015 duren.

postnl

Gedwongen ontslagen

PostNL wilde in eerste instantie alle postbodes met een voltijdbaan vervangen door bezorgers die deeltijd werken. Deze verandering zou een kleine 3000 gedwongen ontslagen opleveren. Eind februari 2013 zijn de jaarcijfers van PostNL (PDF alert) over 2012 naar buiten gebracht; hierin wordt gesproken over dat er tussen de 450 en 650 voltijdbanen zullen verdwijnen. Dat is een stuk minder dan het aantal waar in eerste instantie vanuit werd gegaan. Uiteindelijk zullen er in totaal tot 2015 tussen de 2700 en 3500 banen verdwijnen, volgens de cijfers. Hoeveel banen er precies in werkelijkheid verloren zullen gaan, is moeilijk te bepalen aangezien er in de cijfers nogal wat hiaten zijn te vinden. Duidelijk is in ieder geval het dat PostNL zijn zaken nog steeds niet op orde heeft.

Het nieuwe Marktgericht Bedrijfsmodel

In de saneringsplannen van 2011 werd gesproken over het sluiten van alle vestigingen en het opheffen van de functie van postbodes. Er zou binnen 5 jaar een machine [SMX] komen die al het sorteerwerk volledig zou kunnen overnemen. Het Marktgericht Bedrijfsmodel houdt in dat alle vestigingen worden gesloten, tijdelijke centrale voorbereidingslocaties (CVL’s) worden ingericht, de functie van postbode, postbode plus en zaterdagbesteller wordt opgeheven en de post vanuit depots wordt bezorgd door zo’n 25.000 flex-postbezorgers. Het advies van de OR die kostenbesparend was én minder gedwongen ontslagen zou opleveren, werd genegeerd.

Extra bezuinigingen

Er gaat in totaal 330 miljoen euro worden bezuinigd in de periode 2011-2017. Daar bovenop komt nog een extra besparing van 70 miljoen. Kosten moeten worden teruggedrongen door een verdere integratie van de divisies post en pakketten in Nederland en door de ontslagen in de bezorging en op het hoofdkantoor. Er zullen goedkopere arbeidskrachten worden aangenomen om de post weg te brengen, want de huidige postbodes zijn te duur. Anno 2013 roept PostNL dat het inwisselen van voltijds postbodes voor deeltijd postbezorgers geleidelijk plaats zal gaan vinden. Het aantal distributiecentra wordt teruggebracht van 260 naar 125.

Postzegelinflatie

Bovendien zullen de prijzen voor het bezorgen van post en pakketjes worden verhoogd. Dit wordt voornamelijk gedaan vanwege de verwachte daling van het aantal poststukken tussen 2013 en 2015. Naar verwachting zal er 8 tot 10% minder post worden verstuurd. De postzegels zullen wederom duurder worden. Sinds de prijzen niet meer op de zegels staan, stijgen de prijzen hard. Momenteel is alleen een ‘1’ zichtbaar, hierdoor kunnen de prijzen makkelijker worden bijgesteld. Momenteel ligt het inflatiepercentage in Nederland op het hoogste niveau van de afgelopen 10 jaar. De postzegelinflatie is echter nog veel hoger. Terwijl de Nederlandse inflatie nu rond de 3% ligt, stijgt de prijs van een postzegel met 36,4%. Het is nog niet zo lang geleden dat we nog €0,44 voor een postzegel moesten betalen. In de toekomst gaat die prijs waarschijnlijk naar €0,60. Minister Kamp heeft laten weten akkoord te zijn met een verhoging van €0,06 per postzegel. PostNL blijft ondanks de verhoging van 0,06 euro per postzegel één van de laagste tarieven hanteren in Europa, aldus het bedrijf. Lees ook: Zijn postzegels waardevast?

 postzegel cijfer

Prognoses waren te rooskleuring

Als antwoord op de vraag die het OR in 2011 stelde, (“waarom hun advies niet werd aangenomen”) stelde PostNL dat de OR niet begreep hoe nijpend de situatie bij het bedrijf was en dat een tsunami van negatieve marktontwikkelingen ervoor heeft gezorgd dat het bedrijf in moeilijker vaarwater terecht is gekomen. De prognoses over de toekomst zijn daarom steeds te positief geweest. Nu ook weer komt het postbedrijf met rooskleurige berichten bij de presentatie van de net uitgebrachte jaarverslagen over 2012, zoals; “dat er tot 2015 minder gedwongen ontslagen zullen zijn als aanvankelijk werd gedacht”.  Post NL heeft een belang van bijna 30% in TNT Express heeft en wil dit aandelenpakket graag van de hand doen. De reorganisatieplannen zijn met minimaal anderhalf jaar verlengd. Ook zien we tegenstellingen in de cijfers, over de aantallen van gedwongen ontslagen en de onduidelijkheid over de werkelijke cijfers daarover. De beursprestaties lopen hard achteruit, de koers daalt afgelopen weken fors. Dit alles doet mij vermoeden dat de door het bedrijf zelf aangekondigde tsunami van slecht nieuws weleens tot een faillissement kan leiden. Ik ben dan ook geneigd om PostNL zeer serieus te nemen in de uitspraken die PostNL in 2011 over zichzelf deed. PostNL zou een stapje terug moeten doen met  het voorleggen van optimistische prognoses waarvan ze zelf in 2011 wisten, en nu nog steeds weten, dat ze behalve niet transparant ook helemaal niet realistisch zijn.

Lichtpuntje

Ondanks de slechte situatie bij PostNL is niet iedereen zo negatief over de toekomst van het postbedrijf. De ABN AMRO heeft bijvoorbeeld begin maart het koersdoel voor PostNL naar boven bijgesteld, van €3,- naar €4,- en raad haar cliënten dan ook aan om het aandeel te kopen voor de langere termijn. Volgens de Nederlandse genationaliseerde bank is het aandeel PostNL momenteel zeer laag gewaardeerd. De koers zou volgens de analisten van ABN binnen 2 jaar kunnen verdubbelen. Dit zou niet zo zeer te maken hebben met het feit dat het beter gaat met de postbezorging, maar meer met het feit dat er een nieuwe overeenkomst met het pensioenfonds is afgeloten en dat een positieve koersontwikkeling bij TNT Express ook goed zou zijn voor Post NL. De huidige koers van het aandeel PostNL is €1,56.

Arona V