We besteden met z’n alleen steeds minder. Consumenten houden de hand op de knip. Het consumentenvertrouwen is laag en hierdoor stellen consumenten aankopen uit. Dat liet ook Knot zondag nog weten. De consumptie in Nederland daalt nu al ruim een jaar. Nederlandse huishoudens hebben in augustus op jaarbasis 2,0% minder besteed aan goederen en diensten. De krimp is groter dan in juli, toen de consumptie door huishoudens met 1,6% kromp ten opzichte van een jaar eerder.

Nederlanders kopen minder
De consumptiecijfers zijn gecorrigeerd voor prijsveranderingen en veranderingen in de samenstelling van de koopdagen. Aan duurzame goederen gaven huishoudens in augustus 7,2% minder uit. Ze besteedden vooral minder aan meubels, consumentenelektronica, kleding en schoeisel dan een jaar eerder. Dit zijn de producten die de afgelopen jaren goedkoper zijn geworden. Met name de consumentenelektronica.
Eten blijven we altijd
Aan voedings- en genotmiddelen werd 0,4% minder besteed dan in augustus 2011. In juli was er nog sprake van een groei van 2,7%. Eten blijven we natuurlijk altijd. De bestedingen aan diensten lagen op hetzelfde niveau als een jaar eerder. Aan overige goederen, waaronder motorbrandstoffen, gaven huishoudens 6,1% minder uit. Door de hoge brandstofprijzen kiezen consumenten er wellicht voor minder vaak de auto te gebruiken, om zo geld te besparen in deze moeilijke tijd.
Nederlandse economie 0,4% gekrompen
De Nederlandse economie kromp in het tweede kwartaal van 2012 met 0,4% ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. In het eerste kwartaal kromp de economie met 0,8%. Vergeleken met het voorafgaande kwartaal groeide de economie in het tweede kwartaal met 0,2%. Ook in het eerste kwartaal groeide de economie met 0,2% op kwartaalbasis. Bij de kwartaal-op-kwartaalgroei is door het Centraal Bureau voor de Statistiek rekening gehouden met werkdag- en seizoeneffecten.


