electric carIn de eerste zes maanden werden in buurland België slechts 40 elektrische auto’s verkocht. Dat zijn er op jaarbasis nog minder dan de 149 die er in 2012 aan de man werden gebracht… De regering aldaar probeerde het gebruik en de verkoop te steunen met een belastingvermindering van 30% maar het mocht niet baten. De minister van Mobiliteit: “Het businessmodel voor elektrische wagens is tot dusver minder interessant.  Naast de hoge aankoopprijs zijn er nog nadelen zoals het beperkte bereik, de oplaadtijd en nood aan specifieke oplaadinfrastructuur“.  België dreigt de ’toekomst-boot’ te missen.

Duitse flop

Ook in Duitsland gaat het vooralsnog dezelfde kant op. De introductie van elektrische voertuigen in Duitsland dreigt namelijk te mislukken. Terwijl het zo’n grote productie van auto’s kent. Ook daar is het dilemma: doordat er te weinig rondrijden zijn er te weinig laadpalen geplaatst, en doordat er te weinig laadpalen geplaatst werden rijden er nu te weinig rond. Desalwelteplus zou de Duitse regering in 2020 graag 1 miljoen elektrische auto’s op de weg zien, om een voortrekkersrol te spelen en om milieutechnische redenen.  Fat chance – Noorwegen is op dit gebied al veel verder!

Noorwegen is de voortrekker

Wat wel echt aan lijkt te slaan is de Tesla, een elektrische sportwagen. Het aandeel Tesla is afgelopen tijd dan ook fors gestegen. In de VS werden er dit jaar 14.000 van verkocht maar de echte doorbraak is er al in Noorwegen. Daar kent de Tesla reeds een marktaandeel van 5,1% en drukt hiermee zelfs Volkswagen van de eerste plaats. Er zijn lange wachttijden om er één te kunnen kopen.  De reden: gunstige subsidies en regels vanwege de Noorse overheid zoals gratis parkeren, door de overheid verstrekte laadpalen, geen tol te betalen en zelfs het recht om speciale expres rijbanen te gebruiken! Samengevat heeft een overheid de macht om elektrisch rijden te maken of te breken…

Nederland participeert

In Nederland gaf VVD-minister Kamp van Economische Zaken gaf het startsein voor een wereldwijde campagne voor de elektrische BMWi3, die in Amsterdam geïntroduceerd werd. 750 binnen- en buitenlandse journalisten trekken de komende weken naar de stad om hem te bekijken en te testen. De eerste volledig elektrische BMW kan tot 160 kilometer elektrisch rijden, de duurdere versie zelfs tot 300 kilometer. De fabriek die deze wagen maakt draait volledig op windenergie. Dat is dan wel weer aardig.

2 reacties

  1. Jammer dat de berichtgeving waar jullie je op baseren nogal tamelijk eenzijdig is. Blijkbaar hebben jullie niet gehoord van de Volt en dat is echt lang geleden en wat daar allemaal mee gebeurd is. Vervolgens was er ook de Fisker, die pasgeleden is opgeheven. En als je het over een sportwagen hebt, dat was er werkelijk één. Fisker, een ex-ontwerper bij BMW en Aston Martin als ik het goed heb, heeft een pracht automobiel in elkaar gesleuteld. Helaas zijn er een paar in de brand gevlogen, net zoals nu met Tesla. Ik heb zijn ontwikkeling een aantal jaren gevolgd en heb het automobiel steeds mooier zien worden, maar ook steeds duurder. De eerste commerciële explaren moesten iets van $ 50.000 kosten en daarvoor kon je je inschrijven. De laatste exemplaren kosten al iets van $ 85.000. In Nederland moest je voor die 1e serie al meer dan € 100.000 neerleggen. Kijk maar eens:
    http://karma.fiskerautomotive.com/

  2. Kijk en dat vind ik dan ook wel weer interessant:

    http://www.dekritischebelegger.nl/grondstoffen/lithium-kansrijk/

    Enkele teksten:

    “In een experiment bouwden de onderzoekers een batterij die binnen twintig seconden helemaal was opgeladen. Zonder het speciale laagje doen vergelijkbare batterijen daar zes minuten over. Andersom werkt het ook: met het laagje kan de batterij in twintig seconden helemaal ontladen.”

    “De onderzoekers voorzien grote maatschappelijke veranderingen dankzij hun uitvinding. Eén voorbeeld is de elektrische auto. Nu kost het een nacht om de accu’s op te laden, de nieuwe lithiumlaag brengt dit terug naar vijf minuten. Ook het snelle ontladen heeft voordelen. Bijvoorbeeld als de elektrische auto net even wat extra kracht nodig heeft bij het optrekken. Maar het mooiste is de snelheid waarmee de batterij op de markt komt. Omdat de lithiumiontechnologie al zolang bestaat, vermoeden de onderzoekers dat het slechts twee tot drie jaar duurt voordat de nieuwe batterij overal te koop is.”

    “Lithium is dus de nieuwe heilige graal onder de grondstoffen voor deze batterijen, maar is het talrijk genoeg? Zijn staatshoofden van Bolivia, Chili en China met ‘s werelds grootste concentraties Lithium, de nieuwe oliesjeiks? China heeft laten weten de grondstoffen uit eigen land voor zichzelf te houden. Kenners in de auto industrie zeggen dat er genoeg voorraad aanwezig is om niet weer tegen een tekort aan te lopen zoals met olie.Tevens kan Lithium –tezamen met kobalt en koper- uit batterijen worden gerecycled, waarbij moet worden opgemerkt dat kobalt zelfs flink schaarser is dan Lithium.”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nieuw in de wereld van cryptocurrencies? Bekijk nu uw mogelijkheden op Nederlands grootste exchange...

Ontvang jij al een passief inkomen door het staken van crypto?

Lees meer over crypto staking op onze favo platformen: