electric carIn de eerste zes maanden werden in buurland België slechts 40 elektrische auto’s verkocht. Dat zijn er op jaarbasis nog minder dan de 149 die er in 2012 aan de man werden gebracht… De regering aldaar probeerde het gebruik en de verkoop te steunen met een belastingvermindering van 30% maar het mocht niet baten. De minister van Mobiliteit: “Het businessmodel voor elektrische wagens is tot dusver minder interessant.  Naast de hoge aankoopprijs zijn er nog nadelen zoals het beperkte bereik, de oplaadtijd en nood aan specifieke oplaadinfrastructuur“.  België dreigt de ’toekomst-boot’ te missen.

Duitse flop

Ook in Duitsland gaat het vooralsnog dezelfde kant op. De introductie van elektrische voertuigen in Duitsland dreigt namelijk te mislukken. Terwijl het zo’n grote productie van auto’s kent. Ook daar is het dilemma: doordat er te weinig rondrijden zijn er te weinig laadpalen geplaatst, en doordat er te weinig laadpalen geplaatst werden rijden er nu te weinig rond. Desalwelteplus zou de Duitse regering in 2020 graag 1 miljoen elektrische auto’s op de weg zien, om een voortrekkersrol te spelen en om milieutechnische redenen.  Fat chance – Noorwegen is op dit gebied al veel verder!

Noorwegen is de voortrekker

Wat wel echt aan lijkt te slaan is de Tesla, een elektrische sportwagen. Het aandeel Tesla is afgelopen tijd dan ook fors gestegen. In de VS werden er dit jaar 14.000 van verkocht maar de echte doorbraak is er al in Noorwegen. Daar kent de Tesla reeds een marktaandeel van 5,1% en drukt hiermee zelfs Volkswagen van de eerste plaats. Er zijn lange wachttijden om er één te kunnen kopen.  De reden: gunstige subsidies en regels vanwege de Noorse overheid zoals gratis parkeren, door de overheid verstrekte laadpalen, geen tol te betalen en zelfs het recht om speciale expres rijbanen te gebruiken! Samengevat heeft een overheid de macht om elektrisch rijden te maken of te breken…

Nederland participeert

In Nederland gaf VVD-minister Kamp van Economische Zaken gaf het startsein voor een wereldwijde campagne voor de elektrische BMWi3, die in Amsterdam geïntroduceerd werd. 750 binnen- en buitenlandse journalisten trekken de komende weken naar de stad om hem te bekijken en te testen. De eerste volledig elektrische BMW kan tot 160 kilometer elektrisch rijden, de duurdere versie zelfs tot 300 kilometer. De fabriek die deze wagen maakt draait volledig op windenergie. Dat is dan wel weer aardig.