– Via Express.be – Binnen de eurozone gedraagt elk land zich als een kleine open economie aan de rand van de wereld. Elk gaat er van uit dat zijn handelingen geen impact hebben op anderen, schrijft Wolfgang Munchau in de Financial Times. Het grootste probleem van de huidige eurozone is daarom dat elk reddingsplan uitgaat van economische groei. Maar die groei vertraagde tijdens de zomer en die vertraging lijkt enkel aan kracht te winnen.
Bankleningen aan de privé-sector zijn de voorbij twee maanden gedaald; een index die de aankopen van bedrijven monitort wijst op een daling van de productieactiviteit in augustus. De reddingsplannen voor Griekenland zijn kansloos, want het land bevindt zich in een depressie; Italië vreest dat zijn besparingsplannen het land uiteindelijk in een recessie zullen storten. De kans dat de eurozone op dit moment alweer in recessie verkeert is daarom niet denkbeeldig. Lees verder op Express.be.
Waarom drukken bezuinigingen de economische groei? Toen de drie kabinetten van Lubbers achtereenvolgens fors aan het bezuinigen waren in de jaren ’80 en begin jaren ’90, groeide de economie toch ook door, ondanks de forse bezuinigingen?
Op http://xandernieuws.punt.nl/?id=639335&r=1&tbl_archief=& lees ik het volgende:
[quote]Intern rapport Goldman Sachs bevestigt komende financiële instorting Europa
Miljarden kostende EU-interventies Franse, Italiaanse en Spaanse schuld nu al in rook opgegaan [/quote]
#1 M, de economie groeide misschien wel door maar als er niet bezuinigd zou zijn zou er meer groei geweest zijn. Bezuiniging remt de groei dus.
@M: het was al die tijd een NEP-groei, gebaseerd op steeds grotere schulden, mogelijk gemaakt door het papieren “fiat”-systeem. En nu komt de fase van het terugbetalen. Alsof dat nog mogelijk zou zijn …
Ik leef van een Wajong-uitkering en ik kan nog steeds wel 160 Euro per maand overhouden als de vaste lasten en de wekelijkes boodschappen eraf zijn. Dit komt omdat ik zeer sober leef: Ik heb geen auto, ik rook en drink allebei niet, ik ga haast nooit uit en nieuwe kleren/spullen kopen doe ik ook haast nooit, ook de verwarming staat nooit hoger dan 18 graden.
Maar kan het toch gebeuren dat het kabinet zo zwaar gaat bezuinigen dat zelfs ik dan niet meer rond kan komen?
@ #5 M
De ervaring uit het verleden (80-er jaren) leert dat op alles en iedereen bezuinigd gaat worden. De Wajong heeft bovendien een imago probleem.
Dit klink misschien wat raar, maar het beeld dat Nederlanders hebben bij mensen die onder die regeling vallen is bepaald niet positief.
Laat het duidelijk zijn, over jou kan ik natuurlijk helemaal niet zeggen. Ik heb het over een algemeen beeld van het grote publiek.
Alleen al om die rede denk ik dat ook de mensen die onder de Wajong zullen vallen, niet aan bezuinigingen zullen ontkomen.
Ik heb geen idee hoe jou situatie is, en perssaldo gaat dat mij eigenlijk ook niets aan. Maar als er bezuinigingen komen dan zijn er slechts twee dingen die je kan doen. 1. zuinig aan doen, maar dat doe je al, -en- 2. proberen meer inkomen te genereren.
Dat laatste hangt natuurlijk af van wat je (nog) kan. Maar dat zal jezelf moeten bekijken. Het is in ieder geval al wel erg positief en slim dat hier nu al mee bezig bent.
Je hebt nu nog wat tijd om iets te bedenken en om misschien hulp van mensen in je directe omgeving in te roepen. Als je wacht totdat de bezuinigingen je treffen dan wordt het een stuk moeilijker.
@6 Nu weet ik dat ik het meest te maken krijg met dat de huur- en de zorgtoeslag allebei zo’n 10 Euro per mand omlaag gaat. Dat kan ik nog gemakkelijk aan. Iedereen moet wat in leveren, ik dus ook.
Bij de Wajong heb ik ook te maken met de afbouw van de dubbele algemene heffingskorting in het referentieminimumloon, alleen in veel geringere mate dan in de Bijstand. Hierbij gaat het dan om de toeslag op de uitkering van 10 Euro per maand om deze tot aan het sociaal minimum aan te vullen. Deze toeslag komt dan ook te vervallen. Dat het in de Bijstand een veel groter effect heeft, heeft te maken dat de Bijstand puur bedoeld is om als springplank weer te gaan werken. In het document http://www.google.nl/url?sa=t&source=web&cd=1&ved=0CBkQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.rijksoverheid.nl%2Fbestanden%2Fdocumenten-en-publicaties%2Fkamerstukken%2F2011%2F05%2F23%2Fwetsvoorstel-geleidelijke-afbouw-van-de-dubbele-heffingskorting%2Fwetsvoorstel-dubbele-heffingskorting.pdf&ei=p0ZnTsugPI2bOoLiiMwL&usg=AFQjCNFQMrsBtL0Uy_X4l4_a6_xuCOqSrw lees ik darover het volgende:
[quote]Op grond van de TW kunnen personen van 18 jaar of ouder met recht op een loondervingsuitkering of een uitkering op grond van de Wet werk en arbeidsondersteuning jonggehandicapten. (Wajong) een toeslag ontvangen. Hiermee wordt hun (gezins)inkomen aangevuld tot het relevante sociaal minimum, in die gevallen waar de loondervingsuitkering of de Wajong hierin niet al voorziet. De toeslag is in die zin een minimumuitkering.
Derhalve werkt aanpassing van het referentieminimumloon voor minimumuitkeringen door in de TW. Omdat het vaak om een beperkte toeslag gaat, is het effect voor een groot deel van deze personen ook beperkter.
Een deel van de mensen met een Wia- of Wajong-uitkering en een toeslag is volledig en duurzaam
arbeidsongeschikt. De maatregel werkt ook door op de hoogte van hun toeslag, omdat deze is gekoppeld aan het minimum. De hoogte van het uiteindelijke netto inkomen voor deze groep is overigens hoger dan het netto sociaalminimum. Circa € 1.400 per jaar euro hoger voor volledig en duurzaam arbeidsongeschikte Wajongers en circa €
700 euro per jaar hoger voor volledig en duurzaam arbeidsongeschikte Wia uitkeringsgerechtigden. Dit komt door de jonggehandicaptenkorting, de tegemoetkoming voor arbeidsongeschikten op grond van de Wet tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten en de langdurigheidstoeslag. Overigens zal juist bij deze groep vaak sprake zijn van een beperkte aanvulling van circa € 200 op de Wajong-uitkering. Zij ondervinden in da
geval alleen in 2012 en 2013 gevolg van de maatregel en het structurele effect blijft dan ook beperkt tot € 200. Er is met betrekking tot de Toeslagenwet samenloop met een andere maatregel uit het regeerakkoord, namelijk het verlagen van de Wajong-uitkering voor gedeeltelijk (dan wel niet duurzaam) arbeidsongeschikten van 75%
naar 70% in 2014. Door dit beleidsvoornemen hebben Wajongers met de 70% uitkering langer of opnieuw recht op een toeslag op grond van de Toeslagenwet. Dit zorgt ervoor dat het inkomenseffect van het verlagen van de
Wajong-uitkering wordt uitgesmeerd over een langere periode. [/quote]
Omdat ik een WSW-ondergrensindicatie heb, is de kans groot dat ik de Wajong blijf behouden. Alleen ik zal wel iets moeten inleveren.
@M : ik voel me wel schuldig als ik je verhaal lees .. ik rook en drink maandelijks al voor 300€ … téééring, wel een beetje schofterig ja ….