De Commissie verwacht dat de groei van de Europese economie in 2020 nog iets lager zal uitvallen. Geen 1,5 procent maar 1,4. Voor 2019 zou de economie wel met 1,2 procent in omvang toenemen. De uitschieters naar boven zijn Polen, Roemenië, Ierland en Malta met drie tot vier procent. Achterblijver is Italië. Maar we zitten hier als Europeanen allemaal samen in, dus kunnen we best solidair zijn. Ons idee. Twee problemen dienen zich aan: de maakindustrie gaat achteruit. Wat door de handelsbelemmeringen en internationale onzekerheid zou komen. En het eventuele vertrek uit de EU van Groot-Brittannië werpt een vanzelfsprekende schaduw over elke prognose.
Brexit gevolgen
Maakindustrie is dat deel van de industrie dat materialen tot nieuwe producten verwerkt. Deze tak wordt soms ook discrete industrie of discrete productie genoemd en onderscheidt zich van de procesindustrie. Wat de Brexit (of Bremain?) betreft neemt een aantal bedrijven nu al zijn voorzorgen. Zoals BMW dat zijn productie weghaalt uit het VK. ‘Ford kondigde onlangs aan een fabriek in Bridgend te sluiten, waardoor zeventienhonderd banen op het spel staan.’ Honda, Jaguar Land Rover, Nissan en Toyota doen hetzelfde. Zo het VK inderdaad tot een exit besluit tegen 31 oktober 2019, zal het zich dit economisch nog wreed lang beklagen.
Europese autoindustrie in moeilijkheden
‘3 miljoen Europeanen vrezen voor hun job in de auto-industrie. Wat doet de politiek?’ vraagt nl.express.live. Het specifieke probleem dat hier wordt aangekaart is de overgang naar electrisch aangedreven motoren. Het zal niet voor morgen zijn, maar het is wel een trend die is ingezet en hoogstwaarschijnlijk ook definitief. Electrische voertuigen hebben minder onderdelen nodig en vergen minder onderhoud, aldus Bloomberg. Dit feit, plus de internationale handelsspanningen, plus een nakende Brixit, plus zowiezo overproductie…inderdaad werk genoeg voor onze gekozen politici! Wij persoonlijk behoren niét tot die goegemeente die meent dat politici allemaal zakkenvullers zijn. Van ons mogen ze dubbel zoveel als nu verdienen. Op voorwaarde wel dat ze zich bekwaam tonen en deze en andere grote problemen oplossen. Wat u?
Hoop
Om met een positieve noot te eindigen geven we nog dit bericht mee: oppositiepartij Labour in het VK stelt een nieuwe volksraadpleging voor. Dit zagen wij persoonlijk als dé oplossing uit een impasse die het land en zijn economie al zo lang gijzelt. ’t Is niet echt correct want gekozen is gekozen, en dan zou voortaan geen enkel referendum nog waarde hebben. De uitslag bevalt niet? Het volk heeft dom gekozen? Dan organiseren we een tweede. Of een derde of… Maar in dit geval zou, o.i., nood wet breken. Alles toch behalve een harde Brexit, beste lezers, toch…?
Wat betreft een harde Brexit doemen allerlei rampscenario’s op. Uiteraard kost een herschikking veel geld. Er vertrekken bedrijven, er moet een rekening worden vereffend met de EU en wat andere zaken gaan geld kosten. Maar een val van de Britse Pond zou van de UK een goedkoop land maken. Import wordt onbetaalbaar en dat zijn dan precies de ingrediënten voor een nieuwe start van de eigen maakindustrie. Noodgedwongen is de bevolking aangewezen op het consumeren van binnenlandse producten want onze kazen zijn straks onbetaalbaar met ‘onze’ euro. De nationale industrie veert op en nieuwe bedrijven richten zich op. Export zal flink groeien want Britse producten zijn spotgoedkoop. GB zal alles doen om hun Pond goedkoop te houden. Zitten niet vast in een euro-muntunie en kunnen devalueren zo het hun uitkomt. Als zeevarend handelsland kan GB alle kanten op en worden scheepsladingen vol naar alle windstreken uitgevaren. Van een mondiale handelsoorlog zal GB weinig last krijgen want export naar GB zal drastisch afnemen waardoor opleggen tarieven aan GB weinig effect sorteert. Allemaal gunstig voor een opleving van de eigen maakindustrie. De plotseling ontstane werkloosheid door vertrek van buitenlandse bedrijven zou met een jaar of wat als sneeuw voor de zon verdwijnen als de eigen maakindustrie veel nieuwe mensen nodig heeft, want export floreert. En wat te denken van grote Britse multinationals die het grootste deel van hun omzet buiten GB verdienen. Hun winsten stijgen sterk omgerekend van de hoge buitenlandse valuta naar de weggezakte Britse Pond. Goed voor de Britse schatkist. Ben benieuwd hoe GB er na een aantal jaren exit economisch bijstaat. Ach, zomaar een scenario van een burgeranalist.
‘No deal’ kan ook nog. Schiet Pond door het plafond, misschien. Maar de echte winnaars moet je toch (zoals altijd) zoeken bij de gokkers en speculanten. De Bookmakers beleven gpuden tijden (en dat is ook economie!).
Die Britten gaan straks ( na een tijdelijke dip) gouden tijden tegemoet! Geen EU bevelen meer. Geen ‘het moet van Brussel’, geen geld meer bijdragen aan dat megalomane circus…en (velen zullen jaloers zijn!) de eigen grensbewaking weer ter hand nemen. Niet nog meer islamoverlast. Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn. Met het lage pond gaan we straks allemaal op vakantie naar de UK.
Wanneer valt het muntje?
De burger doet aan een (gedwongen) bestedingsbeperking. De binnenlandse vraag krimpt, ondanks de toename van de EU bevolking door migratie. Vooral economieën (zoals de Duitse)
die vroeger dreven op hun export, de ‘trekkers’ van Europa, krijgen het daardoor extra voor hun kiezen. Ze hadden op tijd de koopkracht van hun burgers moeten verbeteren, in plats van korte termijn investeringen in nieuwkomers die nauwelijks een bijdrage leveren aan de arbeidsmarkt.
En Brexit? De Britten hébben gekozen; ten overvloede werd de uitslag van het referendum tijdens de jongste Europarlementsverkiezingen nog bevestigde door de afgetekende overwinning van de Brexit Party.
Moeten ze (volgens het EU model) net zo lang doorgaan met ‘raadplegen’ totdat de mussen van het dak vallen en alleen nog ‘remain, please’, kunnen stamelen?
Blijkbaar zijn er al plannen uitgewerkt om de Queen en haar gevolg in veiligheid te brengen, mocht het ‘coole’ volk toch nog tot bezinning komen en alsnog naar de mestvorken grijpen.
‘Welcome to Holland’ zou ik zeggen. Hier zijn ze zo safe als de Bank van Engeland.