Eens het stof van de Coronacrisis is neergedwarreld… In het Engels klinkt het zoveel beter: ‘Once the dust has settled’ dan. Dan zullen de winnaars van de verliezers reeds gescheiden zijn. Als je als bedrijf een crisis als deze overleeft? Nog zo’n Engelstalige, smeuïge uitdrukking:’ When the going gets tough, the tough get going.’ Wat zoveel wil zeggen als: het is in harde tijden, dat het onderscheid gemaakt wordt. Tussen de overlevers en zij die teloorgaan, ten onder. De sterke bedrijven en de zwakke. En dan drijft een crisis sommigen net tot extra inspanningen, waar anderen het hoofd laten hangen. Of het met de handen bedekken. Het is allemaal ook zo al hard, deze business, en het heet: kapitalisme.
Horeca
Kapitalisme groot en klein dan. Van de zaak om de hoek tot het MKB tot de multinational. Ze zitten allemaal in hun eigen niche, met hun eigen doelpubliek, met elk zijn specifieke voordelen, nadelen en problemen. Zelfs in zogenaamd ‘goede tijden’, maar helemaal zeker in ‘Coronatijden’. Neem de horeca van Nederland, als voorbeeld. Een zwààr getroffen sector van onze economie. Van het café op de hoek en de broodjeszaak aan de overkant. Van hotels tot restaurateurs. ‘We’re in this together’. Dat kan best zijn en het is ook wel waar tot op zekere hoogte. Maar toch zal iedere ondernemer voor zichzelf moeten uitmaken hoe hij/zij deze Coronacrisis overleeft.
Steun en informatie
Om even bij de horecasector te blijven. De vakvereniging in deze is de Koninklijke Horeca Nederland (KHN). Natuurlijk biedt deze steun aan en informatie voor haar leden. Zo schrijft ze: ‘De Rijksoverheid en veiligheidsregio’s hebben onder meer de tijdelijke sluiting (tot en met 28 april 2020) van eet- en drinkgelegenheden opgelegd. Hotels mogen open blijven voor overnachtingen van gasten. Bezorgen en afhalen mag nog met de nodige en aan gescherpte voorzorgsmaatregelen. Dat geldt ook voor gebruik van het hotel-restaurant door hotelgasten. Dat wordt met regionale of gemeentelijke noodverordeningen opgelegd en gehandhaafd. Raadpleeg deze voor jouw regio of gemeente.‘
Magere jaren
Niemand weet wanneer deze crisis ten einde zal zijn. Niemand die weet hoe onze ondernemers hier uit gaan komen, eens dat spreekwoordelijke stof is neergedaald dan. Maar het zullen vast zij zijn die een zekere financiële reserve hebben aangelegd. Die tijdens de vette jaren ook immer in het achterhoofd hielden: vroeg of laat komen er magere jaren aan. Die zich ook niet (teveel) in de schulden hebben gestoken. Die aan hun reputatie zijn blijven bouwen. Zodat wanneer het vertrouwen terugkomt, zij de eerste klanten opnieuw zullen kunnen verwelkomen. Vertrouwen is àlles in business, zaken doen, van groot tot klein.
Vertrouwen
Vertrouwen verkrijg je door, uiteraard, een goed product aan te bieden. Door klantenbinding, publiciteit zeker ook. Herkend, erkend worden. Zo geeft genoemd Coca Cola hieraan letterlijk fortuinen uit. (Een cijfer uit de losse pols: bijna 6 miljoen dollar in 2018!) Die publiciteit kan gaan van televisiereclame tot online banners. Van lichtbakken tot gepersonaliseerde verpakkingen. Of, om bij de horeca dicht bij huis te blijven; de frituur, de bruine kroeg, de shoarmazaak? Het laten – eenvoudig, opvallend of gepersonaliseerd – onderzetters bedrukken kan ook al de broodnodige naambekendheid opleveren. Opdat men zich u maar herinnert!
Drijvende kracht
Herinnert, en opmerkt. Gehoord en gezien worden en blijven. Ook in een heel andere zin, door de overheid dan. Want als ondernemer, groot en klein, ben je wel de drijvende kracht achter de economie. Dat mag, moét ook herkend, erkend worden, toch? Dan mag je de business zeker niet ondergesneeuwd laten raken. Moet je op je rechten staan. Dan wijzen we zo in deze op een ander ‘drukkings’middel (nou ja): de petitie. Niet te onderschatten. Op je strepen staan. Samen sterk zijn, blijven, en dan toon je dat ook. Want je wilt ook wel iets (en liefst veel) in de spreekwoordelijke pap te brokken hebben? Zo loopt er, we schrijven 14 april 2020, een online petitie die als volgt aanvangt:
‘STATEMENT ONDERNEMERS ZORG
Wij vormen een platform voor ondernemers die zich zorgen maken over de huidige maatregelen en kabinetsplannen inzake de COVID-19 pandemie.‘ Enzoverder enzovoort. U zou dit misschien, waarschijnlijk zelfs, als ondernemer, eens moeten lezen. En zo u het met deze statement eens bent, desgevallend ondertekenen. Hier is dan de rechtstreekse link. Veel succes, en een hart onder de spreekwoordelijke riem!